[H] Springhengst voor Royal Jubilee x Ferro

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

[H] Springhengst voor Royal Jubilee x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 21:03

Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren om volgend jaar (of het jaar daarna) te fokken met mijn merrie. Ik ben op zoek naar een hengst die KWPN, NRPS of Oldenburg goedgekeurd is. Wat dat betreft dus keus genoeg

Algemene gegevens
Naam: Royal Ferrose
afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=389858 (let op de Andiamo is niet de nakomeling van Alme Z maar van Absatz)
stamboek: Oldenburg
maat: 1.80m
Leeftijd: 7 jaar
sportprestaties: M2 dressuur, B springen, BB sgw (volgend jaar B)

Mijn doel is het fokken van een paard voor mezelf dat geschikt is voor de sgwsport. Vandaar dat ik kies voor een springhengst. De optie van verkoop wil ik wel open houden.

Sterkte punten van de merrie:
- Langgelijnd (mogelijk iets te lang, maar dat weet ik niet)
- goede halslengte
- veel front
- zeer goede stap
- goede galop
- veel vermogen met springen
- makkelijk schakelen in galop
- over het algemeen basculeert ze goed (niet zo te zien op de springfilmpjes)

Verbeterpunten:
- kruis mag minder recht
- mist in draf een krachtig en gebogen achterbeen, ook voorbeen zou met meer schoudervrijheid bewogen mogen worden
- mist instelling met springen (met crossen dan weer niet maar je kan nooit teveel instelling hebben :Y) )
- mag volgens mij achter meer openen (maar ik heb niet heel veel verstand van springtechniek)
- meer lossigheid in het lijf

Aandachtspunten:
- karakter is op het moment voor mij nog prima te doen maar veel lastiger is niet gewenst
- veulen moet kleiner. Alles boven de 1.64 m vind ik prima

Dekgeld tot 1400 euro. Het mag ook een jonge hengst zijn.

Standfoto's
Afbeelding

Afbeelding

draf:
http://img684.imageshack.us/img684/6099/foto3bq.jpg

galop:
http://img20.imageshack.us/img20/4081/foto1ur.jpg

filmpje springen
http://www.youtube.com/watch?v=54bbnP2GIYM

filmpje crossen
http://www.youtube.com/watch?v=8BJqS00H2go

Ik heb wel allerlei ideeën maar niet echt verstand van springhengsten dus ik ben heel benieuwd wat jullie aanraden.

petraaken

Re: [H] Springhengst voor Royal Jubilee x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:06

Ik zou er geen pure springhengst op zetten maar een goede allrounder die ook nog eens de gangen verbeterd.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:28

Genre Royaldik (gaat wel DV zijn want die staat in GB) of Grafenstolz.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:34

Kasparow of Grafenstolz. Heeft de merrie voldoende lengte voor en zullen een positieve bijdrage leveren aan de gangen, type, lossigheid, instelling en meer richting eventing . Zie dat mijn voorganger ook met Grafenstolz komt.

mwmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:47

Ik moest eigenlijk aan Nassau (v.Indoctro) denken toen ik het las maar die is geloof ik alleen nog via DV beschikbaar. Denk dat je met Vittorio (v.Calippo) een hele leuke zou kunnen fokken en denk dat Vigaro (v.Tangelo v/d Zuuthoeve) ook aardig aan je eisen voldoet.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 14:21

@ petraaken ik wil ook inderdaad een allrounder maar tegenwoordig zijn er niet zo heel veel allrounders dus vandaar dat een springhengst met goede gangen ook zeker een optie is.

Kasparow heb ik ook in gedachten maar ik heb er wel een aantal flinke nakomelingen van gezien dus ik ben bang dat hij niet verkleinend genoeg fokt.

Grafenstolz en Genre Royaldik ga ik opzoeken

Tangelo zelf heb ik ook op mijn lijstje. Denk je dat Vigaro meer kan toevoegen dan Tangelo zelf mwmw?

Is het voor een eerste veulen wel verstandig om DV te gebruiken

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:27

Kasparow zou ik niet nemen. Daarmee ga je de gangen niet verbeteren. Wat je kan doen is uitkijken naar een zoon of kleinzoon van Lauries Crusader xx. Deze hengst fokt erg allround. Een hengst als Quaterback, Quando Quando. Presteren wel in de dressuurring maar hebben de springhengst Quattro als vader of grootvader.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:31

Het is gewoon Royaldik hoor (Royal Diamond x Caramell xx uit de volle zus van de WBFSH lijstaanvoerder eventing Heraldik xx).
Met Genre bedoelde ik dat type hengst :D

Wij hebben een Royaldik verkocht als eventingpaard.
Maar dan kom je wel 2x snel met Rubinstein, wat voor een eventingpaard niet bepaald gewenst is :D

mwmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:36

Vind Tangelo zelfs nog beter dan Vigaro, maar die fokt gemiddeld genomen iets groter volgens de indexen daarom opperde ik Vigaro. Maar de kans dat je een veulen fokt die net zo groot als de moeder wordt is volgens mij ongeacht de hengst die je gebruikt erg klein :) . In dat kader wil ik Ultimo en Van Gogh ook nog wel aanraden.

Zelf ben ik geen liefhebber van het gebruik van DV, helemaal niet voor een eerste veulen. Als het even kan zou ik vragen om vers onverdund, zeker als ze de eerste 2 cyclussen niet drachtig wordt.
Denk niet dat het altijd kan, maar vragen kun je. Mijn merrie wordt alleen drachtig van onverdund.
Laatst bijgewerkt door mwmw op 14-10-11 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 15:40

s0173957 ik had inderdaad ook al door dat hij Royaldik heet. Op zich een interessante hengst maar ik vind het dan wel veel rubinstein. Grafenstolz ga ik zeker onthouden.

Wat ik het lastige vind van Quarterback en Quando Quando is dat er over de springkant weinig bekend is omdat ze gepromoot zijn voor dressuur en voor mij is het springgedeelte wel belangrijk om meer over te weten.

Meraldik heeft die eigenlijk dezelfde veelzijdigheid als Royaldik of niet?

Een kleiner veulen is inderdaad gewenst al zal 1.80m wel extreem zijn, zeker omdat de rest in haar familie niet zo extreem hoog is. Dus ik laat Tangelo nog gewoon in mijn gedachten.

Ik had Ustinov ook nog in gedachten omdat ik zijn nakomelingen over het algemeen erg aansprekend vind. Is dat nog een optie of raden jullie me die af?

mwmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:10

Met Ustinov ga je denk ik inleveren op de stap en niet verbeteren op schoudervrijheid in draf. Ook op lengte zul je waarschijnlijk iets inleveren, maar springen doen zijn nakomelingen wel heel goed. Nakomelingen hebben vaak veel temperament en uitstraling. Afraden doe ik hem niet hoor, je moet ook gewoon een goed gevoel hebben bij een hengst, en geen enkele hengst verbeterd gegarandeerd alles wat je graag wil.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:15

Wat denk je van Ultimo? Geeft fijne nakomelingen en goede techniek door.
De nakomelingen die ik heb gezien van tangelo vind ik niet goed bewegen vooral in draf niet.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:16

Charmeur

mwmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:21

Met Charmeur ben ik bang dat je dwars door de hindernissen gaat, zeker er niet overheen :D . Wel mooie hengst hoor, maar een dressuurhengst.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 16:49

Charmeur had zeker op mijn dressuurlijst gestaan maar voor springen valt hij af

Ultimo vond ik ook al interessant maar ik was in twijfel of het dan niet interessanter is om met Phin Phin zelf te fokken.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:08

Phin phin is denk ik een stukje duurder maar dat weet ik niet zeker.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:10

lupicor? of canturano?

mwmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:12

Met Phin Phin heb je meer kans om het rechte kruis te houden, Ultimo vererft een hellend kruis. Verder vind ik de hengsten niet heel erg verschillen, met Ultimo heb je iets meer beweging naar mijn idee. Maar omdat we vooruit willen in de fokkerij zeg ik: gebruik de jongere generatie ;)
Laatst bijgewerkt door mwmw op 14-10-11 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 17:14

Bij de nafok van van canturano zag ik vaak een erg recht kruis dat durf ik niet te gokken

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:17

oow oke

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:47

Van Rovenxx komen ook super eventing paarden met goede gangen,heb alleen geen idee of hij vergrotend fokt.En anders kun je Quattro zelf ook nog gebruiken,zou volgens mij ook goed op je merrie passen.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:53

en rhodium? ik weet alleen niet wat ze die aan dekgeld vragen

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:30

Met Rhodium kom je ook niet ver qua springen. Dan krijg je houtbewerking :D

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:46

dat weet ik zo net nog niet hoor? maar ik denk en nu aan dat rhodium ook ferro is en dat kan niet

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 23:22

rhodium heeft inderdaad een aantal nakomelingen die best redelijk kunnen springen maar zit er met Ferro te dichtbij.

Quattro vind ik qua bewegingen wel interessant maar ik heb geen makkelijk paard en ik las bij wat nazoeken op bokt over Quattro dat er heel fijne karakters zijn en toch ook een stuk minder fijne karakters en dat zou ik dan toch wel een behoorlijke gok vinden. Maar qua bewegingen en type wel helemaal mijn paard.

Lastig al die paarden die in het buitenland staan dan kan je niet zo eenvoudig even gaan kijken.