interpreteren rontgen keuring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

interpreteren rontgen keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 23:24

Ik kwam een röntgenrapport in de wiki tegen, en vroeg me eigenlijk af hoe dit wordt gescoord. Ik heb zelf nog nooit een röntgenrapport onder ogen gehad, omdat het buiten de sportpaarden niet heel gebruikelijk is röntgenologisch te laten keuren voor een dekboek.

boktwiki schreef:
Amaretto I nam in 1994 in Ermelo deel aan het verkorte verrichtingsonderzoek.

Er zijn geen verrichingscijfers bekend. Wel is er een rontgen rapport:

Straalbeen rechts - 2
Straalbeen links - 2
Sesambeentjes lateraal rechts - 3
Sesambeentjes lateraal links - 2
Sesambeentjes mediaal rechts - 2
Sesambeentjes mediaal links - 2
Kogel/arthrose rechts - 1
Kogel/arthrose links - 1
Sprong/spat rechts - 1
Sprong/spat rechts - 1

Kortom, op welke schaal wordt er gescoord, en wat houden deze scores in? Ik meen dat alle scores in de min "goed" zijn, maar meer kan ik er niet over vinden.

Odysseus

Re: interpreteren rontgen keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:28

Voor zover ik weet wordt er niet met min gewerkt en bedoelt de Wiki gewoon de "-" als ":". :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 23:29

:o dat kan ook ja :=

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:31

1 is goed, 3 is slecht.

Maar dat houdt in 'meer kans op'.
Dus niet dat het hoefkatrol nu al slecht is, maar ze zien dan dat de kans op hoefkatrol ontsteking groter is. Of zoals hier bij de sesambeentjes.
Zo werd het mij vorige week door de rontgenoloog (?) verteld.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 23:34

dus er is een schaal van 1-3 waarin 1 is goed, 2 is matig, 3 is slecht. En dan hoeft het paard an sich nog niets te mankeren, maar houdt het in dat de kans op .... groter is. Geld dat dan ook met overerving van dergelijke kwetsbaarheden, aangezien het bij dit dier als alternatief voor een keuringsrapport wordt gegeven?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:40

Is de schaal niet 1 tm 4 waarbij 4 al zichtbare schade is? (of heb t nu verkeerd)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:41

Ja volgens mij wel.
Ben niet helemaal zeker van mijn zaak, mocht toevallig vorige week een rontgen keuring bijwonen waar dit werd uitgelegt.
Dus ik volg het even.

Lees overigens wel eens over 'OCD hengsten'. Ik meen dat die ook een 3 hadden, en de kans dan groot is op de overerving van ocd, niet dat ze het zelf echt hebben.

Misschien ook interressant om de Wiki hiermee aan te vullen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 23:42

daNiielle_ schreef:
Misschien ook interressant om de Wiki hiermee aan te vullen.

Inderdaad, daar heb ik namelijk ook gezocht om te kijken of het stond uitgelegd, maar zonder geluk, en het is wel interessant en praktisch om te weten of na te gaan :))

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:11

http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... efka22.gif

Ik vind zelf dit plaatje van hoofcare wel een duidelijke, alleen een DA zal niet met 5'en werken. Gaat maar tot 4 en dan is het erg slecht. Wat je bij 5 ziet valt dan trouwens onder een 4. Een dergelijk paard zal hoogstwaarschijnlijk met een '5' wel pijn hebben omdat de katrol echt over het bot schuurt.

0 is compleet gaaf (zeer weinig paarden hebben dit trouwens), 1 en 2 zijn goed. 3 zijn slecht 4 is bagger (diepe voedingskanalen etc).. Echter de ene DA zal misschien eerder een 3 geven en de andere een 2. Het blijft mensenwerk.

Bovendien wil het ook niet zeggen dat een paard met 3 en 4 slecht loopt (kreupel dus), echter het been werk is niet goed. Afhankelijk van de leeftijd <7 jaar kan een 3 of een 4 er wel voor zorgen dat een paard HKO krijgt en dus gaat kreupelen. Een paard van 15> en een 3 of 4 lig ik niet zo heel wakker van.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 00:19

MLoeser schreef:
Ik kwam een röntgenrapport in de wiki tegen, en vroeg me eigenlijk af hoe dit wordt gescoord. Ik heb zelf nog nooit een röntgenrapport onder ogen gehad, omdat het buiten de sportpaarden niet heel gebruikelijk is röntgenologisch te laten keuren voor een dekboek.

boktwiki schreef:
Amaretto I nam in 1994 in Ermelo deel aan het verkorte verrichtingsonderzoek.

Er zijn geen verrichingscijfers bekend. Wel is er een rontgen rapport:

Straalbeen rechts - 2
Straalbeen links - 2
Sesambeentjes lateraal rechts - 3
Sesambeentjes lateraal links - 2
Sesambeentjes mediaal rechts - 2
Sesambeentjes mediaal links - 2
Kogel/arthrose rechts - 1
Kogel/arthrose links - 1
Sprong/spat rechts - 1
Sprong/spat rechts - 1

Kortom, op welke schaal wordt er gescoord, en wat houden deze scores in? Ik meen dat alle scores in de min "goed" zijn, maar meer kan ik er niet over vinden.

We moeten duidelijk onderscheid maken tussen een PROK-keuringsuitslag van het KWPN, zoals vermoedelijk het bovenstaande rapport, en een rapport van een rontgenologische
keuring voor andere doeleinden zoals bijv. t.b.v.een aan-of verkoopkeuring.
Dit rapport is uit 1994 of ouder en bevat geen beoordeling op osteochondrose, OC-OCD. Deze klasse-indeling van 0-5 wordt wat de beoordeling van OC-OCD niet meer door het KWPN gebruikt.
Een PROK-onderzoeksuitslag is gestandaardiseerd, d.w.z. de rontgenfoto's worden uitsluitend door daarvoor erkende dierenartsen gemaakt
en beoordeeld door een vaste beoordelingscommissie.

Sinds een paar jaar wordt de PROK-uitslag uitgedrukt in de volgende 5!!! klassen,

de diverse skeletdelen van 0-4
(bijv. straalbeen, sesambeentjes, kogelarthrose, sprong-spat,)
0 = gaaf
1 = goed
2 = voldoende
3 = zwak
4 = slecht.

Voor het al of niet voorkomen van osteochondrose, dus OC-OCD,
is een andere klasse-indeling, eveneens 5 klassen, nl.
A = afwezig
B = minimaal aanwezig (geringe contour/structuurafwijking)
C = duidelijk aanwezig, (duidelijke contour/structuurafwijking)
D = vrij ernstig aanwezig (contour/structuurafwijking met relatief kleine fragmenten)
E = ernstig aanwezig, (contour/structuurafwijking met relatief grote fragmenten)

Een PROK-onderzoeksuitslag kan niet zondermeer worden vergeleken met een
uitslagsrapport van een sport of aan-verkoopskeuring.
Laatstgenoemde rapporten zijn niet gestandaardiseerd, ze worden door zeer veel verschillende dierenartsen opgesteld
en de foto's kunnen dus totaal anders worden beoordeeld en geklassificeerd.
Daarbij wordt alleen gebruikgemaakt van de eerstgenoemde klasse indeling van 0 - 5.