Veulen scheiden van moeder, wanneer? beste manier?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

Veulen scheiden van moeder, wanneer? beste manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 21:13

hallo,

Wij hebben in mei onverwachts een veulentje gekregen. Ze staat nu alleen met haar moeder in de wei (de andere pony's schopten haar, die staan nu op een andere locatie).
Met welke leeftijd (ze is van 22 mei, dus over 11 dagen 5 maanden) kan ik haar van haar moeder scheiden?
En wat is de beste/vriendelijkste manier?
ik zat er bijvoorbeeld over te denken om ze telkens wat langer van elkaar te scheiden en dan dat bijvoorbeeld de moeder naar die andere pony's toe gaat die ergens anders staan? Of is dit geen goede manier? het veulentje komt dan wel alleen te staan, maar ik dacht dat ze elkaar na 3 maanden niet meer 'herkenden' en ze dan weer bij elkaar bij de groep konden? of heb ik dit fout?
Dit is mijn eerste veulentje, vandaar al die vragen..

alvast bedankt! xxx

Anoniem

Re: Veulen scheiden van moeder, wanneer? beste manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:16

Er staat toevallig een artikel over op de voorpagina. Erg interessant.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:20

Veulen isoleren zou ik echt niet doen, raken ze nogal eens verknipt van.
Kan merrie + veulen niet naast de andere kudde, zodat ze aan elkaar kunnen wennen? Veulen moet ook met andere paarden dan mama leren omgaan en liefst zo snel mogelijk.

Afspenen : niet nu, maak je pas zorgen als mama haar baby met 10/11 maanden niet zelf van haar uier wegtrapt. Ingrijpen kan nodig zijn als de merrie te veel afvalt, maar zolang ze het aankan lekker zo laten.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 21:26

bedankt voor de reacties,
@nini_roosje; ik zal het even bekijken.
@tamary: helaas kunnen ze niet naast elkaar omdat daar niet genoeg plek voor is.
De merrie begint al erg af te vallen (je kunt haar ribben heeel goed zien), ook trapt ze het veulentje al een beetje weg, het veulen drinkt ook elk kwartier (is dat niet een beetje heel veel?) ook eet het veulen mee met de brokjes van de moeder en eet gras...

Edit; Het was ook niet bedoeld dat ik dat gelijk wilde gaan doen hoor, maar vroeg me af wat een beetje de gemiddelde leeftijd is dat dat gebeurd en hoe ik dat dan het beste kon doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:21

Wat nu je eerste stappen zouden moeten zijn is merrie goed bijvoeren. Onbeperkt ruwvoer en een goede merriebrok. Ik gebruik zelf voor mijn zogende fjordenmerrie een merriebrok in combinatie met Fibra ruwvoer (o.a. te krijgen bij Vlogman in Vorden). Dit heeft haar goed op gewicht gehouden en doet dat nog steeds.

Verder zou ik merrie met veulen wel introduceren in de kudde, maar dan met een rantsoendraad ertussen. Dat moet in principe mogelijk zijn toch?

Jouw veulen heeft blijkbaar nog veel behoefte aan zijn moeder. Op het moment dat het veulen zelfstandiger is kun je na gaan denken over spenen.

In de tussentijd kun je merrie en veulen dus weer (voorzichtig) herintroduceren in de kudde (eerst met draad ertussen).
Zit er 1 pony tussen die merrie en veulen niet accepteert of zijn het er meer?
Zodra de groep rustig naast elkaar kan staan zou ik 1 van de pony's bij merrie en veulen neerzetten. Zoek echter wel een pony uit die niet de laagste in rang is zodat ze in de kudde straks wat steun aan elkaar hebben.

Wat ik hier thuis zie gebeuren is dat 1 merrie een verschoppeling onder haar hoede neemt en dat ze met haar te maken krijgen als ze ook maar 1 oor naar achteren leggen. Met een beetje geluk loopt er ook zo'n pony binnen jouw kudde rond en kun je daar gebruik van maken.

Als merrie en veulen dan in de kudde opgenomen zijn kun je de merrie samen met een maatje weghalen en het veulen in de kudde laten.
Half december zou ik de situatie opnieuw gaan taxeren en beslissen of het veulen nog wat meer tijd nodig heeft of dat het zo zelfstandig is en er voldoende rust in de kudde is dat de moeder weggehaald kan worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:00

chaanttaall schreef:
@tamary: helaas kunnen ze niet naast elkaar omdat daar niet genoeg plek voor is.
De merrie begint al erg af te vallen (je kunt haar ribben heeel goed zien), ook trapt ze het veulentje al een beetje weg, het veulen drinkt ook elk kwartier (is dat niet een beetje heel veel?) ook eet het veulen mee met de brokjes van de moeder en eet gras...

Edit; Het was ook niet bedoeld dat ik dat gelijk wilde gaan doen hoor, maar vroeg me af wat een beetje de gemiddelde leeftijd is dat dat gebeurd en hoe ik dat dan het beste kon doen.

Gemiddelde leeftijd is zo 5/6 maanden, maar qua geestelijke ontwikkeling is dat veel te vroeg (net als 6 weken voor een kitten bv)

Merrie goed gaan bijvoeren en genoeg vitamines en mineralen geven. Kan best dat er ergens een tekort is wat ook maakt dat veulen zoveel en vaak drinkt. bv merriebrok en omega 369mix, soort vlokken met 41% vet, dus veel energie maar maakt niet heet. Wel genoeg eiwit bij geven, wat bv weer in merriebrok zit. Goed compleet supplement is hier bv farnam vita plus Ook voor het veulen zelf een optie. Het zijn kleine brokjes en je hoeft er maar weinig van te voeren.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:13

5 a 6 mnd vind ik een mooie leeftijd om te spenen.
Steeds wat langer uit elkaar halen is ook wel goed, ik begin daar altijd al vroeg mee.
Als het veulen 1 week is haal ik soms de merrie even weg en soms het veulen en dan telkens wat langer.

Zet het veulen niet alleen liefst met soortgenootjes van verschillende leeftijden als dat mogelijk is maar anders gewoon met 1 paardje erbij heb je geen 1 pony die wel lief is? Die er bij kan?

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:28

fjordnina schreef:
Wat nu je eerste stappen zouden moeten zijn is merrie goed bijvoeren. Onbeperkt ruwvoer en een goede merriebrok. Ik gebruik zelf voor mijn zogende fjordenmerrie een merriebrok in combinatie met Fibra ruwvoer (o.a. te krijgen bij Vlogman in Vorden). Dit heeft haar goed op gewicht gehouden en doet dat nog steeds.

Verder zou ik merrie met veulen wel introduceren in de kudde, maar dan met een rantsoendraad ertussen. Dat moet in principe mogelijk zijn toch?

Jouw veulen heeft blijkbaar nog veel behoefte aan zijn moeder. Op het moment dat het veulen zelfstandiger is kun je na gaan denken over spenen.

In de tussentijd kun je merrie en veulen dus weer (voorzichtig) herintroduceren in de kudde (eerst met draad ertussen).
Zit er 1 pony tussen die merrie en veulen niet accepteert of zijn het er meer?
Zodra de groep rustig naast elkaar kan staan zou ik 1 van de pony's bij merrie en veulen neerzetten. Zoek echter wel een pony uit die niet de laagste in rang is zodat ze in de kudde straks wat steun aan elkaar hebben.

Wat ik hier thuis zie gebeuren is dat 1 merrie een verschoppeling onder haar hoede neemt en dat ze met haar te maken krijgen als ze ook maar 1 oor naar achteren leggen. Met een beetje geluk loopt er ook zo'n pony binnen jouw kudde rond en kun je daar gebruik van maken.

Als merrie en veulen dan in de kudde opgenomen zijn kun je de merrie samen met een maatje weghalen en het veulen in de kudde laten.
Half december zou ik de situatie opnieuw gaan taxeren en beslissen of het veulen nog wat meer tijd nodig heeft of dat het zo zelfstandig is en er voldoende rust in de kudde is dat de moeder weggehaald kan worden.

ik zal vertellen wat ze nu krijgt op een dag:
's ochtends gaan ze naar buiten (rond half 8) en mogen ze op het gras, daar staan ze tot een uur of 7/8, dan gaan ze naar binnen waar ze merriebrok krijgt en hooi voor de hele nacht. Verder heeft ze nog een liksteen in de stal hangen, waar ze regelmatig aan zit en onbeperkt water (maar dat lijkt me logisch?).

Ik zou ze ernaast kunnen zetten, maar dat betekend dat ze allebei een kleiner stukje krijgen (het weiland van de kudde moet dat in 2en verdeeld worden, en of ze daar nou zo blij mee zijn?) en ik moet het veulentje verplaatsen in de trailer, dit heb ik nog nooit gedaan, en we hebben geen trailer waar 2 paarden in kunnen. Dus ik weet niet hoe we dat kunnen oplossen?

Het zijn er meer die haar niet accepteren, ze gaan naar schoppen/slaan/bijten, gewoon heel gemeen doen dus, en trekken daar de hele groep in mee.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:29

tamary schreef:
chaanttaall schreef:

Gemiddelde leeftijd is zo 5/6 maanden, maar qua geestelijke ontwikkeling is dat veel te vroeg (net als 6 weken voor een kitten bv)

Merrie goed gaan bijvoeren en genoeg vitamines en mineralen geven. Kan best dat er ergens een tekort is wat ook maakt dat veulen zoveel en vaak drinkt. bv merriebrok en omega 369mix, soort vlokken met 41% vet, dus veel energie maar maakt niet heet. Wel genoeg eiwit bij geven, wat bv weer in merriebrok zit. Goed compleet supplement is hier bv farnam vita plus Ook voor het veulen zelf een optie. Het zijn kleine brokjes en je hoeft er maar weinig van te voeren.

merriebrok krijgt ze al bijgevoerd. omega 369mix ga ik nog even naar kijken, bedankt voor je reactie!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:34

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:38

CoRiNa1983 schreef:
5 a 6 mnd vind ik een mooie leeftijd om te spenen.
Steeds wat langer uit elkaar halen is ook wel goed, ik begin daar altijd al vroeg mee.
Als het veulen 1 week is haal ik soms de merrie even weg en soms het veulen en dan telkens wat langer.

Zet het veulen niet alleen liefst met soortgenootjes van verschillende leeftijden als dat mogelijk is maar anders gewoon met 1 paardje erbij heb je geen 1 pony die wel lief is? Die er bij kan?

Bedankt, ik kan dus gewoon doen wat ik nu al deed? Ik ben daar net mee begonnen, en zet dan de merrie op stal en ga dan even met het veulentje in de wei knuffelen en soms zet ik het veulen op stal en ga ik de merrie rijden/longeren/vd'en.

Als het veulen gespeend is mag ze bij de soortgenoten gaan staan en dan blijft de merrie hier. Kunnen ze dan na 3 maand weer bij elkaar zonder dat ze elkaar herkennen als moeder/dochter?

Ik heb net even het topic van de voorpagina voorgelezen en daar stonden allemaal verschillende leeftijden in wat het beste was om het veulen te spenen? Wat is volgens jullie het beste wat ik kan doen?

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:38

@tanteSabien ik ga het even bekijken!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:37

Ben je nog wat wijzer geworden van het topic?

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 12:43

Ja dank je wel. Ze zeggen alleen allemaal andere dingen over welke leeftijd het beste is om ze te scheiden?
Wat vinden jullie de beste leeftijd?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:46

ik begon altijd vanaf 6 maanden het veulen in een andere box te zetten eerst een uurtje en dat opbouwen en met 8 tot 10 maanden waren ze voledig gescheiden ligt ook erg aan de moeder en veulen ene veulen heefd meer mamatime nodig als het andere , had er eentje die wou met 7 maanden niet meer terug die vond het te gezellig in zn eigen box

door het geleidijk aan af te bouwen creeer je minder stress, tuurlijk de eerste paar keer heb je een hoop kabaal enz , maar dat legt zzich wel

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:51

TanteSabien schreef:
Hier is een heel interressant topic over; [VN] Afspenen is altijd een schokkende ervaring voor veulens

Dit is dan weer zo'n pseudo wetenschappelijk onderzoek.
Er zijn maar drie soorten afspenen geprobeert en we weten niets over de leeftijden van de veulens.

Ik heb met mijn eerste veulen het gewoon 'snachts in een stal naast de moeder gezet en overdag bij haar in de wei. Een ander veulen is pas na een jaar, maar wel in een keer gescheiden, en na een korte periode op stal bij andere merries met veulens gezet.

Jonger dan 6 maanden is gewoon te jong. Dit wordt door fokkers gedaan om de moeder te sparen die dan meestal al weer drachtig is. Niet uit het oogpunt van ontwikkeling van het veulen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:44

Maar hoe dan ook, ik vind het hele idee van veulen alleen laten staan 24-7 gewoon geen goed plan.
Je zult toch een maatje voor het veulen moeten zoeken, al is het enkel voor overdag.