Mijn toekomstige zadel gevonden ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Mijn toekomstige zadel gevonden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 19:24

Ik heb altijd erg graag met Wintec gereden, zeker de Isabell Werth, die vind ik gewoonweg heerlijk. Voor mijn jonge IJslandse dame, die volgend jaar rustig aan zal opgeleerd worden, kijk ik al een beetje rond naar een goed zadeltje. Ik hoor aan alle kanten dat zo'n Isabell Werth niet ideaal gaat zijn om te tölten, wat ik vreselijk jammer vind. :) En toen kwam ik dit tegen :

http://www.kraemer-pferdesport.de/WINTE ... &ci=247739

Het is geen Pro Feldmann Tölt, maar eentje die meer richting dressuurzadel gaat, voor zover ik er kan uit opmaken. Heeft iemand ervaring met dit zadel ?

Ik heb trouwens nog geen idee hoe lang haar rug is, en of ik wel voldoende plaats zal hebben voor zo'n zadel.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:07

Met dit zadel heb ik geen ervaring, maar zelf rijd ik (tijdelijk) met de Pro Dressuur. Een dressuurzadel op een IJslander kan heel goed :) Mijn persoonlijke voorkeur is een IJslanderzadel met diepe zit, maar nu dus even een wintec dressuur. Dus als jij een voorkeur hebt voor dressuurzadels zou ik gewoon kijken of dat past på je paard.

Waarom denk je dat je met een Isabell Werth niet kan tölten?

Ik vind die jij hierboven laat zien persoonlijk een rotding :+ Ik begrijp dus ook niet waarom dat ding duurder is dan mijn Pro, die zoveel beter zit :P

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:37

Thokkadisje schreef:

omdat ik geen bal ervaring heb in het tölten-met-dressuurzadel, heb dat enkel nog maar met een Goertz tölt gedaan. :D En omdat ik van verschillende ervaren mensen hoor dat een dressuurzadel niet ideaal is, daarom. :)

Maar ik moet dat duidelijk niet zomaar afschrijven dus. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:17

Thokkadisje schreef:
of dat past på je paard.

Je hebt een danisme gepleegd!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:05

hestejente schreef:
Thokkadisje schreef:
of dat past på je paard.

Je hebt een danisme gepleegd!

:') Sørry, de å zit naast de p, dus 'op' word 'på' als ik te snel over de toetsjes rammel :+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:09

jokari schreef:
Thokkadisje schreef:

omdat ik geen bal ervaring heb in het tölten-met-dressuurzadel, heb dat enkel nog maar met een Goertz tölt gedaan. :D En omdat ik van verschillende ervaren mensen hoor dat een dressuurzadel niet ideaal is, daarom. :)

Maar ik moet dat duidelijk niet zomaar afschrijven dus. :)

Een dressuurzadel met een erg diepe zit maakt het idd moeilijker om gewichtshulpen te geven die voor de tölt vaak wel belangrijk zijn.
Kijk eens naar een Thorowgood dressuur type cob, dan heb je de vaste zit van een dressuurzadel en nog genoeg ruimte om qua gewicht in te werken.

Allegra

Re: Mijn toekomstige zadel gevonden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:05

Thokkadisje, je hebt geen ervaring met het zadel maar schrijft wel dat het een rotding is? Waar baseer je dat op dan?

Ik vind hem er persoonlijk wel goed uitzien. Ik vind de pro feldmann tolt wel erg plat. En een dressuurzadel kan ik niet mee uit de voeten, zo'n Werth bijvoorbeeld, omdat ze vaak te dwingend zijn, ik ben echt allergisch voor een diepe zit. Maar dit lijkt een mooie tussen versie.
Maar helaas, geen ervaring mee. Ben ook wel erg benieuwd naar gebruikerservaringen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 12:48

Allegra schreef:
Th Ik vind de pro feldmann tolt wel erg plat.

wel dat idee heb ik dus van veel ijslanderzadels, en aangezien ik de Werth heerlijk vind om mee te dressuren, denk ik dat ik alle kanten ga opglibberen met zo'n vrij zittend zadel. :D

Hoe kan ik in godsnaam uitproberen welk zadel goed zit op mijn meisje, als dat arme ding nog nooit een zadel op haar rug heeft gehad. :=

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:03

Allegra schreef:
Thokkadisje, je hebt geen ervaring met het zadel maar schrijft wel dat het een rotding is? Waar baseer je dat op dan?

Haha sorry, ik kreeg opeens een heldere ingeving dat ik er wél mee gereden heb. Lastig te onthouden allemaal al die paarden en zadels. Ik kon er echt niet fijn op zitten. Maar dat is persoonlijk natuurlijk :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:39

ik zou wachten met een zadel tot ze wat ouder is.
Zelf rijd ik geregeld met een dressuurzadel, Kunst loopt er juist heel goed mee, ik denk dat je met een dressuurzadel dus ook gewoon kan tolten.
een zadel moet goed passen, dat is het belangrijkste.
zoals het er nu uitziet, word mijn toekomstige zadel, een dressuurzadel.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 12:41

ik koop sowieso geen zadel zonder dat ik het op haar kan passen hoor, maak je geen zorgen, het eerste half jaar zal dat dus nog niet gebeuren.

Maar ik moet toch iets hebben om haar zadelmak te maken ? :\

zou cool zijn, als ik toch gewoon een dressuurzadel kan gebruiken (eerst zien hoe lang haar rug is haha, dat kan ook nog wel een issue zijn := ).

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:52

hier word al jaren gebruikt gemaakt van een stokoud, wintec dressuurzadel, voor het zadelmak maken, dit heb ik op mijn 14e gekocht voor mijn ponietje.
Dit zadel is ook jaren gebruikt bij de 1e dressuurstal waar ik toen werkte en mee de paarden zadel mak maakte, een heel licht gewicht zadeltje.
ideaal.
je kunt ook een longeersingel gebruiken met een dekje er onder als start.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:53

wat belangrijk is, vind ik, rust en vertrouwen, hier gaat er spelenderwijs vanalles op de ruggen, als we een paard opzadelen en een jong paard staat in de buurt, leg ik dr een keertje een dekje op of iets anders, gewoon dat ze al vertrouwd zijn met gefriemel aan het lijf en op het lijf.
merkte het ook met jhumpa, die was zo makkelijk met zadelmak maken, appeltje eitje.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:07

dekje en singel, daar draait ze haar hoefjes niet voor om, heb ik al gemerkt. Af en toe pest ik haar daar wel eens mee in de begrazing. :) Zadeltje zal ook wel geen probleem zijn.

Ze gaat wel op de loop als ik over haar ga hangen. :=

Heb al bedacht om er gewoon een barebackpad over te gooien, en zo te rijden, als ze dat toelaat. :D

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:36

jokari schreef:
Heb al bedacht om er gewoon een barebackpad over te gooien, en zo te rijden, als ze dat toelaat. :D

Haha respect Jokari. :) Jij bent een stuk dapperder dan ik.

Ik ben voor een Specialized Saddle gegaan, het type is een mix tussen western en dressuur + geschikt voor de Endurance waar ik uiteindelijk toch naar toe wil met mijn paardje. Reden is simpel: ik leg er liever direct een goed zadel op wat ik kan verstellen inplaats van eerst 1,2 of 3 middelmatige zadels en dat ik daarna een duurder en beter zadel erop leg.

Ik weet alleen niet of deze zadels ook geschikt zijn voor ijslanders i.v.m. kortere rug.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:18

salka, goede keuze met dat zadel.
hier ga ik ook eerst zonder zadel te paard, wel met hulp en in alle rust en vertrouwen, hangen op een paard zonder zadel is zowiezo stuk prettiger dan met zadel ;).
mijn vos heb ik de eerste paar keren ook zonder zadel op gezeten, zo ook met jhumpa, met zadel was ik zo stoer om eerst een vriendin erop te zetten, maar die bleek zo braaf, dat inmiddels ik er nu zelf op ga, verbaas me iedere keer weer over hun nuchtere karakter.
dit viel me in brazilie ook op.
Er reed op 1 van onze laatste ritten, een hengst mee, die bleek voor de 5e keer onder zadel te zijn, deed het erg braaf, zelf had ik niet zo snel op een lange rit met een jong paard meegereden, maar dat is een ander verhaal, maar het nuchtere coole karakter, zonder sloom te zijn, viel me wederom, erg op.
op een kleine stal, zagen we op een dag ruim 70 paarden, ik dacht, dit vinden hun weinig, maar dat is de totale groep MM's in nederland haha.
sorry, off topic

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:48

Salka, ik vrees idd dat Hátid een te korte rug gaat hebben voor Specialized Saddles. En als ik eerlijk ben, zijn ze ook mijn ding niet. Ik ben ervan overtuigd dat het hele goede zadels zijn, maar ik vind ze gewoon niet mooi. :=

Ik ben dezelfde mening toegedaan als jij, dat ik er liever direct een goed zadel op leg. Dus wil ik er ook niet zomaar het eerste het beste op leggen.

Joh, jij kan toch ook gelijk met barebackpad beginnen, die schat gaat geen voet verkeerd zetten, dat bestaat niet. :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:13

Joh, je zit toch op een zadel, kun je bijna niet meer zien of t mooi of niet zo mooi is haha
mij maakt t niet uit of t mooi of lelijk is, t moet op t paard passen eb tja, beetje lekker zitten, is ook wel fijn ;)
Ik neig steeds meer naar een dressuurzadel. Gelukkig is er keuze, zowel voor paard als ruiter :)

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:39

Haha Jokari... ;) ik denk dat, dat toch onverstandig zou zijn. Zelfs op mijn 'schat'.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:49

Ik rij ook met een wintec pro [die met de contour blocks] op mijn ijslander en qua tölt gaat dat prima hoor. Ik zit zelf toch ook lekkerder in dit type zadel, vooral tijdens de buitenritten als de galop wat sneller gaat dan gepland ;-). Ik zou dus eerst gewoon afwachten hoe het zadel op je paardje ligt. Iets anders kopen kan altijd nog.

silnu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:02

ik heb 2 ijslanders en op eentje ligt een ps (dat past ook perfect op het andere paardje) en de ander heeft de wintec isabell werth.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:51

Ik heb wel met de dressuur&gang gereden en vond hem erg fijn op die 4 ganger merrie. Had er net wat meer steun aan dan aan de pro tolt, waardoor die merrie tolten beter ging.

je kan prima met een dressuurzadel op een ijslanders rijden en ook de goede hulpe geven. Het gaat om zwaarder zitten en dat gaat ook prima met een dressuurzadel. Vriendin van me rijd met een echt flink diep dressuurzadel op haar merrie en dat beest tolt en draaft prima.

Voor mijn eigen ruin heb ik een wintec pro tolt tot ik zeker weet wat voor zadel ik wil.