Kloon hengsten meerwaarde of minwaarde voor de fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ben10

Kloon hengsten meerwaarde of minwaarde voor de fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 17:19

Vinden jullie het gebruik van kloon hengsten zoals b.v. chellano alfa z een voordeel of een nadeel in de fokkerij.
Naar mijn eigen mening vindt ik dat er zowel positieve als negatieve kanten aan zitten.
Zuiver foktechnisch bekeken vindt ik het positief dat je bepaalde genen kunt recupereren zoals b.v. een hengst die vroegtijdig is gecastreerd maar dit is dan ook voor mij het enige dat positief is en weegt niet op tegen het negatieve.
Het negatieve, volgens mij, is dat de kleine fokker hier de dupe van gaat worden en welgestelde mensen met groot kapitaal over gaan tot het bestellen van hun kampioen via een kloon of een hengstenboer zijn hengst besteld om merrie te gaan bedienen en zo waarschijnlijk weer veel geld recupereert.
Wie wil er b.v. van Libero h geen dekking meer.
U begrijpt dat de kleine fokker met beperkt budget in dit verhaal totaal niet voorkomt.
Het mooie van de fokkerij is nu net het onvoorspelbare waar met kloons het zeer gevaarlijk wordt dat dit verloren gaat samen met het mooie van een veulentje te fokken dat kan uitgroeien tot een kampioen.
Volgens mij gaan grootkapitaal krachtige mensen vlugger over gaan tot het bestellen van een kloon dan veel geld te betalen (op een veiling) voor een paard waarvan ze ook nog niet de zekerheid hebben dat dit paard wel de nodige kwaliteiten heeft.
Daarom hoop ik dat het faliekant slecht afloopt met de kloons waarbij ze bewijzen dat buiten het identieke dna geen of weinig overeenkomsten zijn op gebied van fokkerij en het FEI bij het standpunt blijft kloons en of de nakomelingen verbiedt op wedstrijden.
Gr

Wilawander

Re: Kloon hengsten meerwaarde of minwaarde voor de fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:50

Ik heb niks met kloons, een kloon kan nooit een kopie zijn van de echte. De opfok en opeliding moet al indentisch zijn en dan nog. Het zal nooit hetzelfde zijn. Met alleen een genetisch goed paard kom je er niet. Een goed paard wordt gemaakt.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:23

In principe ga je met een kloon genetisch niet vooruit. Oude genetica, dus gebruik van oude hengsten heeft in theorie een lagere erfelijke vooruitgang t.o.v. gebruik van jonge hengsten.

Dit principe wordt in de rundveefokkerij op het moment zelfs in het extreme gebruikt door vaderdieren te gebruiken die nog helemaal niet getest zijn d.m.v. nakomelingen maar door een bepaalde markertest als genetisch beter dan hun jaargangsgenoten worden gezien.
Naar mijn mening een verkeerde richting van de fokkerij en zal er binnen een aatal jaat wel op terug worden gekomen. Het wachten is nu dus op zo'n markertest bij paarden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:18

aandachtspunt bij deze is wel

je fokt om een beter sportpaard te verkrijgen ..maar FEI wil geen internationaal paspoort uitschrijven voor producten uit een kloon
dus internationaal zou zo'n paard niet kunnen uitkomen :?

en een kloon mag alleen gebruikt worden in de fokkerij ..niet uitkomen in de sport ..Van Chellano, ET , Quidam etc wisten we hoe ze presteerden in de sport , hoe ze te rijden waren , hun instelling etc ...maar van de klonen dus niet

s0173957

Re: Kloon hengsten meerwaarde of minwaarde voor de fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:50

Maar ik neem aan dat dit regeltje nog wel zal veranderen.
Melchior bv zal zich daar volop achter zetten.... ik vind het een absurde regel, maar ja...