Hoe zet je deze best op de wei? kan 2 jaarlingen oke zijn? of een jaarling met aantal volwassen paarden? Kan dit evengoed zijn als in een opfok bedrijf?
Ik zou een jaarling met 1 of meerdere leeftijdsgenoten, plus volwassen paarden samen zetten. Vind ik beter dan een groep alleen jonge paarden samen.
Marikee
Geplaatst: 30-10-11 15:33
hier in de buurt hebben ze een grote groep jonge paarden bij elkaar staan. zelf denk ik dat een aantaleeftijdsgenoten en wat volwassen paarden beter is. zo kunnen ze met elkaar spelen maar hebben ze tog nog een opvoeding van de volwassen paarden
ik ben niet zo'n fan van opfok waar alleen leeftijdsgenoten samen staan ideaal is een gemengde kudde als je zelf je veulen thuis wil houden (wat ikzelf steeds prefereer) dan is de combinatie van veulen + leeftijdsgenoot + volwassen paard al een aardig eind op weg. samenstelling van de groep hangt natuurlijk ook af van het feit of je veulen merrie of hengst is, maar voor een hengst kan je bv de combi met een ander hengstveulen en een ruin maken.
Ik vind dat een veulen van zijn soortgenoten leert. Leeftijdsgenoten het spelen, en de rangorde bepalen via het spelen, etc. En oudere paarden zijn belangrijk dat het niet uit de hand loopt. Veulens hebben soms een strenge oudere soortgenoot nodig om te worden afgestraft.
Ik heb 2 jaarlingen bij elkaar staan. Was de bedoeling om maar 1 te kopen, maar zijn er 2 geworden zodat ze samen kunnen opgroeien. Is leuk om ze samen te zien!
dorientjuh
Geplaatst: 09-11-11 11:53
Qua opvoeding is het voor het veulen het beste dat deze opgroeit in een kudde met leeftijdsgenootjes en met meer volwassen paarden dan dat er jonge paarden zijn. Dus er zijn bijvoorbeeld twee veulentjes en 3 volwassen paarden.