wat krijgt jullie shetlander voor voer en verzorging?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardengek72

wat krijgt jullie shetlander voor voer en verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 15:47

hallo allemaal

ik was even benieuwd hoe mensen hun shetlander verzorgen en wat jullie shetlanders krijgen voor voer ;)
dus vandaar dat ik deze onderwerp even doe ;) wil graag weten hoe andere mensen met hun shetlanders bezig zijn :)

Marive

Re: wat krijgt jullie shetlander voor voer en verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:51

Pony's staan hier allemaal 24/7 in het weiland.
Sinds 1,5 week denk ik is de schuilstal weer open en krijgen ze 1x per dag kuilgras bijgevoerd. Straks als het echt winter wordt gaat dan naar 2x per dag.

Oh en de pony's die werken krijgen na het trainen vaak wat brokjes :)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:18

Mijn shetlander staat 's nachts in de wei en overdag staat ze op een zandstuk. Verder krijgt ze geen voer. Af en toe en snoepje. In de winter krijgt ze er hooi bij.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:59

Die van mij krijgen in de winter hooi of kuil. En 1 keer in de maand een handje vitaminebrokjes. (ook alleen in de winter)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:00

De weidepony's krijgen nu nog alleen gras (er staat zat).
Ik heb er 1 die helemaal niet op het gras kan en die krijgt 2x daags een plakje hooi en een klein handje muslie en 1 die overdag op het gras mag en dan 's avonds mee eet met degene die in de uitloop staat.

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:39

Die van mij staat 24-7 op wei en krijgt binnenkort 2x per dag kuil. Na het werk vaak een klein handje muesli en af en toe een snoepje.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:07

paardengek72 schreef:
hallo allemaal

ik was even benieuwd hoe mensen hun shetlander verzorgen en wat jullie shetlanders krijgen voor voer ;)
dus vandaar dat ik deze onderwerp even doe ;) wil graag weten hoe andere mensen met hun shetlanders bezig zijn :)

In de zomer staat hij vaak met de andere paarden 24/7 buiten tenzij het echt Nood weer is,, met nood weer krijgt hij 1 plak hooi in de ochtend, en in de avond 1 plak hooi en vaak nog een kleinbeetje slobber, overdag kom ik altijd om hem te poetsen en vrijheids dressuur doen of wandelen/fietsen, daarna krijgt hij nog een 1/3 stukje appel. en de andere stukjes krijgen de andere :)

In de winter staan ze op de stenen en als de paddok of de bak droog zijn daar ook, in de ochtend beetje kuil met alle paarden ongeveer 1 kruiwagen, in de middag kom ik hem poetsen en dan lopen of vreiheids dressuur [ dat doe ik in de binne bak bij me buren :o ] daarna krijgt ie 1 broodje of iets anders lekkers, want brood krijgt ie niet elke dag, kan slegt voor hem zijn en hij eet het niet veel, in de avond gaan ze op stal, en dan samen 1 kruiwage kuil, en een beetje slobber,

paardengek72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 20:36

bedankt voor jullie reactie's tot nu toe :) zal zelf ook even zegen wat die 2 shetlanders bij mij krijgen
ze staan de hele dag buiten en de 1 shetje krijgt hooi gevoert en die andere mag geen hooi dus die krijg lucerne gevoert
omdat ik ook nog een d -pony heb en die ik wat biks voer en hooi natuurlijk krijgen de shetjes ook een klein beet biks ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:40

ik heb 1 shetje en die staat normaal ook de hele dag buiten, alleen als het z'n dag is als vandaag dan niet. ik heb haar namelijk pas geschoren en dat vind ik dan zielig. ze krijgt alleen hooi en als ze naar binnen moet krijgt ze maislijnzaad brokjes. verder doe ik er niet zo veel mee, want als ik haar vaak poets dan gaat de vetlaag er af, en ze is pas 2 dus. ooit ga ik er mee wandelen, en ik wil haar later gaan inspannen

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:56

2x per dag een pluk hooi. 5 uurtjes weidegang. Mineralenkorrel met een handje muslie en stro voor de knabbel.
Ik denk dat hij gemiddeld 2 a 3 x per week mee gaat op wandeling.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:50

Pony krijgt ongeveer 5x per week brok, kleine kwart sport en kleine kwart basisbrok. + nog 2 handjes ''magere'' muesli. Dit krijgt hij alleen als hij de dag erna voor de wagen loopt of ander zwaarder werk doet.
Hij loopt nu nog 5 dagen per week vanwege stage, na stage word het 6 en krijgt hij dus wat vaker brok. Verder overdag op een schraal land en 's nachts hoopje hooi waar hij de nacht mee doet. Verder staat er een bak vitaminen thuis in de loopstal waar de pony's bij kunnen en een zoutsteen.

bettepet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:59

Die van mij loopt overdag in een grote paddock met weinig gras. Hij krijgt 2 daags een bodempje biks en 3 keer daags een plukje hooi.
Hij loopt 5 tot 6 keer in de week.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:24

Mijne staan altijd in de wei, krijgen af en toe hooi, verder wel iedere dag hun standaard voer, en vaak krijgen ze wat extra's lekkers van mij :o
vandaag hebben ze slobber gehad, tjaa ze worden wel verwend maar dik zijn ze niet. ook niet mager hoor hhaa

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:32

Onze 4 shetlanders staan in een zandpaddock/bak met schuilstal bij slecht weer, en krijgen 4 keer daags hooi uit fijnmazige netten zodat ze er lekker lang mee doen en dus over de hele dag/nacht verspreid aan het eten zijn. Momenteel staan ze ook zo'n 2 uurtjes per dag op het gras zolang het weer het toelaat (kleigrond dus land is snel te nat), langer niet want helaas ligt hoefbevangenheid altijd op de loer en met het hooi krijgen ze ook hun behoefte aan ruwvoer binnen. Verder krijgen ze allemaal elke dag suikerarm/vrij krachtvoer, hoeveelheid en soort verschilt per pony en in wat voor training ze staan en wat voor conditie ze zijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:33

Eliine schreef:
Onze 4 shetlanders staan in een zandpaddock/bak met schuilstal bij slecht weer, en krijgen 4 keer daags hooi uit fijnmazige netten zodat ze er lekker lang mee doen en dus over de hele dag/nacht verspreid aan het eten zijn. Momenteel staan ze ook zo'n 2 uurtjes per dag op het gras zolang het weer het toelaat (kleigrond dus land is snel te nat), langer niet want helaas ligt hoefbevangenheid altijd op de loer en met het hooi krijgen ze ook hun behoefte aan ruwvoer binnen. Verder krijgen ze allemaal elke dag suikerarm/vrij krachtvoer, hoeveelheid en soort verschilt per pony en in wat voor training ze staan en wat voor conditie ze zijn.

Wat voer je Qua krachtvoer dan? Welk merk?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:40

ZusJacobs schreef:
Wat voer je Qua krachtvoer dan? Welk merk?

Onze 25 jarige merrie krijgt Dodson & Horell 16+ mix. Met wat extra's zonder dat er teveel suikers inzitten.
Eentje is er insuline resistent en krijgt HugHo kruidenmix waar dus geen melasse, geen suikers en andere ballaststoffen in verwerkt zitten
En de andere 2 krijgen Dodson & Horell Pasture mix. Een eenvoudige muesli waar alles in zit maar weinig melasse en suikers en andere ballaststoffen.

Doen ze het erg goed op :j

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:39

Staat hier 24/7 op het land. Wordt 4 x per week gereden en mag 3 dagen lekker spelen met zijn vriendjes. Verder wordt hij vaak vertroeteld door de kleine kindjes bij ons op stal. Als hij heeft gewerkt krijgt hij een halve kilo biologische basisbrok (van http://www.voergezond.nl) zonder suikers.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:54

Hier staan ze 24/7 op een schrale wei met strookbegrazing. Momenteel krijgen ze elke dag een emmer appels die ze zelf moeten gaan zoeken, voor de extra wintervetjes (die ze nog niet hadden!).
In de winter staan ze op een groot land van ong. 1/3 ha. Dan krijgen ze dagelijks 1/3 tot een hele baal hooi, afhankelijk van het weertype. Verder krijgen ze in de winter ook ieder een handje basisbrok van Havens.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:56

Mijne krijgt wat meusli omdat de rest ook eten krijgt. verder eet ze hooi mee met de grote paarden en staat ze net als de rest op het gras. Verzorging..... ik heb een buurmeisje wat haar lekker knuffeld, poetst en met haar wandeld!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:02

de mijne krijgt een handje van wat de groters krijgen..met een beetje olie erdoor.
(zemelen en geweekte pulp)
Hij krijgt verschillende malen per dag een heel klein beetje hooi,omdat mijn andere paard dat dan ook krijgt.
Hij loopt in het land maar daar groeit helemaal niets.(frankrijk).
En hij is te dik.....

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:49

Mijn shet (x ijslander) staat zomers dag en nacht buiten, en 's winters buiten op het zand, en dan 's nachts binnen in een stal. Een stal is niet heel erg nodig, maar ik heb het idee dat ze het wel prettig vind. :) Ze krijgt zomers wel eens een dagje wat lekkers, als ze in de stal staat om te poetsen oid kan ze hooi eten, en daarna kunnen we lekker in de bak trainen. 's Winters staat ze overdag op het zand, en 's ochtends en 's avonds krijgt ze een handje muesli. In de avond krijgt ze een kratje kuilgras, en in de ochtend een plakje hooi. :)

Fientj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:23

mijn verzorg shet staat op een manege als mascotte dus ze staat op stal.
in de zomer mag ze overdag naar buiten. en anders loopt ze iedere dag in de bak.
ze krijgt vooral hooi te eten en een klein handje biks af en toe.
Helaas krijgt ze wel snoepjes van kindjes ondanks het bordje niet voeren... ze daarom nog steeds te dik...

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:11

mijn 2shetlanders staan de ene dag op volle weide en de andere dag op kale weide.
'S nachts op stal. Als ze op de volle weide staan krijgen ze 's avonds wortels en appels.
En als ze op de kale weide staan krijgen ze 2x per dag en handje dieetmengeling, wortels en appels en hooi.
dit is een voerschema van de DA( worden heeel snel te dik)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:07

Mijn verzorgShetters(+ezel) staan 24/7 buiten met schuilstal, in de zomer 8 uur daarvan om het gras.
Verder krijgen ze 2x per dag 3 plakken hooi en 1x per dag wat brok.

Er wordt niet veel met ze gedaan (zijn kinderboerderijpony's).
Ik, en een paar andere, werken wel eens met ze, en poetsen ze.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:16

Ze staan 24/7 buiten waarvan het meeste in de wei. de wei is kort en vol klaver en boterbloem. Maar dat is het enige wat ze eten. In de winter krijgen ze zo nu en dan nog wel wat hooi bijgevoerd.