Waarom doen veulens...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Waarom doen veulens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 15:36

Waarom ' kauwen ' veulens als ze een ander paard zien. Voor zover ik weet is het een vorm van onderdanigheid. Maar waarom zoekt mijn veulen een ander op en gaat dan staan kletsen tegen hem??

Kiichi

Re: Waarom doen veulens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:40

Ik weet niet precies hoe het zit, maar als dat dominantere paard het veulen dan "opneemt" in zijn kudde, waardoor het veulen dus beschermt wordt, door dat dominantere paard. Als het veulen geen toenadering zou zoeken, maakt het geen deel uit van de kudde en zal hij/zij niet beschermt worden tegen de leeuwen die verstopt zitten in het Nederlandse gras :Y) iig, dat is mijn redenatie, misschien weet een andere bokker precies hoe het zit.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:40

Ja is idd onderdanigheid
ze zoeken zo ook contact en kijken hoe het andere paard reageert op hun contact poging
maar meestal valt het wel goed als ze beweging maken bij andere paarden :)
Tis een beleefde manier van contact zoeken zo zie ik het

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:21

Ja is idd onderdanigheid, ze laten ook zo zien dat ze geen strijd aan willen gaan om de baas te worden in de groep. op deze manier laten ze zien van kijk ik ben er, maar doe niks, zo zie je vaak dat de oudere ook de veulens niks aan doen omdat ze toch niet de baas willen worden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:22

Eigenlijk zegt het veulen: Ik ben een klein huppeloos veulentje, mag ik bij jou horen? Wil vriendjes zijn?

*D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:23

Maritje1991 schreef:
Eigenlijk zegt het veulen: Ik ben een klein huppeloos veulentje, mag ik bij jou horen? Wil vriendjes zijn?

*D

Hahaha zo kan je het inderdaad zien :j

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:23

dat is onderdanigheid.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:24

Mijn 3-jarige doet het nog steeds bij moeders en tante....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:26

Maritje1991 schreef:

*D

Meeste veulens zijn niet huppelloos

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:26

Mijne doet het soms ook nog.
Ze gaat soms ook met dr hoofd omlaag en maakt een kauw beweging..
Ze is nu 1 maar het heeft ook te maken met ontspanning.

Dat wat jou veulen doet en mijne soms nog is inderdaad onderdanigheid.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 00:31

F_Orumster schreef:

:')

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:29

F_Orumster schreef:
Maritje1991 schreef:

*D

Oeps.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:40

Die van mij is zes en doet het nog steeds bij nieuwe oudere paarden, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:49

Maritje1991 schreef:

*D

Niet helemaal. Het veulen geeft aan dat hij nog zuigend en hulpbehoevend is en informeert of er een melkbar aanwezig is. Het veulen geeft hiermee aan dat hij nog niet voor zichzelf kan zorgen en de bescherming van anderen nodig heeft. Aan de reactie van de ander weet hij of hij een compaan heeft en misschien zelfs een hulpmoeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:51

Die van mij kauwt bij de snuit van het andere paard. Niet bij een eventuele melkbar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:54

Weet je waarom Mindim? Dat doet ie omdat er bij de melkbar geen ogen en oren zitten en in de buurt van de snuit wel. Het gesprek tussen paard en paard gaat nog wel even verder hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:55

Lovely schreef:
Weet je waarom Mindim? Dat doet ie omdat er bij de melkbar geen ogen en oren zitten en in de buurt van de snuit wel. Het gesprek tussen paard en paard gaat nog wel even verder hoor.

Die van mij doet het uit onderdanigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:56

Ja natuurlijk, dat is het enige wat een veulen kan zijn omdat hij niet voor zichzelf kan zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:58

Lovely schreef:
Ja natuurlijk, dat is het enige wat een veulen kan zijn omdat hij niet voor zichzelf kan zorgen.

Die van mij is 6 en amper een veulen te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:59

Dan is hij dus geestelijk niet veel meer dan een veulen als hij nog afhankelijk is van zijn soortgenoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:58

Hij is zo onderdanig als de pest naar nieuwe paarden, bij andere paarden doet ie het niet. Heeft niks met afhankelijkheid van zijn soortgenoten te maken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 10:59

Ik vind het erg schattig om te zien. hij doet het tegen de hoofden van de anderen. net of hij een heel verhaal verteld!
fWaarom doen ze dat niet bij mensen dan? zouden ze toch ook onderdanig aan moeten zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:05

suuzepuus schreef:
Ik vind het erg schattig om te zien. hij doet het tegen de hoofden van de anderen. net of hij een heel verhaal verteld!
fWaarom doen ze dat niet bij mensen dan? zouden ze toch ook onderdanig aan moeten zijn...

Mensen zijn geen paarden. Gedrag onder soortgenoten, denk ik. Paarden doen zoveel met mensen wat ze met andere paarden niet doen.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:18

Mijn veulen deed het in het begin ook tegen mij.. Toen ze nog een inimini veulie was <3
Maar ik denk omdat ze niet de juiste 'reactie' kreeg en ook zekerder word van haar relatie to mensen dat ze het daarom nu niet meer doet.
Ze doet het bij mijn dominante ruin heel vaak, haar moeder aleen als ze op der kop krijgt en de shet nooit.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:04

maar bedoelen jullie: een beetje kauwen of echt de mond openen en sluiten (happend zonder geluid...), het één is toch net ietsje onderdaniger (of banger?) dan het andere...