[TI] ineens manen naar 2 kanten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luisa

ineens manen naar 2 kanten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 10:18

Hoihoi,
Ik heb een tinkermerrie van 15 jaar.
Ze is altijd fokmerrie geweest en had dr manen altijd naar een kant (links).
Ze kan niet goed tegen eiwitten en vroeger stond ze altijd 24/7 op t gras. Ze had ook echt zo'n harde nek/manenkam door al de opgehoopte eiwitten (??).
Sinds ik dr heb staat ze nog maar 4 a 5 uurtjes per dag op t land en de rest van de dag/nacht in een grote paddock met onbeperkt goed hooi. Ook word ze nu veel meer gereden dan vroeger en krijgt na t rijden een handje biks met een scheutje azijn erdoor heen (om de eiwitten af te breken, iemand gaf mij ooit die tip).

Nu blijkt t een stuk beter te gaan, maar sinds een tijdje merk ik dat een groot deel van dr manen ook naar rechts valt. Eerst was dat nooit zo en viel t heel mooi naar een kant. Heb t ook nooit ingevlochten ofzo, alleen heeel soms, maar de meeste tijd staat ze met dr manen lekker los.
Ze heeft nu dus een dubbele manenkam (noem je dat zo?)
En ik vroeg me af of dat te maken heeft met dat ze meer eiwitten afbreekt of dat dat gewoon zomaar gebeurt?
Want heeeel vroeger, toen ze nog in dr jonge jaartjes zat, lag namelijk alles naar rechts ipv naar link! Heel apart vind ik zelf.
Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Groetjes Luisa

Caily

Re: ineens manen naar 2 kanten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:39

Dit heeft te maken met de bespiering van de nek. Door het rijden is die waarschijnlijk veranderd/verbeterd.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 18:48

Oke dankjewel!
Had zoiets al verwacht maar wou t even zeker weten :)

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:53

dat heeft de ijslander van mijn moeder ook.
ik vind het ook heel apart. het is sinds hij op het weiland staat.
ik denk dat het te maken had met dat hij nu de hele dag met zijn hoofd naar beneden staat inplaats hooi eet op borsthoogte.
maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe het kan.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 18:59

Nou ze krijgt bij mij ook hooi vanaf de grond, vind ik wat natuurlijker,
Ook t biks krijgt ze in een emmer vanaf de grond, in t wild eten ze ook niet zoals bvb een giraffe vanaf de boom :p
Vind t idd wel apart, t maakt me verder niet uit, en ga nu ook niet tegenwerkend vlechten naar een kant maken, lekker laten hangen die manen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:04

Mijn haf heeft het juist precies andersom, hij heeft altijd zijn manen naar twee kanten gehad en de laatste tijd valt alles naar 1 kant. Ik vind het wel jammer, ik vond die dubbele manen altijd wel schattig staan...

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:06

nee, inderdaad gewoon lekker laten hangen ;).
ik vind het ook eigenlijk wel mooi staan zo aan twee kanten! :)

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 19:10

Ja als er dan aan allebei de kanten een gelijke mat hangt is t mooi, maar nu splitst alleen aan de bovenkant voor de helft.
En ergens had ik ook gehoord dat dit, net als bij mensen, een soort van kruin kan zijn en zomaar gebeurd, dat het dus niets met de eiwitten en de spieren te maken heeft.
Interreseert me eigenlijk wel, zou t best willen weten hoe dat nou precies kan haha

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:35

Luisa,
Vertel mij eens waarom eiwitten een harde manenkam geven ?
Ben daar heel benieuwd naar, want ik heb ook een paar tinkertjes die een harde manen kam hebben.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 00:34

Een harde manenkam komt door opgeslagen afvalstoffen, niet door opgeslagen eiwitten. De opslag van deze afvalstoffen komt door overconsumptie van fructaan en opgeslagen in de vetcellen van de manenkam. De vetcellen worden hierdoor groter en de manenkam wordt hierdoor harder. Dit is niet ernstig en volkomen normaal, mits de hardheid in de manenkam niet tot aan de oren gaat reiken, want dan is de opslagcapaciteit bereikt en loopt je paard groot risico hoefbevangen te worden. Check dit regelmatig als je paard gevoelig is hiervoor.

Welke kant haar manen opvallen is ook afhankelijk van de structuur van de manen en de groeirichting van de haren. Is deze naar voren gericht, dan zal ze regelmatig wisselen van coupe, is deze opzij gericht, blijft het meestal wel hetzelfde. Bij hele lange manen verandert er ook niet zo veel, omdat de zwaartekracht een handje helpt..

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 00:52

@teuntje111, super bedankt voor je antwoord, maakt t me een stuk duidelijker :)
@ariebren, ik weet het niet, dit is wat ik gehoord/gelezen heb, dat als de maanenkam hard is, er teveel eiwitten zijn opgeslagen, maar teuntje111 heeft het heel mooi en duidelijk uitgelegt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 01:03

Over de vetopslag in de manenkam ben ik het eens. Oppassen dus.
De manen gaan mee met de gemakkelijke buigkant. Is ie naar rechts dan hangen de manen rechts en andersom.

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 06:31

Ik denk ook dat het is wat de mensen voor mij zeiden. Die van mij heeft nu al twee keer gehad dat zijn manen eerst allemaal links hingen en nu hangen ze opeens allemaal rechts. Nu heeft hij ze weer allemaal links :')

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:56

Mijn ruintje had altijd zijn manen 2 kanten op.
Maar sinds een paar dagen hangen ze allemaal links!
Het staat wel leuk,maar vraag me wel af hoe dat zo ineens kan?