merrie dekken.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

merrie dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 18:02

Hoi!

Ik vroeg me zo eens even wat af aangezien ik uit mijn omgeving heel verschillende antwoorden hoor.
Op welke leeftijd zouden jullie een merrie voor het laatst laten dekken?
Natuurlijk is dat heel verschillend per paard etc. Maar laten we uitgaan van een merrie die in gezonde conditie verkeerd en bij voorkeur meerdere veulens gehad heeft gehad.
Vinden jullie het bijvoorbeeld ook normaal een paard elk jaar te laten dekken? Kan dit geen kwaad voor het paard zelf?
Een echte fokmerrie die niet wordt gereden maar gewoon op land komt is dat heel erg?
En een oudere merrie die een aantal jaar geen veulen heeft gehad zou je die wel weer laten dekken?
Een merrie die nog geen veulens heeft gehad, welke leeftijd vinden jullie het uiterste om te beginnen met fokken?
En vanaf welke leeftijd zouden jullie daarmee beginnen?
Ik vroeg me deze dingen zo af. Ben benieuwd naar jullie meningen.

Groetjes,

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:04

Zolang de merrie gezond is, goed in conditie en niet heel moeilijk drachtig wil worden kan het nog makkelijk. Elk jaar dekken kan, maar om de 4 veulens ongeveer de merrie een jaar leeglaten vind ik toch wel fijn.

flooooo

Re: merrie dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 18:12

Oke dank je voor je reactie! Maar bij een leeftijd van ongeveer 23 jaar zou jij het dan nog wel doen?
Er is toch ook zoiets als een soort pensioen? Lijkt me ook wel fijn voor een paard. Ga zelf ook niet elk jaar een kind krijgen.. :P

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:31

Als ik een 23 jarige merrie heb die aan de bovenstaande punten voldoet, en gewoon echt goed fokt (en de mogelijkheden zijn er voor)dan zou ik er niet over denken om er niks meer in te stoppen.

tammiebels

Re: merrie dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:39

Waar ik eerder reed heeft de merrie op haar 26ste nog een veulen gekregen, en ieder jaar daarvoor ook en dat ging prima. Paard was dan ook goed in orde

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 06:04

Oke. Dank je voor jullie reacties, daar was ik wel benieuwd naar! :)
Nog meer mensen die er misschien anders over denken of juist niet?
Ik neem aan dat de risico's wel wat groter worden bij een ouder paard?
En hoe oud zouden jullie maximaal beginnen met dekken?