conditieloze fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

steffie__xx3

conditieloze fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 13:51

hey
als ik met mijn verzorgpaard wil werken onder het zadel moet ik enorm drijven om in draf te geraken.
in het begin van de training lukt het dan nog wel om haar uiteindelijk in draf te krijgen maar na 10 minuten lukt het helemaal niet meer.. ook bij het longeren is ze helemaal niet zo actief. draven is maximum 5 minuten, de rest is stappen. haar enorme gewicht zal er ook wel mee te maken hebben maar ze staat nu op een schrale weide en krijgt maar een kleine hoeveelheid krachtvoer. wat kan ik nog meer doen om haar actiever te maken en haar te doen afvallen??

friesiszwart

Re: conditieloze fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:34

Hoe lang verzorg je haar al, en wat werd er voorheen met haar gedaan?

steffie__xx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:33

ik verzorg haar al 2 jaar. ze is 7 maar in de lente van 2011 zadelmak gemaakt. toen ze bij ons kwam was het een enorm opgefokt en bang paard. het heeft heel wat moeite gekost om het vertrouwen te winnen vandaar die 2 jaar. van haar voorgeschiedenis weten we helemaal niets. ze komt van bij een handelaar

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:37

Krachtvoer worden ze niet dik van.

Opbouwen, jij kunt zelf ook niet ineens van 0 naar 45 minuten hardlopen. Die 5 minuten steeds een beetje langer maken. Mijn ervaring met mijn veels-te-vette-asociaal-te-dikke-vetklep Fries is dat het dier bij opbouwen vanzelf steeds een beetje actiever werd, gewoon omdat ze het beter vol kon houden. Als je haar aan de longe kan laten galloperen = helemaal goed. Van galop vallen ze af ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:51

Ik zou eerst werken aan het gewichtsverlies, en dan wordt de conditie ook vanzelf beter. Hoeveel beweging krijgt het paard nu in de week?
Ik zelf zou proberen om zeker om de dag iets te doen dus zo'n 4x. Om afwisseling te houden zou je kunnen afwisselen met in de bak rijden, longeren, dubbele lange lijnen en een bosrit. Dat kun je naarmate je meer bezig gaat steeds verder uitbouwen. Zodat zowel het gewicht minder wordt en het paard meer conditie krijgt. En dus fitter in z'n vel zal zitten en actiever wordt.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:33

Friese paarden slaan vet ook op in hun spieren, dus het is niet zo gek dat ze niet zo werkwillig is als ze zo dik is.
Ik zou eerst eens stoppen met alle krachtvoer, met graasmasker op de wei zetten, en wanneer ze op stal of in de paddock staat alleen hooi/voordroog geven.
Zorg wel voor een goede liksteen waar ze vitamines en mineralen uit kan halen!
Duurzame training is belangrijk om af te vallen, en haar weer prettiger in haar lichaam te laten zitten.
Elke dag een uur flink doorstappen is ook een goede training.
Waar je haar ook nog op kan laten nakijken is of ze gevoelig is voor insuline resistentie, of dat ze dit misschien al heeft.
Friese paarden zijn hier vrij gevoelig voor, en dit zou heel goed kunnen verklaren waarom ze zo dik is, terwijl ze niet zoveel krijgt.

steffie__xx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 16:53

Ze krijgt niet zo heel veel beweging door te werken maar ze staan 24/24 op de weide. Wel probeer ik haar om de 2 dagen te laten werken. Ik denk dat ik vooral met haar zal gaan wandelen. En is het nu wel of niet goed om haar krachtvoer te geven? Binnenkort gaan de paarden terug in de paddock (dus niet op de weide) en krijgen ze een hoeveelheid kuilgras, ook zij dus. Hoeveel zou ik haar dan mogen geven? En ik zal haar laten testen op insuline-resistentie, had er al wat over gelezen. Elke dierenarts doet dit?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 23:04

Ik heb je een pb gestuurd. ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:54

Steffie, hoeveel goede raad van verschillende mensen je ook krijgt, in het topic of via pb's, de discussie over krachtvoer zal nooit over gaan. Niemand kan er een kant en klaar antwoord op geven, de ene zegt dit, de andere zegt dat. Ga alsjeblieft NIET van 1 iemand uit en doe zelf een beetje onderzoek. Het is een feit dat ruwvoer het meest belangrijke is, dat mag niet ontbreken en daar moeten ze echt genoeg van binnen krijgen. In de winter houd het ze ook warm.

Mijn mening: Krachtvoer is in principe niet nodig, en zeker niet voor een dikke fries die niets (of amper) wat doet. Maar de één heeft er z'n redenen voor dat wel te voeren, de ander heeft redenen het niet te doen. Eindeloze discussie. Kijk naar je paard, overvoeren is schadelijk en het dier is al te vet, als je het een prettig idee vind krachtvoer te voeren doe het dan met mate (met handjes), niet in kilo's.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:24

Dat is juist waar veel mensen de fout in gaan...
Omdat hun paard niet voorwaards is stoppen ze er meer en/of energierijker voer in in de hoop dat het paard dan voorwaardser wordt.
(zeg ik niet mee dat de TS dit ook doet, dit is algemeen bedoelt ;))

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:30

ik had een B pony en die was ook veelste dik, die heb ik toen gewoon 2 plakjes hooi perdag gegeven en 1 handje brokjes, of een bodempje en die stont op een schrale wei. en 2 maanden later heb ik hem verkocht, en was ze bijna op het oude gewicht. die brokken gaf ik meer omdat mijn andere pony broken kreeg, du veel heet hij niet nodig, 1 handje is genoeg maar je moet wel genoeg hooi geven

bianca2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:59

hoi

bij een fries moet je opletten dat ze niet te dik zijn.
en suikers en eiwitten.
maar ook insuline resistentie zijn ze gevoelig voor. maar wat veel mensen niet weten is dat friezen moeilijk vitamines omzettten in de dikke darm en dan vooral de B vitamine waardoor veel friezen bloedarmoede hebben zonder dat wij eigenaars ervan weten.
bloedarmoede komt heel heel vaak voor bij friezen.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:31

Als je paard geen conditie heeft, is dit meestal met een goede training wel rustig op te bouwen. Bijvoorbeeld even stappen tussendoor om op adem te komen en daarna weer korte drafstukken.

Maar aan de hand van jouw verhaal denk ik eerder dat je paard een beetje lui is en vooral heel slecht aan je been is. Heb je lessen om te zorgen dat ze fijner aan je hulpen komt te staan? Wanneer jij voorwaarts drijft, mag je direct een reactie van haar verwachten. Misschien moet je dat in het begin nog niet vragen als weet dat ze al moe is, maar ze moet alerter op jou reageren.

Veel succes en plezier!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:34

Ik had dit in het begin ook met mijn verzorgfries. Maar ik moet zeggen dat ik wel per keer dat ik met hem rij vooruitgang merk. Waar hij eerst maar 5 minuten kon draven en na een kwartier bekaf was heeft hij nu na een keer of 10 al veel meer conditie.
Er is hier niks aan zijn voer veranders, alleen de beweging opbouwen (en ik rij hem maar 2 keer in de week in de les en hij gaat 1 x naar buiten.

Dus het gaat hier eigenlijk best snel