Fjord, weegbrug versus meetlint

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ollytje

Fjord, weegbrug versus meetlint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:26

Hoi,

er zijn al topics over geweest maar wilde over dit onderwerp specifiek aansnijden op het fjordentopic.

wie heeft zijn fjordje al eens op de weegbrug gehad en dat vergeleken met een gewichtmeetlint?

Ik heb het lint besteld bij het paardenkenniscentrum , gisteren mijn fjordje gemeten met het lint en ze komt op rond de 475 a 500KG hoogte 144cm.

Is dit gewicht een beetje netjes voor een fjord van 144cm? wat wegen die van jullie en wat is de hoogte van je fjord. Graag er even bij vermelden of je fjord gemeten is op de weegbrug of met lint.

joyce_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:21

Ik weet niet meer wat onze fjorden weegden, maar wij gingen een keer met alle paarden naar de weegbrug hier in de buurt van een loonbedrijf. Volgensmij ronde die weegbrug alles af dus dan was het niet 432kg maar 430kg.Dus het was niet precies

SecretLIN

Re: Fjord, weegbrug versus meetlint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:25

helaas is hier in de buurt geen weegbrug, mag ik vragen via waar je zo'n meetlint besteld?

ik vraag me trouwens wel af hoe betrouwbaar dat is, mijn merrie heeft een beetje een hangbuik :P

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:06

Ik heb vorig jaar de friese hengst van mijn vriendin gewogen met een meetlint. Op het lint kwam hij op 503 kg. Een week later moest hij naar Utrecht voor een spoedgeval koliek, daar woog hij op de weegbrug 530 kg. Ik moet zeggen dat ik dat best wel nauwkeurig vond. Om het gewicht te schatten is een lint dan toch prima?

Mijn eerste fjord van 1.44 woog op de weegbrug ook 500 kg. Mijn huidige fjord van 1.40 weegt rond de 465 kg met het lint.

ik heb het lint trouwens gekocht bij de paardendrogist

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 10:36

de paardendrogist heeft ze niet meer (tenminste toen ik vandeweek belde niet) ik hem hem besteld bij http://www.paardenkenniscentrum.nl .

je moet met een meetlint een afwijking aanhouden van 10%, maar volgens het kenniscentrum zijn degene die hun hebben behoorlijk nauwkeurig, gaan ook tot 800kg terwijl de meeste bij 600 a 650 stoppen.
Nu verwacht ik niet dat je eentje tot 800kg nodig hebt bij een fjord (hoop ik toch) maar wel leuk om andere paardjes ook mee te meten.

die van mij heeft ook een hangbuikje, is 17 en wordt recreatief gereden... ach en hoe ouder hoe zuidelijker de massa hihi...
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 06-10-11 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 10:37

Daphne_65 schreef:
Ik heb vorig jaar de friese hengst van mijn vriendin gewogen met een meetlint. Op het lint kwam hij op 503 kg. Een week later moest hij naar Utrecht voor een spoedgeval koliek, daar woog hij op de weegbrug 530 kg. Ik moet zeggen dat ik dat best wel nauwkeurig vond. Om het gewicht te schatten is een lint dan toch prima?

Mijn eerste fjord van 1.44 woog op de weegbrug ook 500 kg. Mijn huidige fjord van 1.40 weegt rond de 465 kg met het lint.

ik heb het lint trouwens gekocht bij de paardendrogist

vind ik ook erg nauwkeurig , zeker gezien het bij de wat grove rassen toch moeilijker meten is.

Martje80

Re: Fjord, weegbrug versus meetlint

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:52

2 jr geleden de poown op de brug gehad, woog 465 kg (merrie 142, iets te rond in de zomer). Met het meetlint kwam ik op ongeveer hetzelfde uit