[KG] Smokey Black/ Donker Valk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

[KG] Smokey Black/ Donker Valk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 20:34

Misschien wel een van de meest gegokte kleuren?

Hoe kan je nu zien of een paard donker bruin of vervaald zwart of donker valk/smokey black is als je weet/vermoed dan 1 van de ouders een creme verdunningsgen heeft?

Voorbeeld is mijn (Connemara) pony.
Haar vader is wit, het is namelijk een schimmel. Op zijn stamboek papier staat ' Isabel schimmel'. Het kan heel goed dat zij met isabel valk of palomino hebben bedoeld, zijn moeder is namelijk ook valk. Nu is hij wit en ga je er in ieder geval niets meer van zien.
Mijn pony haar moeder is normaal bruin.

Mijn pony is donker geboren, als een soort bruin valig ongedefinieert kleurtje. Ze is echter ook schimmel. Ze verkleurde elk jaar gigantisch, van praktisch zwart swinters tot koffie vos tot praktisch valk zomers en dat met de appel schimmeling er door heen.

Ze is nu zo ver ' verschimmelt' dat ze gewoon onder de noemer wit valt.
Plaatjes
Afbeelding
Afbeelding

http://smartiechick.nl/gallery/albums/u ... flower.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LFNXV8KD.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NVEF46KZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NY7Z88WE.jpg

Wat recentere foto: http://smartiechick.nl/gallery/albums/u ... 1_copy.jpg

Wat me opvalt is dat haar ' cremige' kleurtje over haar hele lichaam is (ook buik) dus echt met de zon lijkt het me niet te maken te hebben. Wel blijven haar benen altijd zwart, precies zoals valken altijd hoge zwarte benen hebben. Het lijkt echt een aftekening omdat elk jaar de rand creme/zwart precies op dezelfde plek zit.

Bij schuurplekjes/bijtwondjes komen wel donkere haren terug (singel plek o.a.)

Manen zijn nu wit maar zijn nooit bruinig geworden. Die zijn altijd zwart/grijs gebleven.

Zou ze misschien toch het creme gen hebben?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 05-10-11 04:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:28

Hebt je een foto van haar al veulen?

Helaas met schimmel is het zeer moeilijk om met zekerheid te zeggen en definitief antwoord krijgt je alleen als je een kleurtest doet.

Als de vader Frans ingeschreven is dan met 'Isabel schimmel' wordt idd valk-schimmel bedoeld, maar in Nederland wordt isabel als beschrijnving van palomino kleur gedoeld.

Van de foto's ben ik nog niet overtuigt dat zij zwart of bruin-basis gekleurd is. Er is te weinig zwart aftekening op de benen en te veel andere kleur.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:33

zie ik daar ed gosen ?

er is maar 1 manier om erachter te komen- een test !
ze is sowieso schimmel,maar kan het creme-gen dragen.
smokey black iig niet. dat is een dubbele verdunning op zwart.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:38

Smokey black is niet de dubbele verdunning maar de enkel verdunning van creme op zwart en zou dus best mogelijk zijn.

Ben benieuwd naar de pedigree?

stalmilagro

Re: [KG] Smokey Black/ Donker Valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:46

toch denk ik dat ze gewoon bruin geweest is

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 10:54

Oudste foto die ik heb (helaas) is deze: En daar is ze al ruim 2

Afbeelding

Helaas geen veulen foto's.
Ik heb haar wel gezien als veulen maar geen foto van gemaakt, had toen totaal niet kunnen verwachten dat het ooit mijn pony zou worden..... Als veulen is ze vervolgens 2,5 jaar een natuur gebied in gegaan dus heeft eigenlijk niemand haar echt gezien. Daarna was ze zoals de foto hierboven.
Ik kan me ook niet exact meer herinneren wat voor kleur ze had, ik dacht donker bruinig met licht buikje.

Haar vader is dus schimmel; ik zie net dat er op de stamboek site staat: grijs (palomino geboren)
Bij zijn voorouders staat overal 'grijs' bij, helaas geen basiskleuren vermeld ( :( )
Alle veulens van Finney zijn uiteraard schimmel, dus daar is ook weinig uit te halen.

Haar moeder is simpel/normaal bruin: geen voorouders bekend.

Ze heeft een half broer (zelfde moeder, maar dan een andere vader, ook schimmel maar dan heterozygoot, basiskleur bruin als mijn informatie goed is). Dit half broertje is heel donkerbruin.

Ik zou haar best willen laten testen, hoe gaat dat in zijn werk?

Overigens: Smokey black is volgens mij inderdaad dubbele verdunning. Sorry, mijn fout...

Maar goed, toch is een donker valk soms wel verdomde lastig te herkennen... worden snel als gewoon bruin neer gezet.
Afbeelding
Alleen het neusje kan je het aan zien, en bij bijvoorbeeld Flower kon je dat al niet meer zien omdat die al verschimmelt was...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:09

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:54

Goedkoper, sneller en betrouwbare: http://www.horsedna.co.uk/nexus.html

Vader: palomino-schimmel (waarschijnlijk homozygoot schimmel) = ee ?? CCr GG ... waarbij ?? = agouti
Moeder: bruin = E? A? ?? gg ... waarbij ? = onbekende 2e allel Extension en Agouti en ?? = creme

Wat je zeker weet van je merrie = ?e ?? Gg ... ze draagt dus altijd minstens 1x allel vos (van haar vos-basis vader) en 1x allel grey/schimmel (van haar schimmel vader).
Als je haar basis kleur wilt weten dan zou je op Extension (zwart/vos), Agouti en cream moeten laten testen.
Dat zou met de UK lab ongeveer 20 x 3 = 60 euro kosten .... weet niet of VHL het goedkoper kan doen.

stalmilagro

Re: [KG] Smokey Black/ Donker Valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:45

komen die heeele donkere valken zoals van jou foto veel voor dan?
beter test je gewoon, dan weet je het zeker ...