Andalusier kopen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AxS136

Andalusier kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 14:57

Op mijn 9de ben ik begonnen met paardrijden.
Vanaf mijn 14de een paard met iemand gedeeld.(Het was 4 dagen in de week ''mijn'' paard.)
Dat paard is met pension, vanwege artrose in de benen.

We hebben van de dierenarts 4 maanden geleden gehoort dat ze(het paard met artrose)beter helemaal nooit meer bereden kan worden.
Ik zorg voor haar de 4dagen ,en zal dit blijven doen.

Maar toch,,,
Zou ik heel graag een eigen paard willen hebben die ik kan berijden.
Na lang nadenken, heb ik besloten opzoek te gaan naar een Andalusier.

Ik ben nu bezig met de ''voorbereidingen''.(Stalling zoeken,en fokkers zoeken)

Ik weet ook dat er aan een andalusier een prijskaartje hangt.

Zijn er mensen die verstand hebben van andalusier kopen,(hier of in het buitenland?)
Waar kopen?
De dingen waar je op moet letten.

Voor de mensen die nieuwschierig zijn naar wat ik zoek:
Een lieve ruin,die je er niet af zal gooien.(Heb van verschillende al vernomen dat er over het algemeen een andalusier niet snel zal bokken of andere gekke dingen zal doen.)
Wel 1 met werklust,en voorwaartste drang.
Wit of schimmel, het liefst niet al te groot.(ongeveer 1,60.)
Beleerd, tot +/- 6 jaar.
En heel belangerijk, het moet er vriendelijk uitzien.

Anoniem

Re: Andalusier kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:00

Ik denk dat je een beetje teveel eisen hebt :)
Maar ik zou MP goed in de gaten houden!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:20

Nee hoor, je hebt niet te veel eisen.

Het zijn temperamentvolle, gevoelige paarden, maar over het algemeen wel heel eerlijk.
Bokken zie ik ze idd minder doen. Snel draaien en accelereren..dat kunnen ze als geen ander.

Een groot percentage is schimmel, dus dat kan het probleem ook niet zijn.

Paar handige sites;

www.purarazaespanola.nl
www.andalusier-vereniging.nl
www.purarazaespanola.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:23

ik kan je niet verder helpen aan een andalusier al weet ik dat er een manege in meerssen stal vogelzang die er fokken.
wel kan ik je verder helpen aan een lusitano als je daar intressen in hebt pb maar

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:57

Vind de eisen ook niet veel, er zijn aardig wat andalusiers die daaraan voldoen.
Ik heb mijn PRE uit het buitenland (Spanje) via een nederlandse bemiddelaar, ben ook opzoek gegaan en meerdere uitgeprobeerd.
www.andalusieropmaat.nl is de site van die vrouw, ze helpt je aan alle eisen en heeft paarden in alle prijsklasses dus kan echt wel wat voor je vinden.
Ik heb mijn topper daar dus vandaan en zou hem nooit meer willen ruilen

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:01

Cyrina schreef:

Het zijn temperamentvolle, gevoelige paarden, maar over het algemeen wel heel eerlijk.
Bokken zie ik ze idd minder doen.

Ik heb ook wel anders gehoord en gezien hoor. Totaal geflipt uit spanje gekomen.
Belangrijk is, net als bij ieder ander ras/ type dat je bij een betrouwbaar adres gaat kopen.

Op mp zie je veel anda's staan voor weinig. Dat zijn de dieren waar ik op doel. Goed en goedkoop gaat niet samen, ook niet in deze 'recessie' tijd.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:13

Andalusiers zijn wel heel eerlijk, mits je een band met ze hebt (vind ik dan)
In het begin was mijne ook druk maar hij moet helemaal wennen aan het land, na gewoon elke dag erheen en poetsen en wandelen merkte je hem steeds veranderen.
Hij is nu een schaapje.
Ik denk niet dat je kan zeggen dat ze alleen uit spanje geflipt komen, je moet ze gewoon bekijken en de achtergrond zien te achterhalen en dan in nederland eerst een band opbouwen maar dat is met elk paard.
Ik vind niet echt dat je zomaar gelijk alles van ze kan verwachten

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:26

Ik ken er zat die superbraaf uit Spanje kwamen en in Nederland flipte omdat men hier met veel te veel teugel en beendruk gingen rijden. maar uiteraard kregen dan de Spanjaarden de schuld..

Wat ik zeg; het zijn gevoelige paarden, kan je daar niet mee omgaan dan heb je gedonder. Verder zegt de TS zelf al dat ze weet dat er een prijskaartje aan hangt, dus dat hoef ik dan niet meer te zeggen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:03

Je hebt niet teveel eisen vind ik. Een goede kan daaraan voldoen, de koopjes meestal niet, daarom is het ook een koopje.

Ook hoef je geen wereldbedragen uit te trekken, maar ze zijn gemiddeld wel duurder dan een KWPN-er bijvoorbeeld.

Het is heel belangrijk het karakter vooraf goed in te schatten, wat Cyrina beschrijft kan inderdaad gebeuren. Ze hoeven hier niet altijd zo braaf te zijn als in Spanje.... het is dus wijs om een al geimporteerd paard te kopen zodat die hier al is geacclimatiseerd, dan weet je wat je koopt.

Daarnaast is het ook goed om eens te rijden, te voelen, ze zijn vlugger, en sensibeler, maar ook heel eerlijk, het is soms even wennen.

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 21:01

uryanne schreef:
Cyrina schreef:

Bokken zie ik ze idd minder doen.

Ik heb ook wel anders gehoord en gezien hoor. Totaal geflipt uit spanje gekomen.
Belangrijk is, net als bij ieder ander ras/ type dat je bij een betrouwbaar adres gaat kopen.

Op mp zie je veel anda's staan voor weinig. Dat zijn de dieren waar ik op doel. Goed en goedkoop gaat niet samen, ook niet in deze 'recessie' tijd.

Daarom zou ik ook liever in NL kopen.
Heb wel eens aker gehoort ,bij paarden dat mannen ze volledig onder de duim hadden , en dat het echt zo mak als lammetjes waren.
Maar waren ze een tijdtje bij iemand die niet zo hard voor ze waren ze opeens ook over die persoon heen begonnen te lopen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:08

Voor dat het de verkeerde kant uitgaat;
begrijp me niet verkeerd, niet elk paard uit spanje is geflipt. Er zijn er ook die niet onder doen voor een gemiddelde fjord voor een huifkar ;) Maar ook dat hangt samen met het adres waar je koopt.
Persoonlijk zou ik liever een kopen die al wat langer in Nederland is, gereden op zijn engels. Ook gemakkelijker wanneer het een gebrek vertoont. Makkelijker terugbrengen naar een adres hier in Nederland dan naar een adres in Spanje.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:16

uryanne schreef:
Voor dat het de verkeerde kant uitgaat;
begrijp me niet verkeerd, niet elk paard uit spanje is geflipt. Er zijn er ook die niet onder doen voor een gemiddelde fjord voor een huifkar ;) Maar ook dat hangt samen met het adres waar je koopt.
Persoonlijk zou ik liever een kopen die al wat langer in Nederland is, gereden op zijn engels. Ook gemakkelijker wanneer het een gebrek vertoont. Makkelijker terugbrengen naar een adres hier in Nederland dan naar een adres in Spanje.

Kijk dat is nu eens helemaal waar. Als koper sta je sterker als je een dier in NL hebt aangeschaft en gewoon op zijn Hollands gereden biedt ook flink wat voordelen.

Kijk eens op www.baroquehorses.nl zou ik zeggen ;-).

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:43

Ook in Spanje zijn er zat stallen die keurig Engels rijden. Maar als ze al in Nederland staan zijn ze al wel geacclimatiseerd, mits ze van een goede stal komen! Want komen ze van een snelle handelsstal waar ze het type paard niet kennen heb je er zo een met een Hollands Trauma.

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:01

Cyrina schreef:
Ook in Spanje zijn er zat stallen die keurig Engels rijden. Maar als ze al in Nederland staan zijn ze al wel geacclimatiseerd, mits ze van een goede stal komen! Want komen ze van een snelle handelsstal waar ze het type paard niet kennen heb je er zo een met een Hollands Trauma.

Tja,,
Er zijn en zullen altijd mensen zijn waar dan ook maar ter wereld die paarden verpesten.
Voorbeeld , ben in Afrika geweest , daar liepen paarden rond echt ik stond er bijna bij te huilen.
En even vederop liepen er paarden rond die als van adel werden beschouwt.

Alleen is het in landen waar ze minder aan dierenmishandeling doen de kans iets groter.

Zoek maar een op youtube op hoe ze een paard soms ''Piaff'' leren.

En wat er al gezegt is , in Nederland heb je iets meer rechten.

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:14

Mitchall schreef:
Moderatoropmerking:
advertentie verwijderd

Heel erg bedankt dat je ze voor me opgezocht hebt!

Die eerste is inderdaad mooi.

Maar die onderste vind ik te donker , vind schimmel wel mooi , maar ze moeten wel meer wit dan grijs zijn.

En als je op sommige site's kijkt van paarden uit Spanje , dan merk je gewoon hoe kleiner hoe goedkoper.
De paarden van 1,70 zijn niet te betalen!
Ben ik blij dat ik klein ben :P

Maar daar staan paarden op , dat je denkt HALLO MOOIERD!
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 06-10-11 15:08, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Advertentie verwijderd.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:18

Ik zag de Balingehof ook al voorbij komen. :)
Als ik jou was zou ik eens op die site kijken :j
Wat ik ervan gehoord heb is het een erg goede stal, dus de paarden die ze daar hebben staan hebben hoogstwaarschijnlijk een hele betrouwbare basis. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:01

AxS136 schreef:
Maar die onderste vind ik te donker , vind schimmel wel mooi , maar ze moeten wel meer wit dan grijs zijn.

die worden ook vanzelf wit... 8-)

en soms al heel snel...

succes met je zoektocht, er zijn al goede tips voorbij gekomen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:40

Nouvel schreef:
AxS136 schreef:

die worden ook vanzelf wit... 8-)

en soms al heel snel...

succes met je zoektocht, er zijn al goede tips voorbij gekomen!

jep
toverballen
kzal hier een voorbeeldje geven
verschil in 2 jaar
Afbeelding
Afbeelding
http://i915.photobucket.com/albums/ac35 ... oetsen.jpg
http://i915.photobucket.com/albums/ac35 ... fb0356.jpg

kheb hem als 1 1/2 jarige gekregen, helemaal zwart...(met een paar witte haartjes)
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 06-10-11 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie. Overigen in link geplaatst.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:49

Ik zocht wat jij nu zoekt. En dat is zeker goed te vinden :j

Je moet gewoon marktplaats en sporthorses goed in de gaten houden. Dan ga je je droompaard vanzelf vinden. Ik heb er toen zelf voor gekozen om in nederland te gaan kijken. Ik ben geen held in spaans, en om in 1 weekend of week een paard te "moeten" kopen, vond ik ook niet echt iets voor mij. Je kunt natuurlijk van een fokker in spanje niet verwachten dat ze het paard nog een tijd voor je gaan vasthouden, en je moet maar net de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld de week erna weer terug te vliegen, of het lef hebben om meteen daar de koop rond te maken. In nederland kun je net iets gemakkelijker een dag of wat later weer terug komen, en eventueel afspreken dat je het paard wilt kopen, maar nog 2 of 3 keer wilt proberen voor de zekerheid.

In Spanje kopen zou ik alleen doen als je daar ook echt met goede connecties heen gaat, iemand die daar dus vaker paarden koopt en ook oog heeft voor de juiste paarden en wat daarvoor betaald moet worden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:09

Moderatoropmerking:
Ik heb een marktplaats advertentie en de quote daarvan uit het topic verwijderd.
Dit is niet de bedoeling op Bokt.

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 17:37

Angela schreef:
Ik zocht wat jij nu zoekt. En dat is zeker goed te vinden :j

Je moet gewoon marktplaats en sporthorses goed in de gaten houden. Dan ga je je droompaard vanzelf vinden. Ik heb er toen zelf voor gekozen om in nederland te gaan kijken. Ik ben geen held in spaans, en om in 1 weekend of week een paard te "moeten" kopen, vond ik ook niet echt iets voor mij. Je kunt natuurlijk van een fokker in spanje niet verwachten dat ze het paard nog een tijd voor je gaan vasthouden, en je moet maar net de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld de week erna weer terug te vliegen, of het lef hebben om meteen daar de koop rond te maken. In nederland kun je net iets gemakkelijker een dag of wat later weer terug komen, en eventueel afspreken dat je het paard wilt kopen, maar nog 2 of 3 keer wilt proberen voor de zekerheid.

In Spanje kopen zou ik alleen doen als je daar ook echt met goede connecties heen gaat, iemand die daar dus vaker paarden koopt en ook oog heeft voor de juiste paarden en wat daarvoor betaald moet worden.

Ik wist wel dat andalusier's verkleuren maar niet dat dat zo snel gaat!!

Dat verhaal wat hier boven staat heb ik ook.
Ik wil echt een paard kopen waarvan ik het idee heb dit is hem!
En staat hij in het buitenland dan word hij dan wordt hij daar gekocht.

De taal is geen probleem, mijn vader spreekt het vloeiend.
Alleen zou hem zeker via een Nederlands contact persoon kopen.
En dan ook een het liefst hem een paar keer zien.

Heb al voor transport gekeken.
Die gaan regelmatig.
Met het vliegtuig is niet te betalen, dus dan komt hij over de weg.
Zelf heb ik een grote auto met mijn vriend, dus we zouden hem zelf ook op kunnen halen.
(Mits dat uitkan dan met een transport bedrijf.)

Ik weet dat het duur word alles bij elkaar,,,
Maar het is wel de bedoeling dat het paard zijn leven bij mij blijft..
En dus een vriend voor het leven te kopen.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:10

Ik heb mijn PRE ook uit Spanje, kwa transport ben je rond de 800 tot 1000 euro kwijt.
En het zijn zeker wel vrienden voor het leven, mijne is zo erg veranderd.
Zoals ik eerst al zei moest hij echt aan het klimaat wennen enz maar nu is hij echt heel braaf, loopt achter me aan, hoef hem niet eens vast te houden als ik met hem loop.
Zoals ik al zei heb ik hem bij Mariette vandaan (www.andalusieropmaat.nl) zij werkte samen met Sofie van www.andalusitano.com
Als je daar een leuke ziet kan je contact met haar opnemen, ze helpen je echt helemaal en kijken echt heel goed naar je wensen.
Ze helpen ook met transport en eventuele keuringen.

Ik heb er een paar voor je geselecteerd die je misschien wel leuk vind:
http://andalusitano.com/horses/violin-pre-gelding-2003
http://andalusitano.com/horses/imperios ... re-gelding
http://andalusitano.com/horses/lunatico ... lding-2002
http://andalusitano.com/horses/rociero-pre-gelding-2004

Deze heb ik zelf gereden, is ook echt een schatje
http://andalusitano.com/horses/principe ... re-gelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:28

AxS136 schreef:
Ik wist wel dat andalusier's verkleuren maar niet dat dat zo snel gaat!!

Dat verhaal wat hier boven staat heb ik ook.
Ik wil echt een paard kopen waarvan ik het idee heb dit is hem!
En staat hij in het buitenland dan word hij dan wordt hij daar gekocht.

De taal is geen probleem, mijn vader spreekt het vloeiend.
Alleen zou hem zeker via een Nederlands contact persoon kopen.
En dan ook een het liefst hem een paar keer zien.

Heb al voor transport gekeken.
Die gaan regelmatig.
Met het vliegtuig is niet te betalen, dus dan komt hij over de weg.
Zelf heb ik een grote auto met mijn vriend, dus we zouden hem zelf ook op kunnen halen.
(Mits dat uitkan dan met een transport bedrijf.)

Ik weet dat het duur word alles bij elkaar,,,
Maar het is wel de bedoeling dat het paard zijn leven bij mij blijft..
En dus een vriend voor het leven te kopen.

Mijn advies is
Ga op zo veel mogelijk plaatsten kijken, zodat je weet wat voor een typje je zoekt.
Desnoods hier in Nederland
Mijn zoektocht (voor mijn eerste) heeft 1 jaar geduurd.
gek genoeg, ging ik voor een zwarte. overal geweest, en kwam met een onooglijk lelijk veulen thuis(en NIET zwart) :D , die ik voor geen goud meer wil missen. In zijn ogen kijken, was voor mij genoeg.
de andere , die ik nu heb, gingen wat makkelijker....1 zelfs via een foto :+
Ik kan je , wat betreft Spanje, een paar zeer betrouwbare adressen geven, fokkerijen, waar je van harte welkom bent. Ik heb nog steeds contact met de fokker van mijn jongste. Die zit vlakbij Alicante (uurtje)
Vooral als je spaans spreekt? geen probleem, ik wil je best bij ze introduceren.
ze hebben een prachtige fokkerij, en weten enorm veel over het ras.
dees komt er vandaan
Afbeelding
Wel belangrijk van te voren, hoeveel je te besteden hebt.