vraag over de hoeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ilayda

vraag over de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:10

hallo

mijn haflinger heeft hoefijzers maar zit eraan te denken om een tijdje zonder te laten. Want rijd alleen in de bak.

Zal dat kunnen???

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:12

Misschien wel, maar dat kan je het beste aan je smid vragen. Hij/zij weet het beste of de hoeven dat aan kunnen ;)

elena00

Re: vraag over de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:15

Mijn pony moest van mijn ouders ook zonder ijzers omdat ze het te duur vonden, het kon wel. Maar ze gaan er niet beter op lopen!

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:15

Ja maar ik dacht vraag het toch nog even hier voor de zekerheid, ik heb het een half jaar geleden ook gevraagd toen zei hij beter van niet maar de laatste tijd gaan de hoeven scheuren door die pinnen en ze brokkelen daardoor ook af......

Ik rijd ook alleen maar in de bak.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:16

milobeer schreef:
Mijn pony moest van mijn ouders ook zonder ijzers omdat ze het te duur vonden, het kon wel. Maar ze gaan er niet beter op lopen!

Ja ik betaal het zelf en vind het ook duur maar als het moet dan moet het.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:20

Waarschijnlijk heeft je paardje dan van nature al snel brokkel hoeven. Als je de ijzers er dan af laat wordt dat wel erger tot de nagel gaten zijn uitgegroeid en misschien daarna ook nog. Als het dan te veel afbrokkelt wordt ie kreupel en daar heb je ook niks aan ;)
Maar ja, ik ken je paardje zijn hoeven niet en ben ook geen hoefsmid, dus al hij adviseert om het niet te doen, dan zou ik ze er lekker onder laten. ;)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:22

Leedebee schreef:
Waarschijnlijk heeft je paardje dan van nature al snel brokkel hoeven. Als je de ijzers er dan af laat wordt dat wel erger tot de nagel gaten zijn uitgegroeid en misschien daarna ook nog. Als het dan te veel afbrokkelt wordt ie kreupel en daar heb je ook niks aan ;)
Maar ja, ik ken je paardje zijn hoeven niet en ben ook geen hoefsmid, dus al hij adviseert om het niet te doen, dan zou ik ze er lekker onder laten. ;)

Oke vandaar ik dacht dat het van die pinnen kwam:)

bedankt voor je reactie

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:23

Tja, niet iedere hoefsmid denkt objectief, zonder zijn portemenee in zijn achterhoofd ;) Veel ponies kunnen zonders ijzers, ik zou het gewoon proberen. Helemaal als je alleen maar in de bak rijd.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:33

Ik zou het gewoon proberen die ijzers heb je er zo weer op zitten

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:35

Millanka schreef:
Tja, niet iedere hoefsmid denkt objectief, zonder zijn portemenee in zijn achterhoofd ;) Veel ponies kunnen zonders ijzers, ik zou het gewoon proberen. Helemaal als je alleen maar in de bak rijd.

Ja dat zegt mijn vriend ook, lekker 85 euro in z'n zak :)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:36

isaja schreef:

dat is waar inderdaad

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:46

Geef je pony wel even de kans om te wennen aan zonder ijzers lopen en de hoeven om weer sterker te worden. De eerste tijd zal het wel brokkelen omdat de hoeven niet sterk zijn en door de gaten die erin geslagen zijn, maar met de tijd en genoeg verschillende ondergronden (ga bijv zo nu en dan een wandeling over de stenen maken) kunnen de hoeven wennen en weer opbouwen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:56

isaja schreef:

Dat is niet helemaal waar ;) Als de ijzers er af zijn en de hoeven gaan toch te erg brokkelen, dan krijg je er echt geen ijzer meer onder hoor!

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:02

milobeer schreef:

Wat een onzin. Hoezo gaan ze er niet beter op lopen, ze worden immers ook zonder ijzers geboren.
Als ze normale hoeven hebben en niet gecorrigeerd hoeven te worden in stand of in andere afwijking dan kunnen ze prima zonder ijzers.
De mijne heeft nog nooit ijzers van dichtbij gezien en loopt heel prima.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:40

Leedebee schreef:
isaja schreef:

Dat is niet helemaal waar ;) Als de ijzers er af zijn en de hoeven gaan toch te erg brokkelen, dan krijg je er echt geen ijzer meer onder hoor!

Denk dat je het gewoon in de gaten moet houden dan...........zelf haal ik de ijzers van mijn haf voor de winter eraf want dan wordt er alleen maar in de bak gereden en dat gaat gewoon goed.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:57

@isaja
Mijn huidige paardje heeft nog nooit een ijzer onder gehad en dat wil ik graag zo houden, maar ik weet uit ervaring dat het helaas niet altijd zo makkelijk gaat! ;)

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:11

@ WeCo, nou bij mijn pony was het toch echt wel het geval.
Als paarden een langere tijd op ijzers lopen, kunnen ze soms zelfs niet meer zonder..

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 20:22

Millanka schreef:
Geef je pony wel even de kans om te wennen aan zonder ijzers lopen en de hoeven om weer sterker te worden. De eerste tijd zal het wel brokkelen omdat de hoeven niet sterk zijn en door de gaten die erin geslagen zijn, maar met de tijd en genoeg verschillende ondergronden (ga bijv zo nu en dan een wandeling over de stenen maken) kunnen de hoeven wennen en weer opbouwen.

Na hoelang zou ik dan verbetering moeten zien??

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:30

De hoef moet de kans krijgen om de groeien. In totaal van ijzers d'r af naar een hoef waar je echt veel over het steen mee kan rijden en een paard die niet meer gevoelig loopt op los grind en dergelijk mag je wel op minstens een jaar rekenen.

Maar je rijd zelf alleen maar in de bak, dan heb je daar veel minder last van. Brokkelende hoeven kan ook het gevolg zijn van de gaten die erin geslagen zijn, dat is ook wel logisch. Hier moet je paard wel even doorheen, de hoef moet zich kunnen herstellen. Dus er weer ijzers onder slaan zodra de hoef gaat brokkelen heeft echt geen nut...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:37

je betaald 85 euro .. Ik ga ervanuit dat je paard dus vierkant beslagen staat.
Haal eerst achter er dan af en kijk hoe dat gaat. Als het goed gaat in overleg met de smid bepalen of het voor ook kan.

Vaak is het onzin dat ze achter ijzers hebben als je niet veel op het harde komt of wedstrijden start ( stiftgaten bv )

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:53

Ja, hoor dat gaat prima. Dat ik mijn paard kocht zaten er ook ijzers onder. Op advies van de hoefsmid wel nog een tijd ijzers onder laten zetten. Maar het begon steeds meer te kriebelen om die ijzers eraf te laten, immers ging ik toch niet de weg op en ze lagen er nog wel eens vanaf. Dus toen tegen het advies van de hoefsmid in de ijzers afgelaten onder het mom van we proberen het en we kijken het aan. Er gaat wel een tijd overeen, maar sindsdien zijn er geen ijzers meer onder geweest. Het scheelt wel dat mijn paarden een uitloop aan de stal hebben en overdag de paddock/land op kunnen. Deze afwisseling is precies goed en zorgt voor een natuurlijke slijtage. De hoefsmid komt nu hoogstens 1x per jaar langs...

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:46

Millanka schreef:
De hoef moet de kans krijgen om de groeien. In totaal van ijzers d'r af naar een hoef waar je echt veel over het steen mee kan rijden en een paard die niet meer gevoelig loopt op los grind en dergelijk mag je wel op minstens een jaar rekenen.

Maar je rijd zelf alleen maar in de bak, dan heb je daar veel minder last van. Brokkelende hoeven kan ook het gevolg zijn van de gaten die erin geslagen zijn, dat is ook wel logisch. Hier moet je paard wel even doorheen, de hoef moet zich kunnen herstellen. Dus er weer ijzers onder slaan zodra de hoef gaat brokkelen heeft echt geen nut...

dankje, morgen komt de smid dus dat zal wel gezellig worden

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:47

Peanutbutter schreef:
je betaald 85 euro .. Ik ga ervanuit dat je paard dus vierkant beslagen staat.
Haal eerst achter er dan af en kijk hoe dat gaat. Als het goed gaat in overleg met de smid bepalen of het voor ook kan.

Vaak is het onzin dat ze achter ijzers hebben als je niet veel op het harde komt of wedstrijden start ( stiftgaten bv )

ja hij is vierkant beslagen.

Dat zou ook een optie zijn

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:20

Bij mijn pony heb ik na jaren op ijzers ze er net af laten halen, we rijden weinig op steen en asfalt omdat we in natuurgebied en aan strand zitten. inderdaad brokkelen ze nu iets meer maar dat kost tijd om stevig te worden. Nu na drie weken loopt hij alleen op grind gevoelig en verder op alle ondergronden prima! Gewoon proberen dus maar je kunt het niet over een paar weken beoordelen hoe het gaat, gun het tijd.

wel ben ik benieuwd of iemand hier wel eens smeer middeltjes voor heeft gebruikt om de versteviging een handje te helpen?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:30

Heb dat in het begin gedaan maar vond het eigenlijk onzin. Merkte totaal geen verschil, wel heeft de hoefsmid mij geadviseerd om de hoeven goed met een harde borstel extra na te borstelen om de straal schoon te houden en de gezondheid van de hoef te bevorderen. Dus aan de binnenkant van de hoef.