Welke geboortemelder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Unaa

Welke geboortemelder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 13:00

Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende geboortemelders? (BirthAlarm, Robor etc.) We willen volgend jaar namelijk een aanschaffen voor de toekomstige veulens.

annastasia

Re: Welke geboortemelder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:25

Ik heb een GSM melder van birthalarm.
Een rib uit m'n lijf maar zeker het geld waard.
Heeft afgelopen jaar 4 bevallingen gedaan en alle 4 op het juiste moment afgegaan zonder vals alarm.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:23

ik heb de halstermelder van Robor. Net zoals veel verschillende controle systemen is deze melder ook een hulpmiddel en niet 100% betrouwbaar.
Daarbij als je een merrie hebt die veel ligt wordt je nachtenlang meerdere keren je bed uit gebeld en heb je een merrie die bij de bevalling niet plat gaat liggen krijg je helemaal geen melding.

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:02

wij houden de merrie in gaten, 4 weken voor de datum kijk ik iederdag onder haar buik, volg de ontwikkeling van haar melk leiders, zodra die vol zitten en gaat kegelen dan weet ik dat het gaat komen en zorg ik er voor dat ik in de buurt ben, vaak hebben wij die avond dat de veulen ter wereld komt.

wij hebben helaas slechte ervaring met geboorte melders. gaat niet af met gevolg dat we ze allerbij kwijt waren. nee ik doe nu alles met me ogen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:09

Mijn merrie heeft de vorige geboorte alle tekenen laten zien.
Nu totaal niets! Ik was dus heel blij met m'n geboortemelder.
Was wezen kijken, net thuis en toen ging het alarm.
Ze lag tegen het schot aan, en door het alarm waren we er snel bij.
Anders hadden we de geboorte zeker gemist.

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:15

dus ze gaf aan dat het komt.

op het moment dat onze merries het teken geven gaan wij ook niet weg van stal.

ook hebben wij de ervaring als ze gaan beginnen dat de geboorte tussen 10 en 5 uur s,nachts gebeurt omdathet dan heel rustig op stal is.

wij zijn vaak met 4 personen en blijven. we gaan om het half uur kijken. zo doen wij het.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:27

Als je goed leest, dan gaf ze deze geboorte helemaal geen teken.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:32

Ik zweer bij een geboortealarm, niet als wekker/zekerheid maar als hulpmiddel .... uiteraard hou ik mijn merries ook goed in de gaten en heb een camera in de stal. Inderdaad, je wordt soms voor niks gewekt, maar ik word liever 20 keer voor niks wakker dan dat ik 1 keer doorslaap en het fout gaat ....

Mijn Robor-alarm is overigens te koop omdat ik gestopt ben met de fokkerij : [EA-TK-AP] TK : Robor halster-geboortealarm

Heb trouwens eerst een singelalarm gehad (van BirthGuard), maar vond dat voor de merrie niet erg comfortabel. Halsteralarm is veel prettiger en bovendien te gebruiken voor elke maat paard/pony !

Unaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:00

Bedankt voor jullie reacties! Het gaat om een jonge merrie, van 3, die nog nooit is bereden dus een halsteralarm lijkt ons het beste voor haar, Robor gaat het waarschijnlijk worden :), maar we zijn nog hard aan het nadenken...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:04

ik heb vorig jaar een halsteralarm uit amerika laten komen, ben er erg tevreden over,
je moet het combineren met in de gaten houden en de camera erop, maar zo heb je de minste kans dat je het mist.
equipage heb ik.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:05

Ik gebruik een camera. Ik check dagelijks de merries (veranderingen in gedrag en lijf, kegelen) en zodra ik vermoed dat het eraan zit te komen gaat de tv mee naar de slaapkamer waar de camera op zit.

Ik heb het slechts 2x gemist, beide keren wierpen de merries te vroeg ( de ene 6 weken, de ander ruim 2 maand) een dood veulen.. Geen tekenen vooraf. De andere keren (tot nu toe) nooit iets gemist met de camera