de verschillen in bouw in sportpaarden en recreatiepaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

emilyxx

de verschillen in bouw in sportpaarden en recreatiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 19:26

hallo,

ik weet niet of het hier goed staat en zo niet misschien kan iemand temmen?
ik zou graag willen weten of er verschillen zijn in bouw tussen een sportpaarden en een recreatiepaarden?
ik en een vriendin hadden een discussie hierover zij zei dat er duidelijke verschillen waren maar ik kon er eigenlijk niet veel bedenken.
alvast bedankt.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:31

Een recreatiepaard kan bij een andere ruiter opeens een sportpaard worden, een sportpaard kan na verkoop recreatief gebruikt worden. Ik denk dat het karakter meer verschilt dan het exterieur. Het is maar net bij wie ze terecht komen.
Als Totilas hier gestaan had, was het dus een Endurancepaard geworden. _O- En andersom als onze Fries bij Peter Spahn terecht gekomen was, liep ze waarschijnlijk Grand Prix i.p.v. buitenritten.
"Recreatiepaard" betekent voor veel mensen een paard dat niet dressuren en/of springen kan, maar dat is uiteraard grote onzin.

mirim

Re: de verschillen in bouw in sportpaarden en recreatiepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:37

Ik ben het eens met linky.
Echter is het wel zo dat je in de verschillende disciplines verschillende type paarden hebt. Natuurlijk kan een springpaard ook dressuurrijden en andersom, maar ze zijn wel anders van bouw. Een draver heeft ook weer een andere bouw......
Maar je kunt met al deze paarden recreatierijden, mits ze braaf en rustig zijn. Je wilt niet met een super heet paard langs de weg denk ik. Dan denk je toch meer aan een paard wat koeler in zijn kop is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:54

Niet zozeer de bouw, maar de eigenaar maakt het een sport of recreatie paard.
Er zijn voldoende talent volle paarden die vooral in het land lopen en af en toe een buitenritje maken.
En ook zat minder talentvolle paarden die wel met succes in de sport uitgebracht worden.

Mijn pony is alles. Zowel sport als recreatie. En zowel rij als menpony.

ZZ dressuur voor de wagen, Z vaardigheid, heeft koetsiersbewijs examens gelopen, geslaagd voor haar ABOP onder het zadel (verder helaas niet uitgebracht bij gebrek aan ruiter), Midden2 aan de lange teugel, loopt pony lesjes, bixie wedstrijden, buiten rijden.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:58

Voor een recreatiepaard maakt de bouw inderdaad niet uit. In de sport echter wel.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:01

mirim schreef:
Voor een recreatiepaard maakt de bouw inderdaad niet uit. In de sport echter wel.

Dat is niet helemaal waar: een recreatiepaard mag wel wat meer foutjes hebben dan een sportpaard, maar als je lang plezier van je paard wil hebben moet ook een recreatiepaard goed op de benen staan, een goede rug hebben, geen te lange hals of onderhals hebben, en redelijk krachtige achterhand hebben. Het grootste verschil tussen een normaal sportpaard en een recreactiepaard is het karakter. Een sportpaard moet echt werklustig en sensibel zijn. Voor een recreatiepaard zijn die eigenschappen minder van belang, maar dat houdt niet in dat ze er niet mogen zijn. Anders gezegd: niet elk recreatiepaard is een goed sportpaard, maar bijna alle sportpaarden kunnen prima recreatief worden bereden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:26

Goede sportpaarden hebben van alles een beetje meer. Meer talent, meer beweging, meer wil om te werken, meer sensibel.

Als een recreatiepaard dat ook heeft zit dat misschien in de weg omdat de gebruiker met die plussen niet altijd overweg kan

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:18

sarabande schreef:
Goede sportpaarden hebben van alles een beetje meer. Meer talent, meer beweging, meer wil om te werken, meer sensibel.

Als een recreatiepaard dat ook heeft zit dat misschien in de weg omdat de gebruiker met die plussen niet altijd overweg kan

Eens, maar volgens mij vroeg de TS om exterieur verschillen en die mogen imo niet heel groot zijn.

Ik ben het wel met Mloeser eens, wat schoonheidsfoutjes zijn niet erg, maar het exterieur moet wel goed zijn en passen bij de standaardnorm van het ras. Bij grote afwijkingen loop je gewoon eerder tegen blessures aan en dan kan je ook op je recreatiepaard financieel behoorlijk leeglopen.