Doorfokken ondanks overschot?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberia

Doorfokken ondanks overschot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 18:40

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening naar aanleiding van de berichtgeving in bijv. het AD. Steeds meer mensen verkopen hun paard/pony c.q. laten deze inslapen ivm de crisis. Ik vraag mij af of er mensen zijn die bewust besloten hebben dit jaar hun merrie niet te laten dekken. Misschien zijn er ook mensen die denken: "ach, dat veulen kwijtraken zien we wel als het zover is". Graag jullie reactie met motivatie!

Voor de volledigheid: ik heb besloten mijn merrie volgend jaar niet te laten dekken. Ik heb een ponyjaarling en KWPNveulen in opfok staan. Beide zijn te koop maar moeten niet weg, maar drie is te veel...

ps ik heb geen idee of dit goed staat

MariekeA

Re: Doorfokken ondanks overschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:10

Het gekke is dat er heel veel paarden te koop staan, maar dat ik nog steeds heel veel mensen hoor zie op zoek zijn naar een paard die zeggen dat er niks fatsoenlijks rondloopt.

Ik denk dus dat er naar kwaliteit altijd vraag is.

Er wordt echter te veel gefokt met merries die in mijn ogen geen fokmateriaal zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:13

een totale fok-stop, met enkel uitzonderingen , zou goed zijn. het merendeel van de ponys en trekpaarden eindigen in de salami.
sowieso voor paarden zonder papier , waar het toch maar vermeerderen is.
uitzondering ook voor iemand die 1 malig een veulen fokt voor zichzelf, en dan ook daadwerkelijk houd.
en dan krijgen de paardjes die er nu zijn ook een goede kans op een baas !
(evenzo voor katten en honden )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:16

spicegirl schreef:
een totale fok-stop, met enkel uitzonderingen , zou goed zijn. het merendeel van de ponys en trekpaarden eindigen in de salami.
uitzondering ook voor iemand die 1 malig een veulen fokt voor zichzelf, en dan ook daadwerkelijk houd.

Daar ben ik het helemaal mee eens, dat zal wel altijd een probleem blijven, ze fokken toch door.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:52

Ben het er ook maar gedeeltelijk mee eens.

Waarom stoppen met kwaliteit fokken, terwijl daar juist vraag naar is??
Dan moet iemand het maar doen met een paard dat niet aan de behoefte voldoet, omdat die toevallig al gefokt is??

Ben het wel eens met met een veel kritischer fokbeleid, hoewel ik me ook realiseer dat dat moeilijk te realiseren zal zijn.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:55

Een goede fokker zorgt niet voor een overschot,het zijn de hobbyfokkers die graag een veulentje bij hun merrie ziet lopen die de rommel fokken.
Een goeie harde merrie met een goed papier en sportprestatie en daarop een passende hengst maakt nog steeds nakomelingen die goed verkocht worden.
Heb echter wel gehoord van goeie fokkers die al flink hebben geruimd en bewust merries leeg hebben gelaten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:03

mwoh ik weet niet hoor of de rommel zogezegd van de hobbyfokkers vandaan komen die overigens regelmatig kruizingen fokken. Ik hoor alleen maar meer en meer van de zogenaamde echte sportpaarden die met spat lopen of andere rare afwijkingen hebben. Zodra er naar een diersoort meer vraag is en dus meer gefokt wordt op dat bepaalde ras komen er altijd veel ongewenste afwijkingen. Ik denk juist dat hoe meer menselijk ingrijpen, hoe meer slechte kwaliteit. Ok, misschien worden het steeds mooiere dieren om te zien maar vaak juist met zwakkere gestel. De beste en sterkste paarden kunnen best kruising en papierloos zijn. Je kan ook bedenken waarom er zoveel vraag is naar goede gezonde sportpaarden (terwijl ze massaal gefokt worden en er dan genoeg zouden moeten zijn). Omdat ze doorgaans niet goed zijn. Geen idee of je zou moeten stoppen met fokken, ik denk dat ze het gewoon op zijn beloop moeten laten en het zich vanzelf reguleert. Niemand gaat meer fokken als het onverkoopbaar wordt. Blijft wel sneu idd dat er zoveel dieren bij de slager belanden.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:06

Dat is de reden dat ik mijn merrie niet laat dekken.
Ik zou het heel leuk vinden om een veulentje te fokken, maar marktplaats staat vol met paarden... Als ik een veulen fok kan ik het beestje zelf niet houden, heb er de tijd en het geld niet voor dus dan zou het verkocht moeten worden.
Het dekgeld haal je er bij lange na niet uit, daarnaast is het toch een risico voor je merrie. Dat vind ik het niet waard.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:10

als je stopt met dekken (voor de echte fokkers dus niet mensen die voor de gezelligheid eem veulen willen) gaan er jaren verloren. Om vooruitgang te boeken "moet" je bijna ieder jaar veulen krijgen... Een stam/degelijke foklijn bouwen kost mensen leven(s) dus elk "leeg" jar is weggegooid.
Daarnaast is mijn mening mbt overschot ja dat is er... Maar als je dan wilt inkrimpen begin bij de "zwakke"" dan kunnen die ook niet meer in fokkerij voorkomen en gaat fokkerij er ook op vooruit (dan denk ik aan zomerexcemers, stalondeugden, gebrekem op de fotos etc dat soort dieren of gewonweg gevaarlijke dieren juist die doet men dan maar weg "als fokmerrie".

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:16

De fokkers die serieus een sportpaard willen fokken die zorgen voor gezonde merries.
En de veulens worden op 2,5 of 3 geröntgend en met slechte paarden wordt niet verder gefokt en als die merrie vaker een slecht veulen geeft dan wordt er met zo'n merrie niet meer gefokt!
Dus mijn mening is dat de topfokker bezig is met de rommel er uit te fokken en de 'huis tuin en keuken' fokker gaat fokken met een merrie die ongeschikt is voor de sport.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:33

Ambre, is daar onderzoek naar gedaan dat die paarden ook langer meegaan dan? OOk vraag ik me af, wat gebeurt dan met de paarden die niet door die rontgenkeuring komen. Gaan die naar de slager? Ik denk namelijk van niet. Die belanden via vage handelscircuitjes bij de huis tuin en keuken sporter en fokker die voor weinig toch een topper willen. En zo is de cirkel gewoon weer rond denk ik.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 00:01

Ken veel goeie fokkers die zulke dieren idd laten slachten.
En een gezond gefokt paard gaat met een goed beleid idd langer mee.
Maar dat is een andere discussie.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:33

Probleem is ook dat er vaak met merries gefokt worden die wat mankeren, omdat het oh zo lief is enzovoort, maar zo fok je wel zwakkere paarden. En moeilijke merrie die niet te berijden is omdat het teveel dominant is en toch ermee gaan fokken omdat anders niemand het dier wil kopen dan maar als fokmerrie wegdoen en dan krijg je weer veulens met een moeilijk karakter enzovoorts.

Zo krijg je "rommel" fokproducten en paarden die te moeilijk zijn voor de particulieren.

En met de schetlanders is het helemaal erg, ze mankeren erg vaak wat en ik kom het steeds meer tegen. Ze kunnen tegenwoordig heel erg weinig hebben of ze krijgen weer veeel te veel te eten en komt de hoefbevangenheid heel vaak voor bij deze ras, eigenlijk zijn het dieren waar je wat mee moet doen dan enkel als grasmaaiers te gebruiken, dat kunnen ze eigenlijk niet zijn ivm te snel te dik worden. ze zijn ook goedkoop in aanschaf en dan wordt er ook te snel mee gefokt, want ze zijn schattig he als ze klein zijn, maar ik zie helaas ook vrachtwagens vol met schetlanders richting buitenland (slacht).

Er zijn volksstammen die ook paarden houden, alleen de allersterksten en de gezonde paarden blijven over, de zwakkeren en of die wat mankeren daar worden helemaal niet mee gefokt en ze gaan vanzelf dood doordat er niet naar omgekeken worden als ze zichzelf niet kunnen redden, dan vallen ze ten prooi aan de roofdieren en of door honger doordat ze niet mee kunnen komen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:41

spicegirl schreef:

En waar trek je die grens dan?

@colette_007: dankjewel, je hebt helemaal gelijk.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:45

Ragdollcat schreef:
spicegirl schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens, dat zal wel altijd een probleem blijven, ze fokken toch door.

En de inkomsten van ed HH afnemen? Jullie hebben lef :=

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:57

Ik heb dit jaar mijn merrie laten dekken (buiten het ras). Ik hoop volgend jaar een gezond welsh partbred veulentje te hebben. Er wordt dan ook een Engels papier en chip aangevraagt.
Hengst is we lgoedgekeurd.

Mocht het niet lukken dan wil er een veulen bij kopen en laat ik mijn merrie ook niet meer dekken..

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:59

Ik laat ook mijn merrie niet dekken ivm de crisis/overschot. Misschien over twee jaar wel weer. Ligt een beetje aan de markt.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:03

ik begrijp niet waarom mensen door blijven fokken. (ik heb mijn merrie kunnen kopen omdat zij fokmerrie was en de markt op zijn gat ligt) Bovendien is het niet zaligmakend dat een goede merrie met goede hengst ook een goed veulen krijgen en kan een wat mindere merrie en mindere hengst best een heel goed veulen krijgen.
Verder begrijp ik de bioenergie niet.. Hooi en stro hoort naar levende dieren te gaan!
Energie kun je ook winnen uit: de wind, de zon, water, hout, kernfusie etc.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:11

liberia schreef:
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening naar aanleiding van de berichtgeving in bijv. het AD. Steeds meer mensen verkopen hun paard/pony c.q. laten deze inslapen ivm de crisis. Ik vraag mij af of er mensen zijn die bewust besloten hebben dit jaar hun merrie niet te laten dekken.

Wij hebben inderdaad besloten om dit jaar en ook volgend jaar de merrie niet te laten dekken, dit heeft zeker te maken met de crisis, daarbij is het een mooie bijkomstigheid dat de merrie nu opgeleid kan worden voor het sport predikaat!
Uit deze merrie heb ik 2 nakomelingen aangehouden om met de tijd uit te brengen op keuring/ sport en vervolgens in te zetten voor de fokkerij!

Ben het overigens voor 100% met MariekeA en Ambre eens! Maar goed zo een soortgelijk topic heb ik zelf een aantal maanden geleden ook al eens geopend en daar komen natuurlijk eindeloze discussies van (heel goed ;) ) Ik hoop alleen dat de mensen idd door dit soort topics eens heel goed na gaan denken vóór dat ze hun lieftallige merrietje bij de hengst brengen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:56

Mijn merrie is 3 jaar terug een veulen uitgekomen, en daarna is zij niet meer gedekt, en dat zal ook niet meer gebeuren...... paarden genoeg op de wereld, toch? :)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:19

Ik heb een ruin, dus uit ervaring spreek ik niet.

Maar mee discusieeren mag altijd: denk je niet dat door de werking van de economie weer evenwicht ontstaat.
doordat er crisis is en de koopkracht daalt ( mensen werkloos raken etc. ) geeft men minder uit aan luxe goederen, dus ook aan paarden.
Dus de prijs van paarden daalt. Het fokken en grootbrengen van een veulen kost geld (dekgeld/eten. dierenarts/ opfok etc.)
Mensen zullen echt wel eerst even nadenken of ze het geld er uit halen voordat ze de hengst op hun merrie los laten.
Alleen echte goede paarden zullen het geld opbrengen, en daar is nu juist behoefte aan.

Ik denk dat het even duurt voordat er weer evenwicht is in de markt. Het is nu zo dat men doordat de prijs van jonge paarden daalt eerder een jong paard haalt dan een oude (die je normaal voor die prijs krijgt), en dat daardoor dus helaas de oude paarden overblijven. (en tja het is tragisch wat daar mee gebeurt)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:08

MariekeA schreef:
Het gekke is dat er heel veel paarden te koop staan, maar dat ik nog steeds heel veel mensen hoor zie op zoek zijn naar een paard die zeggen dat er niks fatsoenlijks rondloopt.

Da's ook omdat de mensen nog steeds verwachten een goed sportpaard te vinden voor €5000... tja, zo werkt het niet.
Ook al bepaalt de markt de waarde, dan nog zijn er bepaalde minima in acht te nemen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:14

Wat is een "goed" paard?
Een paard met een stamboom dat wemelt van de elite, predikaten sterren enz?
Een te heet paard, ideaal voor de top en voor de subtop maar voor een recreatieruiter niet te rijden?
Voor elke ruiter is er wel een paard.
Niet iedereen heeft behoefte aan die crack.
Maar aangezien een slecht paard (of, laat ik het anders formuleren, een wat minder goed gelukt veulen) hetzelfde kost als een goed paard, maar stukken minder opbrengt, blijven veel paarden bij mij in de omgeving leeg. Inclusief die van mezelf.
En dan idd, gaat een recreatieruiter geen prijzen neertellen wat een paard in opfok enz gefokt heeft.
We gaan weer terug naar de tijd dat een paard maar voor een heel select gezelschap te betalen valt.
Aan de ene kant heel sneu, aan de andere kant misschien geen al te slechte tendens.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:23

Cassidy schreef:
Wat is een "goed" paard?
Een paard met een stamboom dat wemelt van de elite, predikaten sterren enz?

Ja en vooral gezondheid, het lijkt me duidelijk dat dat een eerste selectie is.
Dus fokken met ongezonde merries, dat hier op Bokt jarenlang prima gevonden werd, is duidelijk een verkeerde keuze.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:25

MariekeA schreef:

Ik denk dus dat er naar kwaliteit altijd vraag is.

Er wordt echter te veel gefokt met merries die in mijn ogen geen fokmateriaal zijn.

volledig mee eens!

goede paarden worden nog altijd goed betaald...