Aanschaf van een (dressuur) veulen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Aanschaf van een (dressuur) veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 17:35

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd waar mensen op oordelen bij aanschaf van een potentieel goed (dressuur) veulen? Dus qua beweging, exterieur, bloedlijnen, predikaten ouders, etc?

Verder de vraag op welke leeftijd je een veulen het beste kan beoordelen?

Dus eigenlijk, hoe beoordeel jij of een veulen toekomstig potentiële aanleg heeft voor de dressuur sport, waar let je op en vooral waarom? Er natuurlijk van uit gaan dat er in de opfok periode geen nare ongelukken gebeuren, wat natuurlijk altijd kan gebeuren.

De vraag is er omdat een veulen natuurlijk anders beoordeeld moet worden dan een volwassen paard, ik weet namelijk wel heel goed wat ik graag terug zie in een volwassen dressuur paard, maar heb eerlijk gezegd geen idee hoe zo'n dier er als veulen uit zou (moeten) zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:38

Ik wil een veulen met veel uitstraling, een harmonische bouw met een mooie schuine schouder en voldoende langgelijnd. In beweging veel houding, souplesse, afdruk, vermogen tot schakelen en gewoon een hele goede bewegingstechniek. Veel knie, voorbeen goed wegzetten, achterbeen moet goed ondertreden en het veulen moet bergop bewegen en dus veel zelfhouding hebben. Veulen moet een mooi hoofdje hebben en rassig zijn. Ik wil geen grof veulen of met een lelijk hoofd. Dat wordt alleen maar gekker als ze groter worden. Ze moeten wel genoeg maat hebben.

Oh ja en graag uit een predikaatrijke stam met sport erin. En het liefst Elite merrie als moeder ivm het PROK certificaat. Liefst zelfs meerdere generaties PROK.

Oh ja en het moet een nieuwsgierig rillig veulen zijn. Ik wil geen hele brutale. Liefst een beetje een bangerige maar wel nieuwsgierig. Ze moeten wel naar je toe willen komen.

s0173957

Re: Aanschaf van een (dressuur) veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:20

Predikaten vind ikzelf persoonlijk niet zo belangrijk in de afstamming, maar ik wil wél sportpaarden in de moederlijn terugvinden.

DiamondHorse

Re: Aanschaf van een (dressuur) veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:22

Ik sluit me bij de 2 bovenstaande aan, een goede galop vind ik overigens belangrijker als de draf bij een veulen!
Veulens zijn het beste te beoordelen zo rond de 3 maanden!
Uitstraling en Attitude is een must :)