Iemand verstand van vriesmerken(afkomst paard?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kingie

Iemand verstand van vriesmerken(afkomst paard?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 15:11

Hallo!

Een vriendin van mij heeft een paard, een ex-manege paard, met een vriesmerk. Het dier heeft geen papieren(tenminste, de oude eigenaar heeft ze niet) en niemand weet eigenlijk waar hij vandaan komt. Voordat hij bij de manege kwam stond hij als het goed is bij een handelaar.
Nou heeft hij op zijn zadelplek een vriesmerk(? denk ik) met de cijfers 96 en daaronder 47. Nou dachten we dat dat misschien zijn geboortedatum was? Of in iedergeval geboortejaar.
Een man op de manege zei dat hij dan waarschijnlijk uit moskou komt en dat '96 zijn geboortejaar is en 47 zijn stalnummer ofzo.
Maar hoe hij daar bij komt weten we ook niet.

Nu vroeg ik me af of iemand misschien verstand heeft van deze dingen en weet wat het betekend/waar hij vandaan komt? Of misschien heeft iemand een idee wat voor ras hij is?

Hij is dus waarschijnlijk 15 jaar oud en heet Kiara(maar zo is hij als het goed is pas genoemd toen hij op de manege kwam)

Hier een paar foto's van hem:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: Sorry als het hier fout staat! Had echt geen idee waar ik het moest zetten..
Laatst bijgewerkt door Kingie op 29-09-11 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Re: Iemand verstand van vriesmerken(afkomst paard?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:12

Een dergelijke manier van vriesmerken zie je ook nog wel bij paarden die oorspronkelijk uit Polen komen :-)

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:25

Dit is vnl. in Rusland terug te vinden, en houdt inderdaad in dat het 't 47e paard was geboren in 1996. De vraag is nu.. het 47e paard van wat ? Wellicht van de stoeterij waar hij vandaan komt. Je kan beginnen met je zoektocht bij Tersk Stud in Rusland, zij hebben de grootste stoeterij en fokken naast arabische volbloeden ook andere russische rassen (en hij lijkt me qua bouw en gloed op haarkleed wel russische kenmerken te hebben)

Ik ben pro vriesbranden, maar niet op deze manier. Er bestaat een andere (en mooiere, bijna arabisch aandoende) manier van vriesbranden, waarmee je direct kan aflezen welk ras het is, wanneer hij/zij geboren is, en het stamboeknummer en stamboekland wordt weergegeven.. alles met streepjes, heel mooi onder de manenkam. Een completere en makkelijkere manier (geen chiplezer nodig, valt niet te trukeren, een streepje bij en je ziet dat het "fout" is) om een paard te identificeren is er niet.

Maar in ieder geval, foto doorsturen naar Tersk (tophorse@mail.ru) in het engels, met de vraag of ze het herkennen en zo niet, naar wie ze je kunnen doorverwijzen.

Succes !

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 19:48

Heel erg bedankt allebei! Ik heb een email gestuurd, nu maar wachten op antwoord! Ben echt benieuwd of hun wat meer weten.