Kleuren niet toestaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Kleuren niet toestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 12:54

Je ziet het bij diverse rassen, dat bepaalde kleuren niet erkend worden. In een aantal gevallen kan ik dat begrijpen. Als bij een ras van oorsprong geen appaloossa voorkomt, is een appaloossa dus niet raszuiver en kan je dit dier niet toelaten (NSPS bijv).
Maar ook bij een aantal stamboeken zijn cremmelo's / perlino's niet toegestaan (fjord bijv), ook al krijg je er 1 uit een ggk hengst en model merrie :?
Dat is toch krom, en ouderwets? Het gaat er toch om dat een dier correct in elkaar zit?
Zelfde verhaal voor blauwe ogen. Bij heel veel rassen niet toegestaan, omdat ze nog steeds gezien worden als maanogen en de connectie naar maanblindheid wordt gelegd.

Ik weet dat bij het welsh bijv splash ongewenst is, maar komt van oorsprong gewoon voor.

We roepen op bokt altijd: Een goed paard heeft geen kleur.
Maar een gekleurd paard is kennelijk wel slecht :?

Meningen?

Grapjasjes12

Re: Kleuren niet toestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:12

Ik vind het ook een nogal achterhaalde 'traditie'. De wetenschap heeft inmiddels al heel wat fabeltjes achterhaald en ik zou het ook gepast vinden als natuurlijke, oorspronkelijke, niet-gevaarlijke kleurschakeringen gewoon toegelaten zouden worden.
Maar ja, wie ben ik :')

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:15

I love kleur!!

Sommige kleuren kan je inderdaad weinig aan doen, en kunnen zelfs voorkomen met raszuivere ouders, beetje jammer dat je zo'n veulen dan ineens niet in kunt schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:26

Het kleurstamboek ten top (NAS, appaloosa) weigert blauwe oogjes 8)7 .

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:34

Wat ras-zuiverheid aangaat kan ik wel de Stamboeken houding inkomen en zeker als er dan uit nergens 'kleur' in komt dat er al decenia als niet eeuwen niet in hoort.

Maar zoals bij de Welsh en Fjord waar de 'kleur' er al eeuwen !! in zit en dan niet 'erkend' wordt is inderdaad teken van onkundigheid, onwetenheid en ronduit oudewetsheid van die Stamboeken.

Je zou bijna willen zeggen tegen de Besturen van al die Stamboeken waar 'kleur' als minderwaardig wordt bekeken of zelfs geweert wordt ... wordt is wakker en open een boek of lees is bij op het internet ... het is de 21e eeuw en er zijn grote stappen gemaakt in kennis van kleuren en genetica.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:39

Als het stamboek op basis van kleur een paard niet toelaat, betekent dit niet dat het paard geen goed paard is. Het paard is dan uitstekend geschikt als gebruikspaard.
Maar hij/zij voldoet niet aan de standaard vanuit het stamboek en is daarom niet gewenst als fokdier voor de fokdoelen van het stamboek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 13:41

Juliette86 schreef:

Tja, daar is wat voor te zeggen, want blauwe ogen hangen vaak samen met splash, en splash is een bont patroon.
maar goed, ik denk dat je naar de kwaliteit van het dier moet kijken.
Als een paard perfect in je fokdoel past en een aanwinst voor je stamboek, hoe belangrijk is het dan dat er een ander kleurtje op zit?

Janouk: Ik kwam hier op bokt een cremello fjord tegen. GGK vader, stamboek moeder, en het dier wordt puur om zijn kleur niet geaccepteerd. Dat klopt toch niet? Wie weet heeft dat dier ontzettend veel potentie

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:43

Bij de Dravers is eigenlijk alles wel toegestaan, alleen bont niet. De stamboeken uit Australie en Engeland worden niet erkend, daar komt ook bont voor. Is toch een teken van vreemd bloed. Vind het verder wel jammer. Ik hou wel van een beetje kleur, maar het komt niet veel voor. Behalve dan enkele uitschieters zoals deze [VN] Heel bijzonder draversveulen in Zweden geboren. en in 1997 heb ik ook eens een gezien. Dacht dat het een appeloosa was, heel apart gevlekt, maar was ook gevalletje uitschieter :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 13:44

Dat was uiteindelijk een sabino toch? Uit 2 raszuivere ouders. Is dit veulen geaccepteerd?

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:45

je hebt gelijk vind het ook krom.heb een welshpony tekoop gezet op bokt, een bonte welsh maar geen stamboekpapier omdat ie niet ingeschreven kan worden in het stamboek, omdat ie bont is is niet toegestaan bij de welshstamboek jammer genoeg.het is wel een welshpony maar dan wel bont, kreeg via mijn bp een berichtje van het is geen welshpony denk waar bemoei je je mee het is daadwerkelijk wel een welshpony alleen niet erkend bonte welshpony,s bestaan ook. Maar zoals je al zegt je kunt de pony niet opnemen in het stamboek omdat de keur afwijkt of niet is toegestaan, ben er volledige mee eens wat er hier allemaal beschreven staat gr sandy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:47

stef schreef:
Juliette86 schreef:

Tja, daar is wat voor te zeggen, want blauwe ogen hangen vaak samen met splash, en splash is een bont patroon.
maar goed, ik denk dat je naar de kwaliteit van het dier moet kijken.
Als een paard perfect in je fokdoel past en een aanwinst voor je stamboek, hoe belangrijk is het dan dat er een ander kleurtje op zit?

Janouk: Ik kwam hier op bokt een cremello fjord tegen. GGK vader, stamboek moeder, en het dier wordt puur om zijn kleur niet geaccepteerd. Dat klopt toch niet? Wie weet heeft dat dier ontzettend veel potentie

Daar is zeker wat van te zeggen......zij het niet dat het stamboek een heel andere motivatie voor weigering geeft......blauwe ogen bij appies is volgens hen standaard nachtblind en per definitie erfelijk......hoezo klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:48

rutting schreef:
je hebt gelijk vind het ook krom.heb een welshpony tekoop gezet op bokt, een bonte welsh maar geen stamboekpapier omdat ie niet ingeschreven kan worden in het stamboek, omdat ie bont is is niet toegestaan bij de welshstamboek jammer genoeg.het is wel een welshpony maar dan wel bont, kreeg via mijn bp een berichtje van het is geen welshpony denk waar bemoei je je mee het is daadwerkelijk wel een welshpony alleen niet erkend bonte welshpony,s bestaan ook. Maar zoals je al zegt je kunt de pony niet opnemen in het stamboek omdat de keur afwijkt of niet is toegestaan, ben er volledige mee eens wat er hier allemaal beschreven staat gr sandy

eum sorry maar bonte welshjes bestaan dus echt niet, erkend of niet. De enige andere optie is extreme uiting van sabino of splash en dat is alleen te bewijzen met stamboom papieren of genetica onderzoek.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:49

stef schreef:
Juliette86 schreef:

Maar als je geen cremello genen wilt in het stamboek, dan heeft het opnemen van dit dier geen enkele toegevoegde waarde voor het stamboek.
Maar het kan nog steeds een geweldig Fjord zijn voor de sport. Dat doet niets af aan zijn/haar kwaliteiten als gebruikspaard.

Ik denk dat ik anders tegen een stamboek aankijk als jij. Het stamboek heeft een fokdoel en zoekt paarden voor de fokkerij om richting het fokdoel te komen.
In het haflingerstamboek worden Hengsten met teveel wit op de benen of het hoofd ook niet toegestaan, omdat ze dat niet graag zien bij een Haflinger. En dat heeft niets te maken met zijn kwaliteiten als sport/gebruikspaard.
Een zo'n Hengst toelaten, kan bij veel veulens ongewenst veel wit overbrengen en dat duurt weer heel wat generaties om het eruit te fokken.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:55

stef schreef:
Ik weet dat bij het welsh bijv splash ongewenst is, maar komt van oorsprong gewoon voor.

Om hier even op in te springen, splash is juist zéér gewenst bij de welsh pony, alleen dan wel in minimale vorm; 4 witte sokjes, en neusbrugbrede bles.

Deze merrie vind ik altijd een mooi voorbeeld: http://www.allbreedpedigree.com/nistar+ ... +chrystell
Met haar worden bewust splash veulens gefokt, en haar nakomelingen zijn dan ook héél erg flashy, zijzelf heeft 4 witte sokjes, een brede bles en een blauw oog. Maar kijk vooral naar haar vader, vaders vader en moeders vader. Typische gewilde aftekeningen bij de welsh, maar ook typisch splash in minimale vorm, ga je hier verder mee fokken krijg je meer en meer wit, zoals deze merrie en de hengst(en) waar ze aan gekoppeld wordt, met als resultaat veulen die soms meer wit dan kleur hebben.
Splash is lange tijd onbewust goed in toom weten te houden want wanneer er teveel wit kwam werd er of helemaal niet mee gefokt of met pony's die bijna geen wit hadden.

Tegenwoordig weet met wat en hoe het gefokt kan worden en zo zie je het ook steeds meer. Er is ook steeds meer vraag naar, kijk hoe populair 'aparte kleuren' tegenwoordig zijn. Maar dat was vroeger niet zo, daar zijn de rasstandaarden ook een beetje op ingesteld, wat nu apart is werd vroeger eerder gezien als een defect en daar moet je niet mee fokken. Vroeger was bont bont, dat er verschillende patronen waren werd niet echt herkent, waar plotseling blauwe ogen vandaan kwamen wisten ze niet, dus dat was een defect, zelfde met dubbel verdunde, krijg je uit twee 'gewone' kleuren ineens een 'albino', een defect, dus niet gewenst. Tegenwoordig weten we beter maar de rasstandaarden zijn oud, en eigenwijs in veel gevallen.
Wat mij betreft mogen ze dna (kleur)testen wel verplicht gaan stellen, want je kan geen homozygote kleuren of patronen weigeren die hetrozygote vorm wel zijn toegestaan, maar probeer ze dat maar eens duidelijk te maken :) .

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:05

Denk dat dit een welles nietes spelletje word deze discussie over kleuren,wat wel en niet mag je komt er toch niet uit,wat betrefd de bonte welsh dan zou het in extreme uiting van sabino zijn maar ik noem het bont .maar het is een welshpony.gr sandy

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 15:11

hoezo rutting? Jij noemt het bont, maar is het ook bont? is heel eenvoudig te testen.
Is de moeder een stamboek merrie en de vader een ggk hengst?

Ice: Ik dacht JUIST van jou gelezen te hebben dat splash een moeilijk geval is en dat je met jou paardje ook nog niet wist waar je terecht kon etc?

Maar goed, valken en palo's wel toestaan en dubbel verdunden niet vind ik gewoon raar :?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:13

stef schreef:
Maar goed, valken en palo's wel toestaan en dubbel verdunden niet vind ik gewoon raar :?

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Stamboeken zouden zich eens wat meer moeten verdiepen in kleur vererving. Ik snap dat die regels zijn ontstaan voordat met wist hoe de vererving werkt, maar misschien is het eens tijd voor een update?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:15

hetzelfde toch bij de friezen ?
wit mag niet, en vos word doodgezwegen. en er zijn er bij, die meer naar bruin neigen, als naar zwart.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:18

Maar toch is het bij de friezen tenminste duidelijk, ze willen gewoon alleen zwart. Aannemend dat die 'bruine' friezen niet stiekem agouti dragen. Op de keuring kijken ze ook wel naar de intesiteit van de kleur.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:08

Stef hoe lang geleden was dat? Ben inmiddels vast alweer wat verder met mijn onderzoek naar kleurengenetica bij welshjes :D (niet alleen splash maar ben ook al aardig op weg met de herkomst van zilver en ben bezig met wildkleur, ze zijn zeldzaam maar worden wel geaccepteerd gelukkig, alleen niet herkent, dus dat maakt het zoeken weer wat moeilijker )
Mijn pony mag ik officieel ook geen welsh noemen omdat hij geen papieren heeft, weet wel wie zijn vader is, een ggk hengst, en ben er inmiddels achter dat ik verkeerde informatie over het papier van zijn moeder had maar dat ze deze wel heeft gehad.
Een welsh met twee welsh ouders die papier hebben zou wel in het stamboek opgenomen moeten worden. Voldoet die nakomeling niet aan de rasstandaard, door teveel wit bijvoorbeeld, worden ze in engeland iig geregistreerd als sectie X en dan mag je er niet mee showen ed. wel papier maar een waardeloos papier, hoe dat in nederland zit weet ik niet zeker, geloof dat ze hier wel gewoon geregistreerd worden bij de afstammings sectie.

Friezen is idd ook weer zoiets, wit mag niet, vos mag niet, maar deze genen worden wel meegedragen en doorgegeven, komt het boven water wordt het niet geaccepteerd.
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7795_n.jpg
deze fries vind ik bijvoorbeeld ontzettend gaaf, vos mét bles , durf verder niet zoveel over het fokbeleid van deze (amerikaanse) fokker te zeggen maar feit is wel dat dit een raszuivere fries is maar wordt niet geaccepteerd natuurlijk. Is ook wel de eerste die ik zie met bles, en weer een mooie aanwijzing dat wit beter op rood zou uiten dan op zwart :) .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 16:13

Nou, dat sectie x bedoel ik dan bjijv.
Beestje kan dus qua exterieur perfect in elkaar steken, maar hij heeft teveel wit, dus knikkeren we m eruit :? Dat gaat tegenwoordig toch nergens meer over?
Is het risico niet dat je op deze manier juist goede dieren eruit gooit? Die wel degelijk iets toe te voegen hebben?
Fries blijft lastig. Daar zijn alle kleuren eruit gefokt, muv vos, waardoor er zo af en toe nog weleens een vos op duikt. De rasstandaart van de fries is dat ze zwart zijn, en volgens mij is dit hiermee het enige ras/stamboek dat maar 1 enkele kleur accepteerd?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:36

Even iets anders tussen door, maar hoe kan je een cremello Fjord krijgen uit 2 raszuivere Fjorden???
Een Fjord draagt geen creme gen?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:40

Dus wel. Verdunning van de 'gewone' fjorden kleur is Ulsblakke, wat wel is toegestaan bij het stamboek. Dus als je Ulsblakke x Ulsblakke doet heb je 25% kans op een dubbele verdunning, die niet is toegestaan bij het stamboek.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:41

Nee, Merens is ook enkel zwart, een beetje wit is toegestaan maar daar mag dan niet mee gefokt worden, de hengstjes met witte haren worden dan ook vrijwel meteen geruint, of iig bij de fokkerijen waar ik mee te maken had. Maar meer dan twee witte sokken of een grote kol heb ik ze daar ook nooit gezien, en ook vos heb ik daar nooit bij gezien.

Op zich vind ik het geen probleem om een bepaalde kleur of patroon niet te accepteren, maar het is zo krom dat ze hetrozygote vormen wel accepteren maar homozygoot niet of nog erger, het ene patroon niet accepteren maar datzelfde wat er iets anders uit ziet wel, en zelfs nu er voor het merendeel van de kleuren genetische tests zijn willen ze de stamboek regels niet aanpassen, heel erg jammer en hopelijk komt er ooit wel verandering in.

Sommige fjorden dragen wel creme ulsblakke is buckskin en gulblak palomino als ik me niet vergis? Over fjorden gesproken, ik heb nog ergens afbeeldingen van niet wildkleurige fjorden en zelf een bonte :D , maar dat is er wel allemaal zorgvuldig uitgefokt geloof ik.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:48

Het is ondertussen toch ook wel duidelijk dat aan bepaalde kleuren en patronen genetische problemen gelinkt zijn die het ras zware problemen kunnen bezorgen. Genoeg literatuur over op het web..
Ik begrijp best dat die sterke verdunningen niet gewenst zijn, idem met veel wit..
Kan wel zijn dat mensen dat allemaal mooi vinden en zo, maar kleurfok zonder meer, louter kiezen op kleurtjes, is gewoon een slechte zaak als je binnen 100 jaar nog een gezonde paardenpopulatie wil hebben.