Shetlander bij groot paard ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Shetlander bij groot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 18:12

HoiHoi
Ik ben aan het rond snuffelen om misschien toch weer een leuke shet te nemen, ik verzorg een paard van 1.75m.
En misschien kan ik de shet daar stallen, word dat een probleem omdat de shet veel kleiner is dan het paard ?
Ik wil namelijk geen problemen krijgen....

Groetjes

patjuh87

Re: Shetlander bij groot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:23

hoi

je had gereageerd op mijn advertentie van de shetlander. Die shetlander kent het om bij andere paarden in te staan, dus voor hem zou het geen probleem zijn. Daarbij is hij ook nog jong, en onderdanig naar andere paarden :)

ginalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:27

Vaak gaat het wel goed hoor, een grote en een kleine bij elkaar.
Wat wij altijd adviseren als een mini bij een grote moet komen is, maak een veilige have voor de kleine. Zet een hoekje of een deel van de wei af met een draad waar de kleine wel onderdoor kan en de grote niet. Meerdere plaatsen is ook een optie. Die kleintjes hebben zo door waar ze veilig zijn.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:37

Afbeelding
Mijn dames (90 centimeter en 1,63m) hebben het best gezellig samen.
Mijn shetje is wat onderdanig,maar dat komt niet door het grote paard,dat is omdat ze bij haar vorige eigenaar geen sociale contacten heeft gehad.

Pas op,die kleintjes zijn wel erg leuk,voor weet heb je een hele kudde staan :D

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:43

Ik heb ook een shet van 90 cm en een kwpner van 1.80 m (en nog 3 kleinere dan 1.80) maar dat gaat super hoor.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:46

mijn shetje had ik al voordat ik een paard kreeg, shet dacht eerst de baas te moeten spelen, maar dat vond het paard niet zo leuk dus toen heb ik ze een tijdje appart gehad, maar nu gaat het gewoon goed :) kunnen niet meer zonder elkaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:56

Ha. Waarschijnlijk wordt de shetlander de baas hoor.... :D Maak je geen zorgen!

Moubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:39

Het kan idd goed samen, wij hebben ook zo'n comi :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:45

Hier ook hoor. Paard is 1.70 en mijn shet is 93cm. Pensionpony is nog kleiner, 85 cm en t gaat heel goed.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:47

Dat gaat prima!

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:18

Mijn friese ruin stond ook bij mijn 2 mini merrie's samen. Het waren echt zijn meisjes :D

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 12:32

Dat is super om te horen :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:35

Hey kan natuurlijk prima, je ziet het tenslotte overal.
Ik ben er zelf erg huiverig voor. Als het grote paard uit zn panty vliegt en hij geeft een vreugdebok, kan ie zomaar t shetje recht voor zn koppie tikken.
Die van mij stond altijd samen met mijn haflinger (1.39) en in de groep met maximaal D pony's.
Ergens onzin, want een D pony kan net zo goed een ongeluk veroorzaken.

Maar zeker sinds mijn andere shet verongelukt is (bij die D pony's) ben ik nogal paranoia geworden, helaas

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:54

Mijn Shet staat in een kudde van zo'n 20 paarden van mini's tot Friezen en dat gaat super :D

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:01

De meesten Shetten zijn inderdaad wel de baas.
Hier op de manege is ook een grote shet, die is de leider van de hele kudde (dus ook alle paarden van 1m65).
En onze eigen shetlander was ook de baas bij ons thuis.
Hebben we nu niet meer, maar goed, ik zou me geen zorgen maken.

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:26

Mijn shetlander heeft duidelijk laten zien wie er moest luisteren naar wie. Wat eigenlijk erg grappig was toen. Zou je geen zorgen maken. En vooral genieten van zo'n uk!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:53

Mijn shetten staan bij een kwpn'er van 170/180 cm. Gaat goed hoor en kwpn'er is de baas. Als hij zijn frustraties kwijt moet gebruikt hij de shet van de boer en niet de mijne gelukkig :+ :o Met de veulentjes is hij erg leuk, die mogen als enigste bij hem komen eten :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:22

Mijn shet staat samen in stal met uitloop samen met een Haflinger. Nu staat ze dag en nacht op de wei met een Tinker :j
Dat gaat prima en zijn dikke vriendjes.
Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:24

Hier staan 2 mini's van 86cm bij paard van 1.72 en pony van 1.40. :) Vroeger liep 1 van mn mini's zelfs onder mijn paard door.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:35

Ooh MelanieB wat een superlieve foto! :+:

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:38

Geen probleem, als ze tenminste geen hekel aan elkaar hebben.

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:50

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:08

Het gaat 9 van de 10 keer goed, hoor.
Mijn Shet van 1 meter stokmaat heeft al werkelijk overal bij gestaan: geiten, varkens (!), koeien, schaapjes, maar ook in een groep Haflingers en een menggroep.
Hij past zich werkelijk overal bij aan.
De enige met wie het echt een probleem was en werd (en waarschijnlijk is gebleven) is mijn Tinker x Fries Bonte Jaopie. Na 4,5 jaar proberen/mislukkingen .. zucht ... tolereerde hij de Shet wel in zijn weide, maar nadat ik er een jong bont merrieveulen bij had gehaald (ging in het begin ook nog wel goed, maar merrietje groeit op en begint een herkenbare jongedame te worden, en speelt veel met de Shet) werd Jaopie dus TOCH opeens, na 1 jaar dat het goed ging, weer jaloers en begon de Shet Bartje het leven weer zo zuur te maken, dat hij hem gewoon dwong door de stroomdraden te vluchten.
Dat kon niet meer, dus de Shet staat nu bij mij aan huis.
De Shet was nog niet weg, of de twee bontjes staan de hele dag te frutselen en te knuffelen. Jaopie wilde die jongedame dus duidelijk voor zichzelf (hij is ruin, geen hengst meer).

Maar dit is zeker een uitzondering, doorgaans gaat het prima, en weet het kleine paardje zich uitstekend te handhaven.

Mijn grote B.J. is nou eenmaal een bullebak en een jaloerse rotz.. De Shet Bartje heeft het echt nooit aan gelegen, integendeel, dat is een voorbeeldig, sociaal aanpas-type.
B.J. heeft hem om de een of andere ondoorgrondelijke reden gewoon NOOIT echt gemogen. Maar hem ook nooit verwond, hij joeg hem gewoon onophoudelijk op.
Nogmaals: en dat geldt voor alle normale gevallen, maten maken niets uit: het gaat eigenlijk gewoon altijd goed!!!

flowerfairy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:09

Dat gaat meestal wel goed hoor, shetties zijn gewoon de baas en laten het absoluut weten als het hun niet zint ^)
Die van mij heeft altijd met grote paarden gestaan en die bemoederde haar gewoon, er mocht echt geen ander "vreemd" paard in de buurt komen, haha.
Het is gewoon altijd wennen als er nieuwe paarden/pony's de wei onveilig komen maken ;-)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:15

flowerfairy1 schreef:
Dat gaat meestal wel goed hoor, shetties zijn gewoon de baas en laten het absoluut weten als het hun niet zint ^)
Die van mij heeft altijd met grote paarden gestaan en die bemoederde haar gewoon, er mocht echt geen ander "vreemd" paard in de buurt komen, haha.
Het is gewoon altijd wennen als er nieuwe paarden/pony's de wei onveilig komen maken ;-)

Dan heb ik geen echte shetlander :')
Mijn shet staat namelijk bijna altijd onder aan de rangorde. Heb het een x meegemaakt dat ze boven aan de rangorde stond, toen stond ze met drie andere welshjes.