Scheren en de keuring...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Scheren en de keuring...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 16:33

Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn shetlander gaan scheren omdat hij ook deze winter fanatiek getraind gaat worden. Normaal schoor ik een deel van de hals, de borst en de schouders. Nu afgelopen voorjaar heb ik hem geheel geschoren ivm luizen, en eigenlijk is me dat heel goed bevallen (ja, die luizen niet he!)

Dit jaar wil ik hem opnieuw scheren, liefst helemaal met uitzondering van benen en hoofd. Maar dit voorjaar (maart of april) ga ik met hem naar de stamboekopname en dan moet er wel vacht op zitten...
Als ik hem nu half oktober ongeveer scheer, zit er dan dit voorjaar weer voldoende vacht op dat we daar niet voor schut lopen?

Groetjes, lacuna

kleinvosje

Re: Scheren en de keuring...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:36

Ja hoor, als alles eraf gehaald is, groeit het gewoon weer aan. Met een deken kun je de groei wat beïnvloeden!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:36

Als je pech heb nemen ze hem niet op als ie geschoren is :x was bij mij ook kantje boord. En die had ik toen eind oktober geschoren.
Ik heb mijn jongste merrie 2 weken geleden geschoren en die heeft bijna alweer dezelfde vacht als voor het scheren :+ gekke pony's

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:58

Als je hem nu helemaal scheer, en op tijd weer dekens af ga bouwen zodat er wat vacht op zit moet het wel kunnen.
Maar ze willen ze absoluut niet kaal zien!

Ik zou wel helemaal scheren en optijd afbouwen. Anders blijf je die sokken zo zien.

Ik heb wel een pony op stal gehad, met deken, heb ik met een paar weekjes afgebouwd zodat die 24/7 zonder deken naar buiten ging. Ging prima, had wel iets minder vacht dan mijn buiten teddy's, maar er zat wel een berg haar op.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 08:19

dus als ik nu zou scheren, en dan nog even wacht met een deken opleggen (tis nu 20 graden!) zodat het vachtje weer aangroeit en niet meteen een te dikke deken opleg, zou het best moeten kunnen?
Heb de voorgaande jaren enkel de hals geschoren, maar dan had hij geen deken op en zat er op de hals in december al rustig weer 2.5cm haar op.
Geloof dat ik maar eens ga bellen om dat scheerapparaat te reserveren ;)

groetjes, lacuna

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:16

Is het slim nu al te scheren?

Mijn pony heeft ook al een flinke teddyvacht! Zij gaat in de winter ook zeker kaal, maar wanneer ga ik precies scheren... dat is nog de grote vraag.
Zou het een idee zijn om haar dit weekend alvast te scheren, dan gewoon in de nacht met een regendekentje op. En dan wanneer het komende week kouder en natter word, er een dekentje bij op te doen.

Of ik kan ik beter nog eventjes wachten tot bijvoorbeeld volgend weekend en dan meteen een 200grams op doen. Aangezien de temperatuur vanaf volgende week alweer daalt naar de 12 graden