Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
amazing_lady schreef:Wat voor een meerwaarde heeft nu eigenlijk een PROK keuring precies. Ik dacht dat als je merrie PROK gekeurd is er geen erfelijke afwijkingen aanwezeig waren. Nu heeft mijn collega en PROK gekeurde merrie, daar een veulen bij gefokt en deze nu als 4 jarige laten keuren. Deze is afgekeurd met 3tjes op het straalbeen. Had ik dus niet verwacht, omdat de moeder dus voor fokkerij goedgekeurd is.
Heb ik het allemaal verkeerd begrepen???
celano schreef:amazing_lady schreef:Wat voor een meerwaarde heeft nu eigenlijk een PROK keuring precies. Ik dacht dat als je merrie PROK gekeurd is er geen erfelijke afwijkingen aanwezeig waren. Nu heeft mijn collega en PROK gekeurde merrie, daar een veulen bij gefokt en deze nu als 4 jarige laten keuren. Deze is afgekeurd met 3tjes op het straalbeen. Had ik dus niet verwacht, omdat de moeder dus voor fokkerij goedgekeurd is.
Heb ik het allemaal verkeerd begrepen???
Mijn ouders hebben beiden geen flaporen en ik wel helaas...
amazing_lady schreef:Ha ha ...
Maar wat is dan de meerwaarde van een PROK keuring boven een 'gewone' rontgenkeuring???
CM_ schreef:Zoals al gezegd wordt, het is geen garantie.
Toch zie je hoe meer merries er prok zijn in de moederlijn, hoe meer kans je op een prok nakomeling hebt.
4 jaar en dan al 3 tjes op de straalbeentjes, kan ook betekenen dat dier te vroeg is ingereden en is overbelast, of gebrek heeft gehad aan goede voeding in zijn opfok tijd.
Dus hoeft niet van moeders af te komen, of van vaders.
Marion71 schreef:PROKfoto's worden vanuit andere hoek genomen en beoordeeld door da commissie (3 of 4 da's) van het KWPN. Ook zijn de klinieken die de foto's maken erkend dit te doen. Afvlakking (bijv. na OCD-operatie) in welk gewicht dan ook is voor PROK niet toegestaan, voor sport wel. Kogels worden bij PROK niet meegenomen, voor sport wel.
CM_ schreef:Zoals al gezegd wordt, het is geen garantie.
Toch zie je hoe meer merries er prok zijn in de moederlijn, hoe meer kans je op een prok nakomeling hebt.
4 jaar en dan al 3 tjes op de straalbeentjes, kan ook betekenen dat dier te vroeg is ingereden en is overbelast, of gebrek heeft gehad aan goede voeding in zijn opfok tijd.
Dus hoeft niet van moeders af te komen, of van vaders.
Suzanne F. schreef:amazing_lady schreef:Dit weet ik allemaal, maar mijn vraag is: Wat is de meerwaarde?? Alleen dat predikaat?? Of de wetenschap dat er geen erfelijke factoren zijn vastgesteld.
Dat is hetzelfde. Het predikaat geeft aan dat er geen afwijkingen zijn vastgesteld die een erfelijke factor kunnen hebben.
amazing_lady schreef:Maar toch een veulen met een 3tje op het straalbeen????? Dus zegt het niks.
muc schreef:Bij het Kwpn proberen ze het zo veel mogelijk uit te sluiten dat de merrie wat slecht vererft. Zoals hierboven geschreven is, is het ook afhankelijk hoe "gezond" het veulen "blijft" door bv opfok, voerbeleid en beweging tijdens de eerste levensjaren. Prok is dus geen garantie dat je een gezond veulen fokt, maar de kans is wel groter.
Suzanne F. schreef:amazing_lady schreef:Dit weet ik allemaal, maar mijn vraag is: Wat is de meerwaarde?? Alleen dat predikaat?? Of de wetenschap dat er geen erfelijke factoren zijn vastgesteld.
Dat is hetzelfde. Het predikaat geeft aan dat er geen afwijkingen zijn vastgesteld die een erfelijke factor kunnen hebben.