Al jaren liefhebber, nu ook eigenaar van een Welsh A!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Siesje80

Al jaren liefhebber, nu ook eigenaar van een Welsh A!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 21:35

Hi allen,

Na wat pb-adviezen van sommige bokkers (nogmaals dank daarvoor), zijn wij sinds gistermiddag de trotse eigenaar van Bijdorp's Luciano (Vlonderzicht's Harm x Vechtzicht's Harmony x Springbourne Caerwyn). Hij is een hengstje van bijna 2,5 jaar en een heerlijk dondertje.

Afbeelding

http://img.photobucket.com/albums/v456/ ... G_1675.jpg

Samen met Roland naar de shetjes loeren:
http://img.photobucket.com/albums/v456/ ... G_1694.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v456/ ... G_1697.jpg

Ik weet niet of hij blij wordt van zijn mooie roze halster, maar deze maat paste tenminste goed! Hij kan echt super mooi lopen, maar leg dat maar eens vast met een klein cameraatje....
http://img.photobucket.com/albums/v456/ ... G_1719.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v456/ ... G_1717.jpg

Ik had ook foto's gemaakt van zijn mooie koppie, maar die kan ik nergens meer vinden. To be continued dus!

Groetjes, Sigrid

Ps: Luciano vind ik niet de meest geslaagde naam voor een welshje (en hij luistert er toch niet naar), dus nog hard op zoek naar een andere naam! Caron (welsh voor "to love") spreekt me nu het meest aan. Jullie suggesties?
Laatst bijgewerkt door balance op 25-09-11 22:18, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: 1 foto ter illustratie; rest in link

patrick76

Re: Al jaren liefhebber, nu ook eigenaar van een Welsh A!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:38

veel plezier ermee

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:39

Leuk he welshjes?
Heel veel plezier met jullie knappe pony!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:22

Gefeliciteerd met je eerste A-tje. Veel plezier met hem. Wat zijn jullie toekomstplannen?

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:05

Dank jullie! Op dit moment staat hij bij mijn schoonouders (2km verderop), maar we willen komend voorjaar ons eigen terrein klaar hebben, zodat we hem en ons shetje (nu enter) naar huis kunnen halen. Ik heb bewust voor een jong dier gekozen om de tijd te hebben een goede band met hem op te bouwen en zelf alles te leren.

Zelf heb ik veel gereden, mijn man ook toen hij klein was, maar met deze pony willen we tzt gaan mennen. Dat zullen we eerst zelf moeten leren, maar natuurlijk kunnen we nu lekker de tijd nemen voor grondwerk. Onze dochters zijn nu 2 en bijna 4 en tegen de tijd dat zij de leeftijd hebben om op een Welsh A te rijden, zal Caron ook wel zo ver zijn. Mits zij willen natuurlijk!

Caron is nu nog hengst en naar verwachting zal ik hem komend voorjaar laten castreren. Ik begreep dat de hengstenkeuring al in februari is, dus denk ik dat ik daar maar naar toe ga om hem te laten overzetten van het veulenstamboek naar het "echte". Mocht men daar nou lyrisch over hem zijn, dan moet ik nog eens achter mijn oren krabben, al vind ik een hengst niet echt geschikt om ook als kinderpony te fungeren.

Ben erg benieuwd naar jullie oordeel en commentaar. Caron gaat niet meer weg hoor, maar dan kan ik ook wat bijleren!

Groetjes, Sigrid

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:33

De hengsten keuring in februari is een keuring om ze goed te laten keuren voor de dekdienst. Inschrijven in het stamboek kan op de regionale keuringen.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 20:14

Bij het Nwpcs en Patrick zeggen dat je met een driejarige hengst niet naar de regionale keuring kan, maar altijd naar de hengstenkeuring moet komen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:25

o ja hij is dan al drie hè? Wel raar dat je dan persé naar de hengsten keuring moet.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:47

Siesje, geloof mij nu maar. Het is echt zo, zoals ik je verteld heb ! Pony heeft een gewoon papier en paspoort en is opgenomen in het veulenboek. Snap nog niet goed waarom je hem perse in het hoofdstamboek wilt hebben, maar daar zal je een goede reden voor hebben. Als je hem toch wilt laten castreren ku je hem als ruin aanbieden op de regionale keuring. Daar kan hij worden opgenomen in het hoofdstamboek als je dat perse wilt.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 20:51

Ik geloof je hoor, maar het blijft best vreemd. Enerzijds snap ik het dat je dan als stamboek waarschijnlijk beter zicht houdt op wat er wel en niet als "dekhengst" ingezet zal worden, anderzijds... als je geen ambities in die richting hebt, maar wel een hengst wilt houden (om wat voor reden dan ook) moet je wel een eind reizen (in mijn geval dan) en volgens mij heb je dan ook hogere kosten.

Ik ben er trouwens niet uit hoor, maar kende deze materie tot nu toe niet. Het kan ook best (misschien wel grotere kans) dat ik hem volgend jaar laat castreren en dan daarna naar een regionale keuring ga.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:56

maar waarom wil je hem perse in het hoofdstamboek hebben? Maakt voor de sport of als weide pony toch geen ruk uit? Als je hem als dekhengst wilt gebruiken hoef je niet perse naar de hengstenkeuring. Je hengst hoeft dan alleen maar veterinair gekeurd te worden en zijn DNA moet vastgelegd worden.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:20

Het is natuurlijk een hele belevenis zo'n keuring.
Bij het kwpn willen ze graag alle paarden voor de keuring hebben ivm. de indexen. Voor de toeschouwers is het altijd leuk om te zien hoe de nakomelingen uitgroeien. Laatste is bij de Welsh natuurlijk niet anders.

Aan de andere kant moet je ook bedenken dat een keuring op een teleurstelling kan uitlopen. Ik ken wel mensen die vol hoop naar een keuring gingen en waarvan de pony (of paard in dit geval) zich absoluut niet liet zien en de mensen met een naar gevoel weer naar huis gingen. Om dan te zeggen 'we hebben een leuke dag gehad en het paard is er niet minder om voor ons' is mij een beetje te gemakkelijk. Ik zou het toch een smet op het blazoen vinden.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 21:38

Ik zou het niet weten! 'k Had eigenlijk een beetje het idee dat dat een soort van "must" was. Alsof je pony niet meer een "echte" welsh is als het alleen maar in het veulenboek staat. Stom natuurlijk, maar ik ken het niet van de KWPN enzo.

Vind het zelf ook wel leuk om eens mee te doen aan een keuring. Heb dat ook met honden en katten wel gedaan en ben me er wel degelijk van bewust dat het ook een enorme desillusie kan zijn. Zal er nog wel eens even goed over nadenken.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:47

is dus geen must maar dat zal je wel begrepen hebben. Zijn genoeg forums te vinden hier op Bokt over het hoe en wat over keuringen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:55

Siesje80 schreef:
Ik zou het niet weten! 'k Had eigenlijk een beetje het idee dat dat een soort van "must" was. Alsof je pony niet meer een "echte" welsh is als het alleen maar in het veulenboek staat. Stom natuurlijk, maar ik ken het niet van de KWPN enzo.

Vind het zelf ook wel leuk om eens mee te doen aan een keuring. Heb dat ook met honden en katten wel gedaan en ben me er wel degelijk van bewust dat het ook een enorme desillusie kan zijn. Zal er nog wel eens even goed over nadenken.

Wij hebben nog wat oudere merries die door omstandigheden niet geshowd zijn. Het maakt niet uit voor de waarde die je zelf aan je pony hecht. Maar het is wel een meerwaarde als een deskundige jury er een 1e premie aan hangt of de pony een predikaat verleent.
Ik zou wel eerst eens goed rondkijken op een paar keuringen voor je er zelf aan gaat deelnemen.
Je hebt in ieder geval een goede keuze gemaakt door een Welshpony te kopen. Want dat is en blijft het mooiste en meest veelzijdige ras.
Wij verkochten dit voorjaar een spannetje 3 jr hengsten en nog voor ze gecastreerd waren zat de dochter van 5 er al op. En dat terwijl ze helemaal groen waren en zelfs weinig in handen geweest.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:56

wat een leukerd!!
gefeliciteerd met jullie aanwinst! :)

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:21

Toch nog maar eens hardop nagedacht en geoefend met roepen van de naam :+ .
Uiteindelijk kon ik niets praktisch vinden in het Welsh en kwam ik bij toeval op de naam Abeltje. Niet iedereen vindt em mooi, maar ikke wel!

Sinds gisteren staat Abeltje lekker in het land met ons shetentertje Bas. Bijna direct dikke maatjes!

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes, Sigrid

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:11

je wilt dus gewoon voor de lol naar de hengstenkeuring voor het overzetten van veulenboek naar stamboek?

hengstenkeuring kost behoorlijk veel geld,dan kun je hem beter laten castreren aankomend voorjaar en hem meenemen naar de regionale.
stuk goedkoper en je bereikt je doel.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:10

Nee, had niet helemaal begrepen hoe het in zijn werk ging met het overzetten naar het stamboek. Uiteraard is het niet logisch om veel geld uit te geven voor een hengstenkeuring als je hem daarna toch laat castreren!