fokken met Schimmel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CinTwiZo

fokken met Schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:58

Ik wil misschien een veulen fokken met mijn schimmelmerrie.
echter zou ik graag een andere kleur zien voor het veulen.
welke kleur hengst kan ik nemen voor een andere kleur? en hoe groot is dan de kans op een vos, bruine of zwarte?
(natuurlijk is dit een bijkomend iets en laat ik mijn hengstkeuze niet geheel afhangen van de kleur :D )

dit is haar stamboom zodat je de kleuren van haar ouders kan bekijken

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=214026

alvast bedankt
gr cindy

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:01

Eigenlijk heb je met een schimmel altijd 50% kans dat het veulen ook een schimmel word (behalve als de merrie/hengst homozygoot voor schimmel is dan is het 100%). Het beste kan je een hengst nemen die dus geen schimmel is, dan maak je de minste kans op een schimmel.

CinTwiZo

Re: fokken met Schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:53

dat was ik ook idd niet van plan :D maar heb je met een bepaalde kleur meer kans op geen schimmel? of bijvoorbeeld met een zwarte vader ook kans op bruin?

mwmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:21

Ongeacht met welke kleur je dekt heb je altijd 50% kans op schimmel.(Je merrie is heterozygoot voor schimmel omdat de vader geen schimmel is)
Of je een zwart of voskleurig veulen kunt krijgen hangt af van wat ze van bijde ouders heeft meegekregen aan genen. Als je paard als homozygoot bruine geboren is heb je ongeacht de kleur van de hengst (praat ik alleen even over vos, bruin en zwart) 50% kans op bruin of 50% schimmel.
Je merrie kan ook als vos, heterozygoot bruine of zwarte geboren zijn, maar er vanuit gaand dat je het liefst donker fokt zou je moeten dekken met een bruine of zwarte die geen vosfactor vererft. Je hebt dan 0% kans op vos. Kans op zwart hangt af van het genotype van je merrie en de hengst die je gebruikt, kan varieren van 0% tot 50%. Wordt het geen zwart veulen dan wordt het bruin (wanneer het geen schimmel wordt). Niet te verwarrend hoop ik :) .

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:24

Wat was de geboorte kleur van je merrie? Vos, zwart of bruin?

Als je een 'effen' (niet-schimmel) hengst neemt hebt je zowiezo 50% kans op een schimmel want je merrie is heterozygoot voor schimmel (Gg).

Beide ouders van je merrie zijn vos-dragers dus er bestaat een reele kans dat zij of vos-geboren schimmel was of vos-drager is.

Mocht je het niet kunnen uitzoeken wat haar geboorte kleur was, dan is een eenvoudig DNA test een goede oplossing.

Het is moeijlijk om de kleur van je veulen uit te werken als je niet de basis-kleur van je merrie weet (EN schimmel is NIET een kleur!) en met wat de genetisch bagage is van de henst wat kleur betreft.

mwmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:55

Zag het net, dat Highness vosgeboren is, wilde m'n reactie verwijderen maar lukte niet meer :), wijzigen kennelijk wel.
Laatst bijgewerkt door mwmw op 25-09-11 17:11, in het totaal 3 keer bewerkt

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:04

De vader van de moeder en de vader van de vader zijn allebei vos (of vos geboren) en aangezien vos hetrozygoot is, moeten allebei de ouders wel vos drager zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:23

Vos zijnde is altijd homozygoot niet heterozygoot.

Omdat het homozygoot is wordt altijd 1x allel/gen ervan doorgegeven aan de nakomeling, in dit geval de vader en de moeder, wat van hun, zoals ik al zei, vos-dragers maakt.

En, zoals ik ook al zei, omdat beide ouders vos-dragers zijn bestaat er een reele kans (50%) dat de merrie een vos-geboren schimmel is of zelf een vos-drager is.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:10

mijn merrie is zelf heel donkerbruin geboren
haar moeder is ook bruin geboren en haar oma is gewoon bruin . (het moederlijntje dus)
dus geen vossen aan deze kant.

Citaat:
Zag het net, dat Highness vosgeboren is, wilde m'n reactie verwijderen maar lukte niet meer , wijzigen kennelijk wel.

Zag net dat Uniform bruin geboren schimmel is dus kan Highness dan wel vosgeboren zijn?

mwmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:31

Ja hoor, dat kan zeker (en is ook zo). Uniform is genetisch heterozygoot voor vosfactor. Een paard dat heterozygoot voor vosfactor is kan het wel doorgeven maar is fenotypisch(de kleur die je ziet) niet vos omdat vos recessief is ten opzichte van zwart (bruin is eigenlijk ook zwart met agoutigen maar wil het niet te moeilijk maken). Om vos te worden moet een paard van zowel vader als moeder het vosgen meekrijgen. Als 1 van beide vosfactorvrij is krijg je nooit een vos uit de combinatie.
Je merrie is genotypisch dus AAeEGg of AaEeGg.

In het eerste geval zou ze geen zwart veulen kunnen krijgen maar wel vos of bruin, in het tweede geval kan ze zowel zwart, bruin of vosveulens brengen, afhankelijk van de hengst.

Hoe dan ook blijft het zo dat je met een hengst zonder vosfactor zou moeten fokken wanneer je geen vos wilt en je houdt 50% kans dat het veulen uiteindelijk schimmel zal worden.
Hoop dat ik geen onzin verkoop anders is er vast wel iemand die me wil corrigeren. :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:34

Een goed paard heeft geen kleur... Ik zou dus gewoon een hengst zoeken waarmee je het beste uit je merrie kunt halen, verantwoord fokken.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 21:00

@mwmw: ondanks alle moeilijke woorden snap ik wel, denk ik :) dank je wel voor het uitgebreide antwoord. maar......
nog een laatste vraagje. :D hoe kan ik dan aan de hengst zien (of vanuit zijn papier) welke kleur hij kan doorgeven?

Citaat:
Een goed paard heeft geen kleur... Ik zou dus gewoon een hengst zoeken waarmee je het beste uit je merrie kunt halen, verantwoord fokken.

dat zo en zo maar zou het leuk vinden om een andere kleur te krijgen als dat mogelijk is. Maakt me overigens niet zoveel uit welke kleur dan.

mwmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:48

Dat zou je kunnen gaan beredeneren of op horsetelex naar de kleuren van nakomelingen van de hengst kijken maar je kunt natuurlijk ook gewoon de hengstenhouder vragen. Die zullen je wat dat betreft echt geen leugens vertellen :) .

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:59

mwmw schreef:
Je merrie is genotypisch dus AAeEGg of AaEeGg.

Je merrie kan ook EE AA Gg of EE Aa Gg zijn ... als de ouders geen vos hebben doorgekregen. ;)

Ongeacht de kleur van de moeder, of grootmoeder, kan toch je merrie vos dragen en dit kan je alleen bevestigen nav een DNA test op kleur (Extension gen, of roodfactor).

Aangezien dat beide ouders ook nog bruin-fenotype waren/zijn bestaat dus ook de kans dat je merrie homozygoot is voor Agouti ... zij is dus AA (homozygoot) of Aa (heterozygoot) ... indien Aa dan zou dit betekend dat ze in principe een zwart-basis (zwart of bruin gekleurd) veulen ook kan geven.

De gekende genotype van je merrie is: E? A? Gg
Waarbij de ?'s de onbekend Extension gen is (zwart E of vos e) en de onbekende Agouti gen (A of a).

De kleuren genotype van verschillende hengsten is bekend en er bestaat een (hetzij wat verouderd lijst) van de genotypes van de KWPN hengsten. Anders zoals al gezegt, een beetje detectieve werk wat betreft voor-ouders en nakomelingen geeft veelal een goede indicatie van wat de hengst wel of niet aan kleur kan geven. Maar zonder DNA test op kleur hebt je nooit zekerheid.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 07:26

oke, dank je wel allemaal.
Ik zal niet zo diep gaan graven hoor om achter de kleuren te komen :D
en het blijft dus toch altijd een verassing. We zien dus over 2 jaar wel wat er uit komt.
Wel grappig dat je dat dus zo allemaal kunt bekijken.....

mwmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:53

Peterina heeft helemaal gelijk, waardoor alles wat in mijn eerste bericht staat klopt. De enige aanvulling is dus dat de merrie een 50% kans heeft om vosdrager te zijn.

Moet me ook niet meer wagen aan dit soort gekke toestanden, raak helemaal in de war ;).