Deken op voor andalusier ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Deken op voor andalusier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:47

Ik heb dus een klein vraagje
Ik heb dus een andalusier van 5 jaar
hij staat 24/7 op de weide
we hebben ook wel een stal

hij heeft nu al een dikker vachtje maar mijn vraag is dus ik heb een deken gekregen. een deken dat tegen de regen kan, ook tegen sneeuw en kouder weer met een fleece in
ik wil geen nieuwe dekens kopen maar zou hij met dat dekentje de winter door kunnen voor iets minder winterhaar of niet ?
Als dit echt niet zou kunnen dan laat ik hem gewoon bloot op de wei staan :)
Ik vroeg mij dit dus af en vanaf wanneer ongeveer doe je het deken dan op ?

en wat zijn jullie ervaringen

dit is het deken
Afbeelding

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:07

Mijn 5 jarige anda staat overdag van ongeveer 7 uur 's-morgens tot half 8 's-avonds buiten en 's-nachts binnen, krijgt pas een deken op als de temperatuur onder de 9 a 10 graden blijft, zowel overdag als 's-nachts.
Heb dit jaar voor hem een 300 grams deken, de jaren voordat ik hem reed kreeg hij geen deken op tot vorig jaar toen stond ie te rillen buiten en heb ik hem een 100 grams dekentje opgedaan.
Met mijn andere paardjes, fjord en welsh cob doe ik dat net zo, en meestal als ik ze op gedaan heb doe ik ze niet weer af, doe ook binnen geen andere deken op dan buiten. En moet zeggen dat ze het hier al jaren prima op doen.
Als het echt zeikregent als ik ze buiten zet doe ik ze weleens een ongevoerde regendeken op maar doe ik ook omdat ik toch wil kunnen rijden als het weer droog wordt en ik dan geen nat paard hoef te zadelen.

furioso

Re: Deken op voor andalusier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:10

Bedankt voor je reactie !
ik ga dus nog wachten met het deken op te leggen tot het nog wat kouder wordt :)

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:24

Graag gedaan hoor, je moet voor jezelf gewoon even kijken wat je wil en wat het beste is voor jouw paardje en waar ie het goed op/onder doet.
Je moet niet vergeten dat paarden een andere gevoels temperatuur hebben dan mensen, kijk maar eens bij de diverse topics over dekens die je op bokt vindt hierover, zijn er zat, en je zal zien dat iedereen een andere mening heeft en het op zijn/haar eigen manier doet waarvan zij denken dat het goed is :) .
Die van mij wil ik proberen door te rijden van de winter vandaar dat ie nu een dikkere deken opkrijgt anders had ie een lichtere op gekregen maar zijn ook zat mensen die helemaal geen deken op doen en gewoon met dikke vacht rijden, tis net wat je zelf wilt.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:31

Jaa ik ben echt niet van plan om vele dekens aan te schaffen zodat hij korter haar zou hebben
van mij mag hij een vachtje hebben (heeft hij nu al een beetje) maar iets korter dan normaal mag wel :)

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:41

Tja, zeg al, de meningen over dekens zijn verdeeld, het aanmaken van vacht komt niet alleen door het kouder worden maar ook door het sneller donker worden.
Er zijn er die zeggen dat dekens juist maken dat ze zich niet goed tegen de kou kunnen beschermen omdat ze hun haren niet overeind kunnen zetten.
Maar goed, doe dit al jaren zo en mijn anda had het vorig jaar zonder echt wel koud hoor zonder deken, maar misschien heeft die van jou daar geen last van. Zelf vind ik dat je wel verschil merkt in vacht, op de hals (heb geen halsdeken) komt ie er dikker in dan onder zijn deken en vind ik persoonlijk wel fijn.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:46

Mijn PRE staat ook 24/7 buiten met grote loopstal en komt heel snel rouw in zijn vacht en zodra hij nat word staat ie te bibberen als een rietje (maar de stal in gaan... nee hoor), hij staat nu 24/7 onder een 150 grams deken. Nu word het de komende twee weken weer een stuk warmer dus dan wissel ik met een regendeken.
S nachts kan het al behoorlijk koud zijn, we hebben al nachten gehad met 4 graden.
In de loop van de herfst / winter gaat hij over naar een 350 grams deken en als het moet met een fleece er onder. Maar ik wil dan ook liever zo min mogelijk wintervacht ivm met (toekomstige) wedstrijden en ik wil hem niet hoeve scheren.

Dus is maar net wat je zelf wilt.