Wanneer afspenen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Wanneer afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 10:00

Wanneer spenen jullie de veulens af?
kijken jullie naar de merrie/ het veulen?
of doen jullie het na een bepaalde datum?

fjordnina

Re: Wanneer afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:17

Hier kijk ik inderdaad naar de paarden zelf. Hoe doet moeders het en is het veulen nog heel plakkerig of juist al heel zelfstandig?
Hengstveulens gaan er in de regel wat eerder af dan merrieveulens. Het merrieveulen wat er nu bij loopt blijft in ieder geval tot half oktober erbij en bij voorkeur nog wat langer.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:32

ik kijk ook naar de merrie zelf, dit jaar is het veulen er met 5 maanden afgegaan, vorig jaar moest de kleine er al met 4 maanden af. Ik speen de veulens natuurlijk alleen af als ze goed zelf kunnen eten en in de weken voorafgaand aan het afspenen voer ik de veulens veel meer totdat ze ongeveer 2 kilo veulenbrok per dag eten op het moment van afspenen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 10:37

Fjordnina, over welke leeftijd praat je dan?
Ons veulen eet al vanaf de 2e week brokjes mee en is super zelfstandig. Hij staat rustig alleen in de stal als ik met moeders aan de slag ga en maakt zich nergens druk om. Hij drinkt natuurlijk nog wel ( is nog geen 3 maanden). Ik wil hem nu nog niet afspenen hoor, maar hij is zo ontzettend groot en volwassen dat ik denk dat 5 maanden echt te lang gaat zijn! moeders wordt nu al leeg gezogen door hem...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:39

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat veulens qua fysieke conditie een minimumleeftijd van 6 maanden moeten hebben, maar voor de mentale gesteldheid is het het beste om veulens te spenen met een leeftijd van 8 a 9 maanden. Dus ik zou minimaal de 6 maanden aanhouden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 10:42

Dat is voor het veulen misschien goed, maar voor moeder paard denk ik niet.... ik vrees dat ze hem op een gegeven moment weg gaat trappen. Ik ben echt een voorstander van het alles rustig aan doen , geen haast en al helemaal niet omdat iets ' zo hoort' . Maar 8/9 manaden is denk ik voor mijn merrie niet te doen. Ze valt nu ontzettend in ook al eet de kleine flink brok mee.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:46

minimaal 6 maanden is inderdaad voor sommige paarden niet vol te houden. Ik kijk goed naar merrie en veulen, als het veulen zelfstandig genoeg is en het is voor de merrie erg zwaar om te blijven voeden dan gaan ze van elkaar weg. Vorig jaar vond ik het veulen zelf ook met 4 maanden aan de jonge kant, maar dat kon toen niet anders. Dit jaar was de kleine ruim 5 maanden en ik wilde eigenlijk nog wat later afspenen, maar mijn merrie kon gewoon niet meer. Veulen beet de spenen kapot en moeders wilde haar eigenlijk niet meer laten drinken en mijn merrie werd in en in mager. Omdat de kleine ook al goed zelfstandig en brutaal genoeg is, is die gisteren naar de opfok gegaan.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:47

Het wegtrappen zie ik juist als iets goeds, omdat dit een belangrijke levensles is voor het veulen. Qua invallen van de merrie is het natuurlijk meer werk, maar niet onmogelijk. Lukt het nou echt niet om de merrie op gewicht te houden, dan vind ik het wat anders en zou ik de 6 maanden aanhouden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:10

bij mijn merrie lukte het echt niet om haar op gewicht te houden. Alles geeft ze aan het veulen en ze wordt in en in mager. Op zich wel goed dat ze zo veel aan haar veulen geeft, maar voor haar niet. Nu heeft ze het dit keer wel bijna 6 maanden volgehouden, was echt nog maar een weekje of 2 en dan was de kleine 6 maanden. Maar ik heb nu een merrie waar bijna alle bespiering weg is en waar het een flink aantal maanden zal gaan duren voordat ze weer een beetje op gewicht is. Gelukkig is ze niet weer drachtig, dat had dit jaar echt niet gekund. Over een jaar of 4 laat ik haar dekken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:16

Die van ons komt van de zuidlaardermarkt en er kwam opeens een veulen uit we wisten het pas op het laatste moment (is een topic over). We hebben dus niet al optijd met merrie brok kunnen beginnen. Anders was het misschien anders gegaan. Nu voer ik haar de hele dag door vanalles. heb net slobber klaar gemaakt. er zit al een kilo merrie brok in en een halve baal hooi. Ik probeer haar de hele dag door te voeren en elke dag nog even lekker op het gras te zetten. Meer kan ik niet doen!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:44

Ik heb hetzelfde verhaal met een merrie van een kennis van mij; wij wisten pas een week van tevoren dat het veulen zou komen en konden dus ook niet op tijd beginnen met bijvoeren. Veulen is nu 3 weken oud en de merrie wordt / is nu ook mager. Maar er is nu begonnen met nog meer bijvoeren; ik neem aan dat het binnenkort wel bijtrekt. Brok en ruwvoer is niet het enige wat je kunt voeren; denk ook eens aan bietenpulp en eventueel olie.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:49

Ik heb gistren de voerboer gebeld om te vragen of hij bietenpulp heeft. dat ga ik misschien vanmiddag en anders morgen ophalen. Olie lijkt me niet echt 'de' manier om haar aan te laten komen. lijnzaad krijgt ze ook al maar dat zijn niet echt de calorieen denk ik. Wel merk ik dat ze veel lekkerder in haar vel zit dan in bijv. Januari. Ze was tioen erg lusteloos en was erg sloom. Nu wil ze graag wat gaan doen en reageerd ze veel vrolijker. Ondanks haar onder gewicht ben ik nu toch heel rustig aan begonnen met longeren. fdat is maar 10 minuten en dan om de dag. Ze vindt het erg leuk en ik wil graag gaan beginnen met beleren (ze is 4,5 jaar) voorlopig gaan we er echt nog niet op hoor maar rustig aan mag ze best aan het werk!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:56

suuzepuus schreef:
Ik probeer haar de hele dag door te voeren en elke dag nog even lekker op het gras te zetten. Meer kan ik niet doen!!

Kan ze niet de hele dag (en nacht) in de wei? Gras helpt vaak het beste om paarden dikker te laten worden, hoewel het dan natuurlijk vooral om voorjaarsgras gaat.

(Zonnebloem)olie voeren kan prima; een beetje warmbloed kan tot 1/2 liter per dag verwerken (wel langzaam opbouwen natuurlijk!).

Edit: mijn veulentje heb ik met een jaar afgespeend (was nog steeds een drama, want moeder en kind waren nogal gehecht aan elkaar). Moeders heeft alleen gedurende de wintermaanden krachtvoer bijgekregen, omdat ze toen nogal afviel (was 2 winters terug, kou, veel sneeuw, 24/7 buiten en een veulentje dat erg genoot van lekkere warme melk). Voordat het veulen geboren werd, heeft de merrie ook niks anders dan gras en vitamines gehad - maar het gaat hier om een eeuwig moddervette Welsh Cob.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:59

Ik heb 2 merries met hengstveulen.
De ene is 7 maand de andere 6 maand, lopen beide nog bij de moeder.
Geen problemen met gewicht van de merries, sterker nog beide zijn eigenlijk wat te dik.
Ik verneem wel dat de merrie van het oudste veulen hem vaak wegtrapt, deed ze al vrij vroeg.
Toch was zij behoorlijk beschermend de eerste maanden, maar hij wordt wel streng opgevoed.
Terwijl de andere merrie haar veulen maar laat drinken wanneer hij wil.
wel blijft hij in de kudde staan als zij even gaat rijden in de bak, en dat gaat prima.
De oudste staat nogal vastgekleefd aan mams.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:08

hier is het veulen er gister afgehaald(2de veulen van de merrie).
het eerste veulen hengst heb ik met 5mnd van mams afgehaald omdat meneertje veel te dik werd en mams erg mager,het 2d veulen nu merrie heb ik met bijna 6 mnd er afgehaald omdat mevrouw ook veel te dik aan het worden is de moeder heeft van dit veulen veel minder geleden en ziet er goed uit.ik voer in de winter onbeperkt voordroog en in de zomer gras,ik voer mijn merrie eigenlijk nooit bij en de veulens ook niet.en ik heb nog nooit problemen ondervonden(het gaat wel om pony veulens).

sinds kort hebben we er een paarden veulen bij gekocht deze was voor mijn gevoel gewoon echt te vroeg gespeend al met 3,5mnd.tot nu toe erken wij hier niks van maar haar voeren we wel wat bij want ze is erg spits.

zelf vind ik het een mooie tijd om een veulen5/6mnd op zijn minst bij moeder te laten,of er zu al iets met de merrie moeten zijn waardoor je roeger moet spenen,want sommige zeggen dat je 100 dagen moet aan houden,dus dan zou je met 3,5mnd kunnen spenen(ik geef dat niet als advies als je merrie gezond is).

en langer dan 6mnder bij laten kan natuurlijk altijd let wel op dat mams niet mager word en veulen niet te dik.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:15

Het eerste veulen van mijn merrie was ongeveer 9 maanden toen hij afgespeend werd. (Deed moeders overigens grotendeels zelf al, want er zat een volgend veulentje in.) Het tweede veulen was zelfs nog wat ouder toen we haar afspeenden. Magere merrie heb ik nooit gehad (terwijl ze bij de laatste dracht al 19 was). Flink merriebrok bijgevoerd (kilo per dag voor een pony van 96cm, toen het veulen mee begon te eten veulenbrok, ook voor mams) en hele bergen hooi. Nu is mijn merrie sowieso een hele taaie. Het laatste veulen werd inderdaad al wat te dik, daar moet je inderdaad wel opletten. Kwam ook doordat ze niet alleen melk, maar ook brokjes mee at bij mams.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:01

Ook ik ben ervoor een veulen minimaal 6 maanden bij de moeder te laten. Er zullen best heel zefstandige veulens zijn die prima eerder zonder moeder kunnen, maar als regel zou ik 6 maand aanhouden.
Voor moeder onbeperkt goed hooi/gras, evt aangevuld met krachtvoer, mais oid als ze mager wordt. Als je merrie steeds erg mager wordt van het zogen vind ik dat je je af moet vragen of je nog wel een veulen erbij moet fokken.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:07

Ik heb zelf mijn 2 merries gekocht als 4 maands veulen, maar ik vind dat echt te vroeg hoor, dan zijn het nog zulke baby's.
Gelukkig hadden ze elkaar en stonden ze samen op het land en in de stal.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:13

Ik kijk ook naar de merrie en het veulen, maar ben vooral niet van het vroege afspenen. Hengstveulens ook gerust tot 8 of 9 maanden erbij laten lopen. Het is afhankelijk van de situatie. Laatste merrieveulen met 6,5 gespeend (voor mijn doen heel vroeg) omdat ze bij een flessenveulen die zich geen paard voelde en een slechte ervaring heeft gehad met haar 1e maatje. Tja dan is de keus niet zo moeilijk. Veulen 's nachts bij haar leeftijdsgenootje en overdag bij de merrie in de wei. Is me uitstekend bevallen en kan het iedereen aanraden.

TS
Ingeval de merrie mager wordt, in een goeie gras wei laten lopen. Daar kun je geen brok tegen voeren. Merrie zal nu toch echt te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen. Gebit ook al eens laten controleren?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 16:13

Gebit is gecontroleerd afgelopen voorjaar . In het gras zit niet zoveel meer dus denk niet dat ze daarvan aan gaat komen. ik kan haar niet s nachts in de wei zetten omdat daar geen stroom is en ik het veuelen echt wel achter een stroomdraadje wil!!
Ik heb net bietenpulp gekocht dus vanaf morgen gaan we dat voeren. Wormen kuren heeft ze gehad en mestonderzoek is gedaan.
@ Marionblo, We wilden geen veulen fokken hoor!! het kwam er zomaar uitvallen.....

B1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:26

Heb de mijne met 5 mnden gespeend ;)

Quinty1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:43

Ik ben voor het afspenen rond de 10e maand. Zo heeft het veulen lang genoeg de tijd zelfstandig te worden, ook op het emotioneel gebied

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 13:16

Nou...... dat gaat me echt te lang duren hoor. Hij gaat met 5 maanden of misschien ietsje later weg. Maar ik wil m kwijt voor er sneeuw ligt!!