heel benieuwd, wat is ons toekomstige veulentje eigenlijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

heel benieuwd, wat is ons toekomstige veulentje eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 12:24

ik was net aan een vriendin aan het uitleggen van welke hengsten wij veulentjes verwachten en al hebben gehad. per 1 oktober komt ons hengstveulen van een leasemerrie naar ons toe en hopelijk hebben wij volgend jaar weer een veulentje van een van de merries hier. de twee veulentjes zijn familie, maar ik raak een beetje in de knoop bij de familiebanden.
hopelijk kunnen jullie ons helpen. ;)

merrie anjou bw is de moeder van merrie bess gloria. anjou is door ons geleased en gloria is van ons.
vorig jaar is anjou gedekt door wh justice en kreeg ze een hengstveulen, just-it.
dit jaar is gloria ook gedekt door justice en we hopen volgend jaar een veulen ervan te krijgen.
gloria is de dochter van anjou en al lahab, dus just-it is de halfbroer van gloria.
het veulentje van gloria ( ik noem haar, want we willen een merrie, even "J" ) is een halfzus van just-it, want haar vader is ook justice.
maar ze is ook een kleinkind van anjou en dus een nichtje (?) van just -it...hier raak ik de draad een beetje kwijt :P
volgens mij is "J" een halfzus, nicht en achternicht van just-it, die dus halfbroer, oom en oudoom is van "J".
maar ik raak een beetje in de war :?

wie is er heel slim en kan even helpen, wat zijn just-it en "J" van elkaar, en hoe zit de rest van de familie in elkaar :P

ik zeg trouwens ons, maar de paarden zijn mijn verzorgpaarden en dus niet van mij :P

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:32

uh jaahaa! dus (dat krijg je als mams en dochter met dezelfde vent gaan!)

gloria x al lahab = anjou
gloria x justice = j
anjou x justice = just-it

anjou is halfzus van j
j is is halfzus van anjou

gloria is oma van just-it
just-it is kleinkind van gloria

maar nu wordt het moeilijk
j en just-it zijn eigenlijk 3/4 brusjes haha (zelfde vader en moeder en dochter hebben ook voor 50% dezelfde genen).
j is ook oom van just-it
just-it dus een neef van j.

zo denk ik dus :)

abeltje_xx

Re: heel benieuwd, wat is ons toekomstige veulentje eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:01

nee, anjou en al lahab= gloria :)

ik blijf in de war :D

Nicole288

Re: heel benieuwd, wat is ons toekomstige veulentje eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:03

Just-it en Gloria zijn allebei kinderen van Anjou, dan is Just-it de oom van een kind van Gloria (J) en een kind van Gloria (J) is een nichtje van Just-it.
Daarnaast zijn Just-it en J ook halfbroer en -zus, doordat ze dezelfde vader hebben.

(oudoom is nog een generatie verder pas, dus als J zelf weer een veulentje krijgt, is Just-it daar oudoom van)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:00

ok.. even aanpassen:

jorretje schreef:
anjou x al lahab = gloria
anjou x justice = just-it
gloria x justice = j

gloria is halfzus van just-it
just-it is is halfbroer van gloria

anjou is oma van j
j is kleinkind van anjou

maar nu wordt het moeilijk
j en just-it zijn eigenlijk 3/4 brusjes haha (zelfde vader en moeder en dochter hebben ook voor 50% dezelfde genen).
just-it ook een oom van j.
j is een nicht van just-it

Zo kloptie volgens mij!

en idd oud-ooms etc is pas met nog een generatie erbij wat nicole288 zegt!