Welke lijnen "feller"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siesje80

Welke lijnen "feller"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 12:54

Ik heb altijd begrepen dat binnen de welsh-fokkerij bepaalde lijnen bekend staan om hun "felheid" en geschiktheid voor bijvoorbeeld marathons en andere lijnen echt gefokt zijn op geschiktheid als kinderpony. Naast uiteraard de raskenmerken.
Maar welke lijnen? Hoe kom ik erachter of een pony die ik op het oog heb op basis van voorouders bepaalde geschiktheid zou kunnen hebben. Voor de goede orde: ik begrijp dat uiteindelijk elke pony een individu is, maar dit kan me wel helpen.

Groetjes, Sigrid

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:59

als je de afstamming van betreffende pony vermeld zullen er best mensen zijn die er wat over kunnen zeggen

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 14:14

Graag, de (voor)ouders zijn:

Vader: Vlonderzicht's Harm
Moeder: Vechtzicht's Cana (vader: Vechtzicht's Harmony, vader moeder: Springbourne Caerwyn)

Ik wil graag een ponietje aanschaffen, waarmee ik zelf zou kunnen mennen (recreatief, maar competitief sluit ik niet uit) en mijn meisjes (nu 2 en 4) tzt op zouden kunnen rijden als ze dat willen. Nu is deze pony in kwestie een jonge hengst die nog veel moet leren en het baasje was in een koppel met twee KWPN-hengsten van dezelfde leeftijd. Hij is nieuwsgierig, niet bijterig of gemeen.
Besef me wel degelijk dat er een hoop tijd en energie in gaat zitten, alvorens mijn dochters iets met hem zouden kunnen, maar juist daar is nu de tijd voor gezien hun huidige leeftijd. Persoonlijk houd ik wel van een beetje pittig karakter, maar misschien val ik ook juist daardoor wel op welshjes.

Mijn vraag dus: zou een pony met bovenstaande voorouders "te heet" zijn voor dit gebruik?

patrick76

Re: Welke lijnen "feller"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:51

moederlijn staat bekend om langelijnde pony's met beweging en lange halzen. Iedeaal voor de sport. Van de vader lopen er nog weinig nakomelingen in de sport volgens mij. Je moet ook beetje naar de bouw van het hengstje kijken.