Hoe krijg ik mijn paard van telgang naar draf?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luna1992

Hoe krijg ik mijn paard van telgang naar draf?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 10:10

Hallo,
Ik heb een Tennessee walking horse waar ik voor ik haar kreeg nog nooit van had gehoord en ik ben ook niet bekend met de gangen!
En in mijn omgeving helaas ook niemand.

Mijn probleem is dat ze [tijdens het rijden] ipv draven in telgang gaat.
Hoe krijg ik haar gewoon in draf??

Groetjes!

CrazyCat

Re: Hoe krijg ik mijn paard van telgang naar draf?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:32

Misschien kun je een keer een stukje op video laten opnemen om te kijken of het wel echt telgang is.
Waarschijnlijk biedt je paardje gewoon een van zijn natuurlijke gangen aan. Niet elk gangenpaard kan gemakkelijk draven en een zuivere extra gang eruit rijden vinden ik wel heel erg zonde.

luna1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 10:43

CrazyCat schreef:
Misschien kun je een keer een stukje op video laten opnemen om te kijken of het wel echt telgang is.
Waarschijnlijk biedt je paardje gewoon een van zijn natuurlijke gangen aan. Niet elk gangenpaard kan gemakkelijk draven en een zuivere extra gang eruit rijden vinden ik wel heel erg zonde.

Ik heb het zelf gezien toen een ander op haar zat en een ander heeft het ook gezien toen ik erop zat.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:45

Balkjes laten lopen..........................

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:48

als een paard uit zichzelf gaat telgangen, is dat meestal een teken van het vasthouden van de rug. telgang is een heel stijve gang. Om een paard te laten draven, zou ik proberen of het lukt hem in draf te krijgen door iets voorover te gaan zitten en hem laag met zijn hoofd te laten lopen (over de rug dus]. Lukt dat niet, kun je proberen met drafbalken. welke gang toont hij in vrijheid???
Het is al gevraagd, maar weet je zeker dat het telgang is? als je op het harde rijdt, wat hoor je dan? (tak/tak tweetakt] of takketakketak? (viertakt]

luna1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 11:03

dems75 schreef:
als een paard uit zichzelf gaat telgangen, is dat meestal een teken van het vasthouden van de rug. telgang is een heel stijve gang. Om een paard te laten draven, zou ik proberen of het lukt hem in draf te krijgen door iets voorover te gaan zitten en hem laag met zijn hoofd te laten lopen (over de rug dus]. Lukt dat niet, kun je proberen met drafbalken. welke gang toont hij in vrijheid???
Het is al gevraagd, maar weet je zeker dat het telgang is? als je op het harde rijdt, wat hoor je dan? (tak/tak tweetakt] of takketakketak? (viertakt]

Dat wist ik wel, dat dr rug nogal stijf is.
Dus longeer ik 9 van de 10 x als ik er ben en oefenen!
Maar ik wil natuurlijk wel graag rijden en kijken of er vooruitgang is.
Aan de longe doet ze het wel netjes!
En ja ik weet het zeker, anders had ik wel gezegd van niet.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:17

Er zijn maar weinig mensen die alle extra gangen van een gangenpaard goed kunnen onderscheiden en zien alles dat anders is aan voor telgang. Als het daadwerkelijk een zuivere 2 takt telgang is dan zit er mogelijk iets vast, past je zadel niet (want aan de longe zonder zadel lukt het wel) etc etc.
Daarom is het dus belangrijk om eerst te kijken of je wel echt over zuivere telgang gaat, want zo ja dan moet je eerst de oorzaak daarvan uitsluiten voor je iets met training gaat oplossen. Al het andere is met training aan te leren, mijn gangenpaard draaft als ik ga lichtrijden dit heb ik hem zo aangeleerd.

Gaat draven aan de longe op een stemcommando? Dan kun je met het stemcommando kijken of het onder het zadel ook lukt. Besef je wel dat je iets vraagt wat voor dit paard niet zo gemakkelijk is. Je zult dus heel veel geduld moeten hebben en elke vooruitgang hoe klein ook moeten belonen.

luna1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 12:32

CrazyCat schreef:
Er zijn maar weinig mensen die alle extra gangen van een gangenpaard goed kunnen onderscheiden en zien alles dat anders is aan voor telgang. Als het daadwerkelijk een zuivere 2 takt telgang is dan zit er mogelijk iets vast, past je zadel niet (want aan de longe zonder zadel lukt het wel) etc etc.
Daarom is het dus belangrijk om eerst te kijken of je wel echt over zuivere telgang gaat, want zo ja dan moet je eerst de oorzaak daarvan uitsluiten voor je iets met training gaat oplossen. Al het andere is met training aan te leren, mijn gangenpaard draaft als ik ga lichtrijden dit heb ik hem zo aangeleerd.

Gaat draven aan de longe op een stemcommando? Dan kun je met het stemcommando kijken of het onder het zadel ook lukt. Besef je wel dat je iets vraagt wat voor dit paard niet zo gemakkelijk is. Je zult dus heel veel geduld moeten hebben en elke vooruitgang hoe klein ook moeten belonen.

meestal longeer ik met zadel en op stemcommando luisterd.
aan het zadel kan het niet liggen.
als ik rij met stemcommando gaat ze netzo goed gewoon in telgang.
maar mijn vraag is wat de goede hulpen zijn, ik weet ze van de telgang niet en wil het haar goed aanleren

treeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:02

Waarom wil je met je walker onder het zadel draven?
Een filmpje zou wel makkelijk zijn.
Ik laat mijn walker nooit draven onder het zadel.
Waar woon je? Misschien zit er toch een walker liefhebber bij jou in de buurt.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 05:46

waarom zou je je paard niet onder het zadel willen laten draven? Ik heb IJslanders, eentje met natuurtolt, maar die moet ook gewoon onder het zadel kunnen draven hoor. Juist om de spieren soepel en het paard alert te houden. tis niet zo, dat de andere gangen eronder gaan lijden (wat bij telgang overigens wel zo is],

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:16

Zou eerlijk gezegt toch graag een filmpje zien van onder het zadel en als je longeerd...je zegt zelf al dat je geen ervaring hebt met gangenpaarden.Elk gangenpaard is anders en dat maakt het rijden van gangenpaarden ook zo leuk maar niet eenvoudiger ;)

Vergeet niet dat de draf niet altijd tot het standaard "pakket" hoort van een Tennessee soms laten ze het wel zien als ze los lopen maar dat wil niet zeggen dat ze het ook aan kunnen bieden onder het zadel.Het kan dus best zijn dat jou walker helamaal niet kan draven onder het zadel...puur genetisch.

Een Tennessee heeft in princiepe 4 gangen...de stap,de galop,de flat walk en de running walk.

Het zuiver rijden van gangen is niet altijd even makkelijk,is van veel factoren afhankelijk.Eerst moet er dus vastgesteld worden welke gang exact wordt aangeboden,dan kun je gaan kijken naar een oorzaak en daarna hoe je dit evt op kunt lossen(als er al een probleem is).

Helaas kun je zonder beeld niet zomaar een pasklare oplossing geven van achter een beeldscherm vandaan.

Welke regio zit je?Denk dat het verstandig is om eens te kijken of je in contact kunt komen met een rassenvereniging om meer te weten te komen over je paard en zijn gangen.

Hier een filmpje voor een impressie van de prachtige natuurlijke gangen van de Tennessee :)

treeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:19

dems75 schreef:
waarom zou je je paard niet onder het zadel willen laten draven? Ik heb IJslanders, eentje met natuurtolt, maar die moet ook gewoon onder het zadel kunnen draven hoor. Juist om de spieren soepel en het paard alert te houden. tis niet zo, dat de andere gangen eronder gaan lijden (wat bij telgang overigens wel zo is],

Er zijn maar weinig walker mensen die hun walker onder het zadel laten draven wel aan de lounge.
Een walker is geen ijsco en laat dan ook andere gangen zien en is anders van lichaamsbouw.

treeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:20

Tinky12 schreef:
Zou eerlijk gezegt toch graag een filmpje zien van onder het zadel en als je longeerd...je zegt zelf al dat je geen ervaring hebt met gangenpaarden.Elk gangenpaard is anders en dat maakt het rijden van gangenpaarden ook zo leuk maar niet eenvoudiger ;)

Vergeet niet dat de draf niet altijd tot het standaard "pakket" hoort van een Tennessee soms laten ze het wel zien als ze los lopen maar dat wil niet zeggen dat ze het ook aan kunnen bieden onder het zadel.Het kan dus best zijn dat jou walker helamaal niet kan draven onder het zadel...puur genetisch.

Een Tennessee heeft in princiepe 4 gangen...de stap,de galop,de flat walk en de running walk.

Het zuiver rijden van gangen is niet altijd even makkelijk,is van veel factoren afhankelijk.Eerst moet er dus vastgesteld worden welke gang exact wordt aangeboden,dan kun je gaan kijken naar een oorzaak en daarna hoe je dit evt op kunt lossen(als er al een probleem is).

Helaas kun je zonder beeld niet zomaar een pasklare oplossing geven van achter een beeldscherm vandaan.

Welke regio zit je?Denk dat het verstandig is om eens te kijken of je in contact kunt komen met een rassenvereniging om meer te weten te komen over je paard en zijn gangen.

Hier een filmpje voor een impressie van de prachtige natuurlijke gangen van de Tennessee :)

mooi verwoord!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:58

treeske schreef:
mooi verwoord!

Dank je :) mensen vergeten wel eens dat elk gangenpaard anders is...en probeer een KWPN-er maar eens in een natuurlijke running walk te krijgen :+
Je kunt graag willen maar als het niet in de genen van het paard zit,houd het op.

Heb zwak voor Tennesee's en Racking horses :o hoewel ik zeer blij ben met mijn harige ijsmonsters :D

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 05:19

Idd mooi verwoord. Leuk ook dat je een klasse gefilmd hebt; zie ik mezelf ook nog es op beeld voorbij komen :P
Mijn oudste TWH merrie biedt ook geen draf aan, ook niet los in de wei of tijdens het longeren. Haar voorkeursgang (ook in de wei) is de stepping pace, een laterale gang. En nee, niets mis met d'r rug etc. volgens mijn osteopaat.
Haar dochter echter draaft prachtig maar is nog niet onder zadel, dus wat zij gaat aanbieden weten we nog niet.

Waar woon je? Misschien kan iemand in jouw omgeving met ervaring met walkers je op weg helpen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:57

Mikkee...ik heb niets gefilmd hoor,gewoon geript van you tube :P :D Mag ik vragen welke jij bent op het filmpje? :)

treeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:29

Tinky12 schreef:
Mikkee...ik heb niets gefilmd hoor,gewoon geript van you tube :P :D Mag ik vragen welke jij bent op het filmpje? :)

Zij is de jonge dame die de rosetten uitdeeld op het einde van het filmpje *\o/* en ja het filmpje is volgens mij door pleasure gaits gefilmd (ik zat ernaast :o )

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:39

yep, mijn filmpje ;)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:26

Ah, ok. Kon zo op m'n foon niet zien wie de maker van het filmpje was :P
Ik kon helaas zelf niet meerijden omdat mijn merrie een veulen aan de voet had, maar volgend jaar ben ik weer van de partij!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:37

Kleine wereld :D

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:49

Zekers!
En nu nog een reactie van de TS...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:52

Ja,ik hoop dat ze een filmpje laat zien.Ben erg benieuwd naar haar paardje en vooral naar zijn gangen :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:41

Luna...is het al gelukt om een filmpje te maken van je paardje?Ben reuze benieuwd :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 07:38

advies geven via een forum, lijkt mij onmogelijk, altans, rijtechnisch advies.
Ga naar een deskundige, die verstand heeft van gangenpaarden, neem les. dat lijkt mij het verstandigste.