Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
CrazyCat schreef:Misschien kun je een keer een stukje op video laten opnemen om te kijken of het wel echt telgang is.
Waarschijnlijk biedt je paardje gewoon een van zijn natuurlijke gangen aan. Niet elk gangenpaard kan gemakkelijk draven en een zuivere extra gang eruit rijden vinden ik wel heel erg zonde.
dems75 schreef:als een paard uit zichzelf gaat telgangen, is dat meestal een teken van het vasthouden van de rug. telgang is een heel stijve gang. Om een paard te laten draven, zou ik proberen of het lukt hem in draf te krijgen door iets voorover te gaan zitten en hem laag met zijn hoofd te laten lopen (over de rug dus]. Lukt dat niet, kun je proberen met drafbalken. welke gang toont hij in vrijheid???
Het is al gevraagd, maar weet je zeker dat het telgang is? als je op het harde rijdt, wat hoor je dan? (tak/tak tweetakt] of takketakketak? (viertakt]
CrazyCat schreef:Er zijn maar weinig mensen die alle extra gangen van een gangenpaard goed kunnen onderscheiden en zien alles dat anders is aan voor telgang. Als het daadwerkelijk een zuivere 2 takt telgang is dan zit er mogelijk iets vast, past je zadel niet (want aan de longe zonder zadel lukt het wel) etc etc.
Daarom is het dus belangrijk om eerst te kijken of je wel echt over zuivere telgang gaat, want zo ja dan moet je eerst de oorzaak daarvan uitsluiten voor je iets met training gaat oplossen. Al het andere is met training aan te leren, mijn gangenpaard draaft als ik ga lichtrijden dit heb ik hem zo aangeleerd.
Gaat draven aan de longe op een stemcommando? Dan kun je met het stemcommando kijken of het onder het zadel ook lukt. Besef je wel dat je iets vraagt wat voor dit paard niet zo gemakkelijk is. Je zult dus heel veel geduld moeten hebben en elke vooruitgang hoe klein ook moeten belonen.
dems75 schreef:waarom zou je je paard niet onder het zadel willen laten draven? Ik heb IJslanders, eentje met natuurtolt, maar die moet ook gewoon onder het zadel kunnen draven hoor. Juist om de spieren soepel en het paard alert te houden. tis niet zo, dat de andere gangen eronder gaan lijden (wat bij telgang overigens wel zo is],
Tinky12 schreef:Zou eerlijk gezegt toch graag een filmpje zien van onder het zadel en als je longeerd...je zegt zelf al dat je geen ervaring hebt met gangenpaarden.Elk gangenpaard is anders en dat maakt het rijden van gangenpaarden ook zo leuk maar niet eenvoudiger![]()
Vergeet niet dat de draf niet altijd tot het standaard "pakket" hoort van een Tennessee soms laten ze het wel zien als ze los lopen maar dat wil niet zeggen dat ze het ook aan kunnen bieden onder het zadel.Het kan dus best zijn dat jou walker helamaal niet kan draven onder het zadel...puur genetisch.
Een Tennessee heeft in princiepe 4 gangen...de stap,de galop,de flat walk en de running walk.
Het zuiver rijden van gangen is niet altijd even makkelijk,is van veel factoren afhankelijk.Eerst moet er dus vastgesteld worden welke gang exact wordt aangeboden,dan kun je gaan kijken naar een oorzaak en daarna hoe je dit evt op kunt lossen(als er al een probleem is).
Helaas kun je zonder beeld niet zomaar een pasklare oplossing geven van achter een beeldscherm vandaan.
Welke regio zit je?Denk dat het verstandig is om eens te kijken of je in contact kunt komen met een rassenvereniging om meer te weten te komen over je paard en zijn gangen.
Hier een filmpje voor een impressie van de prachtige natuurlijke gangen van de Tennessee
treeske schreef:mooi verwoord!