hoe groeien de 1e veulens uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yorick

hoe groeien de 1e veulens uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 21:14

Bij deze vraag ik jullie naar ervaringen of dingen die jullie weten.
Volgend jaar willen we onze (dan) 3 jarige merrie gaan dekken. Omdat we best hoge verwachtingen hebben van deze merrie in de fokkerij willen we een hele goede ( dure) hengst gaan gebruiken. Maar nu hoor je vaak dat zo'n 1e veulentje meestal iets minder is. Wat is jullie ervaring hiermee of kennen jullie toppers die het 1e veulen uit een merrie waren?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:27

ook zeer benieuwd naar reacties en of er toppers cq kampioenen zijn die het eerste veulen waren van hun moeder.

regtur

Re: hoe groeien de 1e veulens uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:43

Onze ervaring is dat eerste veulens wel vaker kleiner en fijner zijn bij de geboorte, maar als de merrie goed melk geeft, halen ze dat wel in.
Wij showen niet meer, maar bijv. Victoria had haar 1e veulen toen ze net 3 was, en dat veulen stond aan kop in Ommen op de keuring.
Ik denk dat het uitgroeien in positieve zin meer bepaald wordt door de genen, dan de krapte in de baarmoeder.En of het toppers worden, tja dat wordt ook wel voor een groot deel bepaald door de genen.
Je kunt ervoor kiezen de veulens na het spenen nog melk te geven. Dat deden de boeren vroeger ook en het werkt!

pitjebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:55

yorick schreef:
Bij deze vraag ik jullie naar ervaringen of dingen die jullie weten.
Volgend jaar willen we onze (dan) 3 jarige merrie gaan dekken. Omdat we best hoge verwachtingen hebben van deze merrie in de fokkerij willen we een hele goede ( dure) hengst gaan gebruiken. Maar nu hoor je vaak dat zo'n 1e veulentje meestal iets minder is. Wat is jullie ervaring hiermee of kennen jullie toppers die het 1e veulen uit een merrie waren?

Een wat kleiner veulen(komt vaak voor) voor een eerste keer is denk ik nog niet het grootste probleem. Heb het idee dat de melkgift bij de eerste keer wel voldoende is om het veulen groot te brengen maar niet zoveel dat het kleiner veulen extra tot ontwikkeling komt. Moet je het veulen misschien wel apart gaan bijvoeren om dat te compenseren.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:20

ik denk en heb gehoord dat er bijv op de nebo wel wat eerste veulens kampioenshengsten geworden zijn, ik denk innd als veulen ze iets meer aandacht nodig hebben om te compeneren maar volgens mij heeft dit op latere leeftijd geen enkele invloed, het praatje gaat wel maar er zijn zat kampioenen die eerste waren van de merrie

nebo daniel en nebo brenin bijv.?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:23

Tja, moeilijk te zeggen. Onze oude Dyrin Tina had als eerste veulen meteen een goedgekeurde hengst, Sumrin Titiana had als eerste veulen een klein hengstveulen, maar het tweede was weer klein, maar wel nationaal reservekampioene. Sumrin Taru had als eerste veulen meteen een kampioen dochter.

Gevoelsmatig waren het allemaal wel iets kleinere veulens dan normaal, hoewel Tristan uitgroeide tot 1,22m en Tatjana ook over de 1,20m ging. Die van Titiana bleven duidelijk kleiner (Bluebell was 1,20m). In het geval van Bluebell kwam dat waarschijnlijk vooral omdat de merrie ondervoed was toen ze aan de voet van moeders liep, die schade heeft ze nooit meer ingehaald. Maar het eerste veulen was ook een kleintje, komt waarschijnlijk ook omdat ze beiden doorgefokt waren richting een hengst van 1,12.

Genetisch is er natuurlijk geen verschil tussen het eerste en het tiende veulen, dus het gaat vooral om de zaak goed bij te houden. Als het veulen achterblijft doordat moeders nog niet 100% melkgift heeft, is het vooral een kwestie van bijvoeren waar nodig.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:30

Ik heb verschillende ervaringen. Ik zag gisteren een eerste veulen van een merrie en dat was een kast van een veulen. Ook mijn bruine merrie had dit jaar haar eerste veulen en die was ook aardig flink.
Ik denk dat veel te maken heeft met de voeding van de merrie. Een 3 jarige is zelf nog volop in ontwikkeling, mogelijk geeft zij dan te einig aan het veulen.
Vanuit de melkvee fokkerij is het gebruikelijk om eerste kalveren niet aan te houden.
Ik zou zelf goed kijken naar de ontwikkeling van de merrie. Is ze fors en niet jeugdig, dan heeft ze genoeg reserve voor een veulen.