Welke maand is het beste je Merrie te dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Medie

Welke maand is het beste je Merrie te dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:38

Hallo allemaal,

Wij zijn ervaren paardenliefhebbers en willen graag voor het eerst een veulentje fokken.
Nu weten we dat het de beste maanden zijn van april tot ongeveer juli.
Maar stel we willen de merrie deze maand nog laten dekken.. zijn we dan te laat?
Het nadeel is dat het veulen volgend jaar minder van het mooie weer kan genieten.
Maar wat zijn nog meer nadelen of redenen om voor een bepaalde maand te kiezen?

Graag hoor ik jullie meningen..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:42

Ik zou nu zeker niet meer dekken! Dan heb je volgend jaar wel erg laat een veulen!

tita

Re: Welke maand is het beste je Merrie te dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:43

Tja ik kan jullie geen ervaren paardenmensen noemen als jullie nu nog willen dekken

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:45

Nu niet meer laten dekken. Is lastig volgend jaar met het weer, kan pas laat van de moeder af, enz. enz.
Het is zo weer april /mei, persoonlijk vind ik dat mooie maanden om je merrie te laten dekken.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:46

tita schreef:
Tja ik kan jullie geen ervaren paardenmensen noemen als jullie nu nog willen dekken

Nou vind ik wel erg flauw..
Ik zeg niet dat we dat willen.. ik ben alleen aan het informeren wat het beste is voor onze merrie..
Niet zo raar doen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:49

Nu dekken doe je eigenlijk alleen maar als de merrie eerder in het seizoen niet opgepakt heeft en het dus een extra poging is.

Stel dat je nu begint met dekken en het pakt niet de eerste keer? Dan heb je een hoop kosten voor niets gemaakt.

April vind ik ook nog niet ideaal om te dekken. Veulens in april/mei/juni zijn mijn inziens het meest ideaal. Ik zou dus zeker niet voor de laatste week van april dekken. Meestal pakken de merries na 1 of 2 keer wel op. Het risico dat het een keer wat langer duurt moet je dan maar voor lief nemen is mijn gedachte.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:51

fjordnina schreef:
Nu dekken doe je eigenlijk alleen maar als de merrie eerder in het seizoen niet opgepakt heeft en het dus een extra poging is.

Stel dat je nu begint met dekken en het pakt niet de eerste keer? Dan heb je een hoop kosten voor niets gemaakt.

April vind ik ook nog niet ideaal om te dekken. Veulens in april/mei/juni zijn mijn inziens het meest ideaal. Ik zou dus zeker niet voor de laatste week van april dekken. Meestal pakken de merries na 1 of 2 keer wel op. Het risico dat het een keer wat langer duurt moet je dan maar voor lief nemen is mijn gedachte.

Dankjewel daar kan ik wat mee..
Als we wel besloten voor september te gaan en het zou de eerst keer niet lukken zouden we stoppen.. omdat het anders erg laat word..
Ja dat is mijn gedachte ook..
:)

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:52

Volgens mij word er al door veel hengsten ook nu niet meer gedekt.
Mijn merrie was na 3x dekken dragend en is nu 4 weken dragend. Krijg dus, als alles goed gaat, volgend jaar een erg laat veulen. Zou nu niet meer beginnen met dekken, maar wachten tot volgend jaar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:54

Als iemand, die zelf nog nooit gefokt heeft, maar gewoon logisch probeert te redeneren, zeg ik niet meer dekken.

Als het voor jezelf is, maakt het inderdaad minder uit om nu nog te gaan dekken en een laat veulen te hebben. MAAR vaak heb je garantie op de bevruchting, dus als je merrie deze maand niet "vol" geraakt moet er volgende maand opnieuw geprobeerd worden, terwijl eigenlijk de cyclus van de merrie stilvalt voor de winter. Je moet dan hormonaal gaan ingrijpen, maar de kans op slagen is kleiner. Je veulen heeft meer kans op een kleine achterstand (koude, nat, minder weidegang, de "boost" van het gras,...)

waarom april tot juli beste periode?
vanaf februari-maart begint de cyclus van de merrie terug op gang te komen. De eerste is alles behalve optimaal, hormoonbalans is nog niet optimaal/stabiel. Dus kans op meerdere follikels, te grote of niet volledig afgerijpte. Pas vanaf de 2de cyclus hoort alles "normaal" te verlopen en kan er dus succesvol gedekt/geïnsemineerd worden. Sommige merrie hebben een 3de cyclys nodig en tja bij sommigen lukt het gewoon niet van de eerste keer, maar dan kan je nog een 2-3 cyclussen proberen. Verder is er niks zo goed voor een veulen als mee op het verse gras kunnen,tijd te hebben om de veulenvacht in te ruilen voor de eerste dikke wintervacht etc...

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:59

petitparis schreef:
Als iemand, die zelf nog nooit gefokt heeft, maar gewoon logisch probeert te redeneren, zeg ik niet meer dekken.

Als het voor jezelf is, maakt het inderdaad minder uit om nu nog te gaan dekken en een laat veulen te hebben. MAAR vaak heb je garantie op de bevruchting, dus als je merrie deze maand niet "vol" geraakt moet er volgende maand opnieuw geprobeerd worden, terwijl eigenlijk de cyclus van de merrie stilvalt voor de winter. Je moet dan hormonaal gaan ingrijpen, maar de kans op slagen is kleiner. Je veulen heeft meer kans op een kleine achterstand (koude, nat, minder weidegang, de "boost" van het gras,...)

waarom april tot juli beste periode?
vanaf februari-maart begint de cyclus van de merrie terug op gang te komen. De eerste is alles behalve optimaal, hormoonbalans is nog niet optimaal/stabiel. Dus kans op meerdere follikels, te grote of niet volledig afgerijpte. Pas vanaf de 2de cyclus hoort alles "normaal" te verlopen en kan er dus succesvol gedekt/geïnsemineerd worden. Sommige merrie hebben een 3de cyclys nodig en tja bij sommigen lukt het gewoon niet van de eerste keer, maar dan kan je nog een 2-3 cyclussen proberen. Verder is er niks zo goed voor een veulen als mee op het verse gras kunnen,tijd te hebben om de veulenvacht in te ruilen voor de eerste dikke wintervacht etc...

Super bedankt voor deze informatie.. we willen het beste voor merrie en veulen maar het was voor ons niet duidelijk helemaal waarom welke maand.. nu wel, dankje!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:07

Wij beginnen in februari meestal of maart, soms april. Maar zelf vind ik tussen half maart en half april de beste tijd. De veulens worden dan wel al in februari geboren, maar als je kijkt naar de weersomstandigheden van de laatste jaren, dan zie je dat de drogere tijden met het mooiste (niet warmste maar mooiste) weer in het prille begin van het jaar lagen. De zomers zijn dan wel warm, maar zijn zo wisselend tussen extreem heet en droog en dan weer extreem nat en gelijk 10 tot 15 graden minder. Door de verschillen in temperatuur worden mijn volwassen paarden soms al verkouden en ik zelf ook, laat staan zo'n jong veulentje. De veulens die eerder geboren worden zijn juist in die tijd al een stuk groter en sterker. Daarnaast heb je met vroeggeboren veulens de zomer nog voor je terwijl je met later geboren veulens het najaar voor je hebt. Laat geboren veulens worden vaak ook hierdoor vroeger/jonger afgespeend, terwijl onze februari-veulens tot 9 of 10 maanden leeftijd bij hun moeders blijven en bijna als jaarlingen hun eerste winter doormaken. Nadeel van vroege veulens; als het een lange strenge winter is, heb je ze in de eerste maanden meer op stal, hoewel dat ook een voordeel is, want dan zijn ze nog klein, als je veulens van 4 of 5 maanden oud veel op stal hebt door slecht weer hebben ze minder ruimte in de box. Zo'n heel kleintje kan best rennen in de box ;)

Ach ja, alles heeft zijn voor- en nadelen ;)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:18

hier 10 veulens,.. de eerste was er in maart.. (eind maart)

koud kan eerst niet na buiten... gelukkig hadden we een binnenbak voor de eerste periodes.. soms na buiten maar nacht altijd op stal.

die van april konden na buiten was al meteen geweldig weer.
is niet altijd zo, maar wel warmer s nachts..

die 2 van juli (merries al vanaf maart bezig om drachtig te krijgen laaste pogingen waren toch raak)
zijn nu nog jong.. kunnen pas laat afgespeend worden.. als sinterklaas alweer weg gaat!!
in december.. dit is al lastig met het inscharen in opfokstallen..
de meeste groepen zijn al grotendeels gevormd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:20

Eind april voor het eerst dekken en voor die tijd goed de cyclus in kaart krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:41

Ik zou nu niet meer dekken, dat wordt een heel laat veulen met alle mogelijke problemen van dien. Een veulen behoort op gras, op weiland en niet in een box. Als het veulen vroeg geboren wordt (en sommigen beginnen met opzet vroeg omdat het dekseizoen kort is en je meerdere kansen wilt hebben op een dracht) heb je de eerste maanden ook de problemen dat ze niet naar buiten kunnen, maar daar is nog overheen te komen. Maar een veulen van een aantal maanden binnen te moeten houden omdat het winter wordt en ze niet meer het land opkunnen, dan moet je niet bewust willen.