Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
fjordnina schreef:Nu dekken doe je eigenlijk alleen maar als de merrie eerder in het seizoen niet opgepakt heeft en het dus een extra poging is.
Stel dat je nu begint met dekken en het pakt niet de eerste keer? Dan heb je een hoop kosten voor niets gemaakt.
April vind ik ook nog niet ideaal om te dekken. Veulens in april/mei/juni zijn mijn inziens het meest ideaal. Ik zou dus zeker niet voor de laatste week van april dekken. Meestal pakken de merries na 1 of 2 keer wel op. Het risico dat het een keer wat langer duurt moet je dan maar voor lief nemen is mijn gedachte.
petitparis schreef:Als iemand, die zelf nog nooit gefokt heeft, maar gewoon logisch probeert te redeneren, zeg ik niet meer dekken.
Als het voor jezelf is, maakt het inderdaad minder uit om nu nog te gaan dekken en een laat veulen te hebben. MAAR vaak heb je garantie op de bevruchting, dus als je merrie deze maand niet "vol" geraakt moet er volgende maand opnieuw geprobeerd worden, terwijl eigenlijk de cyclus van de merrie stilvalt voor de winter. Je moet dan hormonaal gaan ingrijpen, maar de kans op slagen is kleiner. Je veulen heeft meer kans op een kleine achterstand (koude, nat, minder weidegang, de "boost" van het gras,...)
waarom april tot juli beste periode?
vanaf februari-maart begint de cyclus van de merrie terug op gang te komen. De eerste is alles behalve optimaal, hormoonbalans is nog niet optimaal/stabiel. Dus kans op meerdere follikels, te grote of niet volledig afgerijpte. Pas vanaf de 2de cyclus hoort alles "normaal" te verlopen en kan er dus succesvol gedekt/geïnsemineerd worden. Sommige merrie hebben een 3de cyclys nodig en tja bij sommigen lukt het gewoon niet van de eerste keer, maar dan kan je nog een 2-3 cyclussen proberen. Verder is er niks zo goed voor een veulen als mee op het verse gras kunnen,tijd te hebben om de veulenvacht in te ruilen voor de eerste dikke wintervacht etc...