[WN] Kleurvraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lindavan

Kleurvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:07

Hoi!

Wat ik me nu al een tijd afvraag:

Ik heb een SPB merrie. In de toekomst wil ik graag een veulen uit haar fokken.
Heb ik met een Quarter hengst net zoveel kans op vlekken/solid als met een (niet homozygote) Paint hengst?

Dus, moet ik voor een goede kans op vlekken, per se een Paint hengst zoeken of maakt dat helemaal niet uit?
Want er is natuurlijk meer keus in goede Quarters dan in Paints.

Bedankt :D

Tinniie

Re: Kleurvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:43

Je kan je merrie laten testen op de meeste vlekkenpatronen (frame, sabino, splash en tobiano).
Dan weet je zeker of de vlekjes van haar kunnen komen. Is ze negatief op al deze testen, zul je uit een Quarter dan ook geen vlekjes krijgen en moeten opteren voor een (al dan niet homozygote) Paint hengst.
Is ze wel drager van één van deze genen heb je van haar uit al 50% kans op vlekken.
En is ze LWO drager moet je natuurlijk ook weer Frame overo hengsten vermijden..
Dus misschien wel aan te raden om te laten testen. Ik heb mijn SPB merrie hier laten testen:
http://www.horsetesting.com/Equine.asp

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:59

Testen is altijd aan te raden, maar fokken met een Quarter hengst maakt de kans op kleur natuurlijk kleiner dan wanneer je met een ( homozygote) Paint hengst fokt.
Mijn Paint hengst bijv. is heterozygooth voor Tobiano maar voert ook het Splash gen ( en is homozygooth voor zwart). Met hem heb je 50% kans op Tobiano en kans op Splash; hij voert overigens veel quarter bloed ( cutting/ reining).
Het hangt natuurlijk verder ook af wat voor bloedlijnen je zoekt en voor welke discipline je wil fokken; een reiner/ cutter zal ander bloed voeren dan een pleasure paard, bijv. en een ander type paard!

Je kan ook hier laten testen: http://www.horsedna.co.uk/ , is verbonden met het bovengenoemde instituut maar deze is in Engeland. Goede service en snel resultaat en goedkoper dan testen in Nederland.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:26

ik weet niet of het inmiddels veranderd is, maar je mocht toch nooit spb(solid ) x een solid doen ? dan kreeg je er geen papier bij..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:47

@lindavan : is je SPB getest op Frame, Tobiano of Sabino, want een paard met 'iets wit' kan wel degelijk genetisch een bont-patroon hebben en daarmee kun je rekening houden met je hengstenkeuze; zoals bij Frame geen Frame-hengst kiezen.
Vooropgesteld dat jouw SPB helemaal 'bont'-vrij is heb je de keus uit alle reguliere (dus bonte) APHA-hengsten.
De kans op het verschijnen van 'bont' bij het veulen is 50% bij een heterozygote hengst en 100% bij een Tobiano-homozygote hengst.*

*Let wel: het veulen is dan genetisch bont, maar hoeft niet veel wit te hebben.
De hoeveelheid wit is nooit zeker te zeggen al ligt het wel hoger als er ook Sabino in het spel is :D

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 13:33

@spicegirl Dat lijkt me niet toch? Ik heb gewoon een paint, het is dan wel een SPB. Zet ik er een quarter op dan krijg ik gewoon APHA papier hoor.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 13:37

Ik zal mijn merrie zeker laten testen tegen die tijd. De hengst is een overo, dus ik wilde voor tobiano gaan, maar door te testen maak ik de keuzemogelijkheden misschien wel groter. Mijn merrie heeft iets wit, maar net niet genoeg voor regular.

Mijn merrie is pleasure gefokt, en ik wil er dan ook een pleasure/hunter paard op hebben. Qua paints is de keuze 'bij ons in buurt' (zeg Europa) nogal beperkt. Vandaar dat ik me afvroeg of ik, qua kansen op wit, ook kon kijken naar quarters.