wat zijn ongeveer de kosten om mijn merrie te laten dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wannabee

wat zijn ongeveer de kosten om mijn merrie te laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 12:44

Hallo allemaal!

Mijn merrie is inmiddels 16 jaar,en heeft in het verleden bij de vorige eigenaars 2 veulens gehad.
Nu ben ik zelf ook sterk aan het twijfelen of ik haar nu weer zou laten dekken?
Mijn vraag is....kan dat nog op deze leeftijd?
En wat komt er allemaal bij kijken,en wat zijn ongeveer de kosten zo`n beetje?

Groetjes

petraaken

Re: wat zijn ongeveer de kosten om mijn merrie te laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:50

EHK --> F-AM

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:53

als je paard gewoon goed op conditie is kan het wel hoor, en de kosten van een dekking lopen uiteen van een paar honderd euro tot een paar duizend, dat ligt er maar net aan wat voor hengst je wil!

Ik zou jezelf wel afvragen waarom je haar nog wil laten dekken? Gewoon voor de heb, of voor de verkoop of iets anders?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:37

luc1234 schreef:

Groetjes

Leg voor de komende 4 jaar, extra buiten je merrie om, € 1200/ jaar klaar.
Van dekken tot 3 jaar ( in opfok elders) en € 200/ jaar onverzien..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:42

Het dekgeld van de hengst hebt je zelf in handen wat kosten betreft, maar bij een gekeurde hengst moet je toch wel minimaal op 500 euro dekgeld rekenen. De huidige prijzen liggen eerder rond de 750 euro.

Bijkomend kosten kunnen zijn:
= transport/verzend kosten van het sperma; indien diepvriessperma huur van cryo-container
= opvolgen van de merrie:
- eerst scannen op 'gezondheid' van de baarmoeder (vocht, cysten, enz) en op stand van eisprong (zodat je weet wanneer je moet gaan beginnen), en indien nodig behandeling
- daarna moet afgesproken worden wanneer je gaat insemineren ... op de eerst volgende eisprong of in geval van behandeling op eentje overslaan
- merrie gaat dan naar DA om opgevolgt te worden met oa scans om tijdstip van eisprong te bepalen en dus tijdstip van inseminatie te bepalen. Deze laatste hoeft bij het gebruik van verssperma niet 'op het moment' te zijn maar bij gebruik van diepvriessperma MOET bijna op! de eisprong zijn.
- stallings/onderhoud kosten van merrie bij DA
= drachtigheids controle: scan op 16 dagen

Afhankelijk van je DA kan je heel vaak een 'cyclus' prijs afspreken ... anders hou rekening met ongeveer 15 euro per scan (bij diepvriessperma gebruik is dat minstens 3 dagen x 3 scans per dag).
Transportkosten en verder administratieve kosten zijn afhankelijk van de hengstenhouder EN zijn zeer verschillend! Hier is de boodschap vragen en vastleggen! Anders hou rekening ivm transport = op +/- 50 euro (international = +/- 80 euro), huur cyrocontainer = 50-80 euro

Ik heb al diepvriessperma van een buitenlandse hengst gebruikt: dekgeld: 600 euro; douane/admin/verzendkosten: 150 euro; huur cryocontainer: 80 euro; DA kosten ivm scans en opvolgen en inseminatie: 250 euro; vervoer en verblijfkosten merrie: 150 euro ... totaal was +/- 1300 euro ... EN de merrie was de eerste keer drachtig!
Heb vorig jaar verssperma van een buitenlandse hengst gebruikt: dekgeld: 1000 euro; douane/admin/verzendkosten: 125 euro; DA kosten: 280 euro; vervoer en verblijfkosten merrie : 150 euro ... totaal was +/- 1550 euro ... EN merrie was de eerste keer drachtig!

john24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:25

welke hengst wil je met papieren of zonder ?

K I

of natuurlijk

pb me anders

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:43

john24 schreef:
welke hengst wil je met papieren of zonder ?

K I

of natuurlijk

pb me anders

KI of natuurlijk maakt niks uit en zie berekening Ceasario

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:34

KI of natuurlijk maakt juist heel veel uit. Met KI moet je zelf op zoek naar het juiste tijdstip van inseminatie en bij een natuurlijke dekkeing bepaalt de hengst zelf wanneer een merrie er klaar voor is. Daarnaast kán een natuurlijke dekking een belasting zijn voor de merrie haar rug en kán je makkelijker ziektes overbrengen omdat de hengst meerdere merries dekt. KI is in dit geval veiliger en je hebt dan de keus uit vers of diepvriessperma.

Ik heb hier merries zowel natuurlijk als KI met vers sperma laten dekken. Alle keren heb ik ze 1x laten scannen vooraf om te zien waar ze zaten in de cycles en na het "dekken" heb ik ze op 18 dgn nogmaals laten scannen op dracht. Alle merries zijn drachtig geweest van de eerste "dekking". Hierna heb ik de merries nogmaals laten scannen op 9 weken of alles in orde leek en daarna ben ik gaan genieten van de dikke buiken.
Ik heb gefokt met Haflingers (+/-€300,- dekgeld + scankosten) en Gelderse merries (+/-€700,- dekgeld + scankosten). De paarden staan bij mij aan huis, dus extra kosten voor stalling veulen had ik niet. Wel heb ik de merries een keer extra laten enten en ze eten natuurlijk tegen het einde van de dracht meer brokken en ruwvoer. Daarnaast heb ik bij de 1e 2 veulens van mijn Haflinger pech gehad (zijn beide gestorven), 1 veulen heeft zelfs bij de veulenbrigade in Utrecht gestaan, dus reken de kosten maar uit. Je gaat er vanuit dat het goed gaat, maar gaat het mis dat is het vaak ook echt goed fout. Daar moet je dus wel rekening mee houden.

Dan komen er nog kosten voor het veulen van enten, chippen, inschrijving stamboek, paspoort aanvragen, ontwormen, enz. Die kosten kun je zelf uitrekenen, want die zijn vaak terug te vinden op de site van het stamboek. En niet onbelangrijk: fok je voor jezelf of voor de verkoop. Als je voor het laatste fokt zou ik het alleen doen als het veulen een toegevoegde waarde heeft, door een bijzondere bloedlijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:39

Het dekgeld is hetzelfde of je nu KI of natuurlijk doet. DA kosten zijn wat hoger maar de resultaten bij warmbloeden is met KI beter dan natuurlijk omdat die hengsten heel veel dekken.
Daarnaast zijn de meeste hengsten helemaal niet via natuurlijke dekking beschikbaar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:44

Nou ik heb een keer een KWPN hengts gehad die alleen natuurlijk dekt.
Maar denk maar niet dat dat goedkoper is.

Z'n hengstenboer wil echt geen risico op klappen lopen bij zijn hengst en wil ook niet 10 keer heen rijden met zijn hengts en jij ook niet met je merrie.
Of je moet m laten staan bij de hengstenhouder.

Maar nog willen ze vaak wel weten wanneer de cycles van de merrie op zijn best is.

Ik heb ook met het echte dekken gewoon moeten scannen op hoe groot de vrucht was.

Kosten voor KI of het echt werk zeg maar lagen bij mij het zelfde.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:55

Kosten rond de dekking kunnen onbedoeld flink oplopen. Mijn merrie in 2011 laten dekken en het volgende had ik niet helemaal of lager verwacht.
CEM - test (150? euro) vanwege natuurlijke dekking
20 dagen stalling (200 euro) bij hengstenhouder en dierenartskosten bij hengstenhouder (paard was thuis wel al hengstig gescand)
Merrie wilde zich niet natuurlijk laten dekken dus bovenstaande was weggegooid geld

Andere hengst gevonden die KI dekte
Merrie kreeg vocht na inseminatie, twee maal dagje kliniek, spoelen en medicatie(kosten?)
Na eerste cyclus drachtig, helaas vrucht na 30 dagen weg
Weer insemineren, weer spoelen en medicatie
Merrie weer drachtig, nu van twee, weer naar kliniek waar 1 vrucht is weggeknepen
Omdat eerste dracht was afgebroken heeft de merrie regumate gekregen (ook 150? euro)

Bovenstaande kwam bovenop het dekgeld van 1.000 euro, benzinekosten (Belgische hengst) en de kosten van scannen. Het kan een beetje tegenzitten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:01

Sammyoo schreef:
Kosten rond de dekking kunnen onbedoeld flink oplopen. Mijn merrie in 2011 laten dekken en het volgende had ik niet helemaal of lager verwacht.
CEM - test (150? euro) vanwege natuurlijke dekking
20 dagen stalling (200 euro) bij hengstenhouder en dierenartskosten bij hengstenhouder (paard was thuis wel al hengstig gescand)
Merrie wilde zich niet natuurlijk laten dekken dus bovenstaande was weggegooid geld

Andere hengst gevonden die KI dekte
Merrie kreeg vocht na inseminatie, twee maal dagje kliniek, spoelen en medicatie(kosten?)
Na eerste cyclus drachtig, helaas vrucht na 30 dagen weg
Weer insemineren, weer spoelen en medicatie
Merrie weer drachtig, nu van twee, weer naar kliniek waar 1 vrucht is weggeknepen
Omdat eerste dracht was afgebroken heeft de merrie regumate gekregen (ook 150? euro)

Bovenstaande kwam bovenop het dekgeld van 1.000 euro, benzinekosten (Belgische hengst) en de kosten van scannen. Het kan een beetje tegenzitten

Ik hoefde geen CEM test?
Was bij een goedgekeurde KWPN hengst (E-Pilot)
(wel 8 a 9 jaar geleden.)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:11

Was een PRE. Volgens mijn dierenarts was het wel nogal ongebruikelijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:27

Sammyoo schreef:
Was een PRE. Volgens mijn dierenarts was het wel nogal ongebruikelijk.

Ooh, vandaar!
Ja daar kan wel eens het verschil inzitten!

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:42

Denk ook dat bij dekking registratiekosten van de dekking voor het stamboek kan komen en dat straks het veulen ook geregistreerd moet worden bij het stamboek. Tekeningskosten, chipkosten, registratiekosten, paspoort enz. Het zijn kosten waar ik eerste instantie niet aan had gedacht, maar na de rekening van de registratie van de dekking bij het stamboek, toch maar eens verder gaan kijken ben in verdere registratie kosten. Blij dat ik enig zins financieel aangelegd ben en daarom nu dit wel heb ingecalculeerd heb en hopelijk nu niet voor andere verrassingen kom te staan (behalve eventuele dierenarts kosten).

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:39

luc1234 schreef:
Hallo allemaal!

Mijn merrie is inmiddels 16 jaar,en heeft in het verleden bij de vorige eigenaars 2 veulens gehad.
Nu ben ik zelf ook sterk aan het twijfelen of ik haar nu weer zou laten dekken?
Mijn vraag is....kan dat nog op deze leeftijd?

Groetjes

Zoals je uit de reacties wel op kunt maken, kun je veeeeel beter een paard kopen ipv zelf fokken :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:48

Maar het is wel ontzettend leuk! :D Het kost alleen wel wat.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:40

De voorwaarden van de hengstenhouder zijn ook erg belangrijk. Bijvoorbeeld geen dekgeld als de merrie gust is, of dat soort dingen.
Een scann hoeft niet noodzakelijk te zijn voor natuurlijkdekken. De merrie kan tijdens de hengstige periode om de andere dag gedekt worden tot dat ze afslaat. Ervaring van de hengstenboer is ook erg belangrijk, ook dat het netje aan de hand gebeurd t.o.v. KI liggen de drachtigheid precentage soms iets hoger, er is ook een vorm van directe KI, dit komt overeen met het effect van natuurlijkdekken alleen dan zonder die risico's.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:42

Dekgeld: € 1000,-
Insemineringskosten 180,-
Voerkosten merrie 800,-
Hoefsmid en wormkuren etc. 155,-
na het veulen.
Voerkosten 480,-
DA- kosten 120,-
Hoefsmid wormkosten e.a. 200,-
Lidmaatschap ?
Paspoort 65,
--------------------------
€ 3000,-
Opfok kosten tot 3 jaar € 3000,-incl castratie
Totaleprijs . totaal € 6000,-
Nog geen foto's :+ en dan begint het pas ..zadelmak , etc etc.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:04

dat is toch allemaal te veel, maar het kan :D