[WN] Ik zoek een KI sperma win station

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

castano

Ik zoek een KI sperma win station

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 18:31

graag zou ik sperma willen laten invriezen van mijn (goedgekeurde) Hengst
en dit onderbrengen bij een quarter hengstenhouderij
wie weet waar dit kan
liefst in het noorden van het land

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:42

Bij de Holstud ( Gelderland) kan je sperma van alle hengsten kwijt ( http://www.holstud.nl/ ) of in Utrecht op de kliniek. Er zit wel een pittig kostenplaatje aanvast: Testen van sperma en bloedtests en quarantaine van de hengst ( was toen 14 dagen dat hij daar moet staan), opslaan van het sperma kost ieder jaar een bepaald bedrag etc.
Dat is een van de redenen dat wij het op vers/ gekoeld sperma houden; scheelt een hele hoop geld. Alleen als je flink veel dekkingen zou krijgen kan je misschien quite spelen of er wat aan overhouden maar in 1e instantie zal het alleen maar ( veel ) geld kosten. Zeker met een nieuw ras als de Azteca zal het niet meteen storm lopen, jammer genoeg ( niets ten nadele van Neo overigens; het is een prachtig dier en prima vertegenwoordiger van zijn ras :D )
Je moet nl. voor invriezen/ opslaan naar gecertificeerd station als de Holstud en die zijn verplicht om allerlei tests te doen en quarantaine.
Ik weet geen plekken in het Noorden van het land, maar die zullen er vast wel zijn.

Hoe gaat het verder met Neo; maakt hij al vorderingen onder het zadel? Vast wel /3 !

castano

Re: Ik zoek een KI sperma win station

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 19:17

hay,

Met Neo gaat het wel beter ik rij hem nu zelf thuis,maar met andere erbij vindt hij nog erg "leuk"en denkt dan zo jij er eerst van mijn rug af af en dan kan ik gaan spelen..zucht
nou dat schiet niet op dus die KI hahah
gr jose

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:27

KI kan wel, maar diepvries is meteen een stuk duurder en niet haalbaar qua kosten.
Ga gewoon eens informeren bij dekstations in jouw buurt; bij veel kan je wel terecht als je een paar keer per jaar sperma moet leveren, tegen geringe kosten die je kan doorberekenen naar de merrie eigenaar.
Er zijn speciale transport bedrijfjes die het sperma bijna overal afleveren, wij gebruiken Hippo Express uit Belgie; die rijdt op heel veel dekstations in Nederland, Belgie en Duitsland.

http://www.hippoxpress.be/?page_id=22 staat ook een hele lijst met hengstenhouderijen/ dekstations; die kan je om te beginnen eens benaderen.

Succes met Neo en het rijden!

castano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 19:54

oke bedankt ga ik eens snuffelen..
Ja Neo is nog erg speels en ik ben zelf erg bang om eraf te vallen..niet voor de pijn of zo...maar dat hij dan los is...met andere paarden.En hij kan echt enorme bokke sprongen maken hahah
Ik rij voorlopig nog even alleen in de bak.Ik wilde hem in sept meenemen naar het showteam, maar ik wacht nog even tot we wat beter aan elkaar gewend zijn.En hij mij nou eens met rust laat als ik op hem zit...

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:59

Nou in 2012 zijn er nieuwe regels en is het niet makkelijk meer vers te versturen zelfs niet als het naast de deur is, RVV maakt het de hengsten houders zeer lastig, mits de hengst op het dek station staat en dus duren testen elke 3 maanden moet ondergaan. Deze informatie heb ik van Holstud. Is voor geen enkele hengsten houder meer te doen want in Europa mag je blij zijn als je zo'n 15 merries dekt denk ik. Succes!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:56

Met de nieuwe regels wordt het inderdaad bijna onmogelijk, laten we hopen dat het allemaal mee gaat vallen anders is het straks einde van veel, kleinschalige, fokkerijen en zullen alleen de "grote" hengstenhouders nog een beetje kunnen overleven. Voor andere die minder dekken en meer hobbymatig bezig zijn is het dan eigenlijk niet leuk meer :(