[KG]bonte schimmel tinker merrie , welke kleur dekhengst ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gwendoline

[KG]bonte schimmel tinker merrie , welke kleur dekhengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:07

hallo allemaal

ik heb een tinker merrie die wij willen laten dekken , we hebben alleen nog niet echt een idee welke kleur hengst we het beste kunnen kiezen en welke kleur het veulen dan zal gaan krijgen
de merrie is blauw schimmel BONT , haar moeder is ook een blauwschimmel en haar vader is een valk (falcon)
het liefste wilde we een valk haar laten dekken maar die hebben we niet kunnen vinden ,
hebben jullie misschien een idee wat een goede keuze kan zijn?

groetjes gwendoline
Laatst bijgewerkt door petraaken op 14-09-11 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:08

kijk verder dan alleen de kleur, dat zou ik adviseren :j

gwendoline

Re: bonte schimmel tinker merrie , welke kleur dekhengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:22

hoi

ja dat doen we natuurlijk ook , het belangrijkste is dat de hengst goed is , kleur komt later maar we vroegen ons gewoon af wat qua kleur een optie zou kunnen zijn
we hebben geen idee wat er uit zou komen als we er bijv een zwarte tinker of een zwart bonte op zouden zetten

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:37

Een hengst zoek je uit op kwaliteit, niet op kleur. Kijk naar de bouw van je merrie en zoek een hengst die daarop aansluit. Kijk ook kritisch naar je eigen merrie en vraag je af of zij ook iets toe te voegen heeft aan het ras.

Mogelijk draagt jouw tinker het creme-gen via vaders kant, maar dan zou je eerst een kleurentest moeten uitvoeren. Zo te horen is jouw paard in principe gewoon zwart met daaroverheen het schimmelgen. Als ze creme ook nog draagt maakt dat haar smokey black maar dat is bij een paard zonder schimmelgen al nauwelijks te zien.

Overigens vind je hier een valkkleurige tinkerhengst: http://www.tinkerstal.nl/ maar ik zeg er meteen bij dat het gebruiken van een valkkleurige hengst niet betekent dat jullie veulen valk kan worden.

Als ik er even vanuit ga dat je merrie geen creme-gen draagt en ook even in het midden laat of ze vos draagt (via moeder dan, want Falcon draagt het niet), dan kom ik uit op de volgende mogelijke kleuren van het veulen als je een valkkleurige hengst gebruikt:

Offspring Color Probability

9.38% - Gray (Bay) Tobiano
9.38% - Bay Tobiano
9.38% - Gray (Smoky Black) Tobiano
9.38% - Gray (Buckskin) Tobiano
9.38% - Black Tobiano
9.38% - Gray (Black) Tobiano
9.38% - Smoky Black Tobiano
9.38% - Buckskin Tobiano
3.13% - Black
3.13% - Buckskin
3.13% - Bay
3.13% - Gray (Black)
3.13% - Gray (Buckskin)
3.13% - Gray (Smoky Black)
3.13% - Smoky Black
3.13% - Gray (Bay)

Als jouw merrie wel het creme-gen (en mogelijk het vos gen) draagt krijg je de volgende uitslag:

Offspring Color Probability

9.38% - Gray (Buckskin) Tobiano
9.38% - Smoky Black Tobiano
9.38% - Buckskin Tobiano
9.38% - Gray (Smoky Black) Tobiano
4.69% - Bay Tobiano
4.69% - Black Tobiano
4.69% - Perlino Tobiano
4.69% - Gray (Smoky Cream) Tobiano
4.69% - Gray (Bay) Tobiano
4.69% - Gray (Perlino) Tobiano
4.69% - Smoky Cream Tobiano
4.69% - Gray (Black) Tobiano
3.13% - Buckskin
3.13% - Gray (Buckskin)
3.13% - Gray (Smoky Black)
3.13% - Smoky Black
1.56% - Bay
1.56% - Gray (Black)
1.56% - Gray (Bay)
1.56% - Gray (Smoky Cream)
1.56% - Perlino
1.56% - Black
1.56% - Smoky Cream
1.56% - Gray (Perlino)

Maar het is gewoon heel belangrijk om te weten of je merrie het vos en creme gen draagt of niet als je wilt gaan voorspellen wat de mogelijkheden zijn met creme.

Wat ik je adviseer: Laat je merrie bij Van Haeringen http://www.vhlgenetics.com testen op vos en creme gen. Dan weet je precies hoe of wat. Als je merrie uiteindelijk geen vos draagt dan heeft een valkkleurige hengst helemaal geen zin want dan kun je hoogstens een smokey black fokken en dat is op zicht gewoon een zwart paard. De beste uitslag voor je merrie zou zijn N/Cr voor creme en A/a voor vos, dan draagt ze dus beiden en is ze zelf al een smokey black. Met het vosgen erbij kun je dan leuke kleurtjes gaan krijgen en in dat geval kun je beter voor een voskleurige hengst gaan en niet voor een hengst zonder vosgen (zoals bovengenoemde valk). Je merrie is overigens heterozygoot voor schimmel dus de kans is 50% dat ze dit doorgeeft aan het veulen. Dus je blijft altijd nog de kans houden dat het veulen, welke kleur het ook is, gewoon schimmel is over de basiskleur heen en wit eindigt :+

En kies uiteindelijk een hengst die qua type PAST. Ook al fok je straks een pimpelpaars veulen, als ie niet goed in elkaar zit heb je alsnog een slecht fokproduct.

Ook de mogelijkheden bij een zwarte of zwartbonte hengst kan ik pas goed voorspellen als ik weet of je merrie creme en vos draagt.

gwendoline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:50

hoi

natuurlijk gaat het om kwaliteit en niet om kleur maar we vroegen het ons gewoon af vandaar..
mijn merrie is niet zwart maar wit met blauw/grijze vlekken , ze is echt een blauwschimmel alleen dan bont
maar bedankt voor je reactie !! ik heb er echt veel aan , is idd een goed idee om haar te laten testen
we zullen er eens meer info over in gaan winnen
bedankt !

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:55

Je merrie is niet wit, je merrie is bont. Dus dat wit zijn bonte vlekken. Blauwschimmel betekent gewoon zwart met schimmel eroverheen. Haal de vlekken weg en je merrie is geheel blauwschimmel, haal het schimmel weg en ze is zwart.

Misschien slim om je in te lezen in kleurengenetica ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:03

Citaat:
de merrie is blauw schimmel BONT , haar moeder is ook een blauwschimmel en haar vader is een valk (falcon)

Als je merrie zwart-bont geboren schimmel is dan draagt ze zowiezo geen agouti en kan ze geen valk gekleurde veulen geven uit haar eigen.
Zij is E? aa Gg TOto CC ... zwart-platenbont-schimmel, zonder agouti en zonder creme.

Je zou haar idd kunnen laten testen op Vos (Extension gen) en Creme (Cream gen) om oa uit te sluiten dat zij een smokey black-bont schimmel is (wat wel zou kunnen aangezien haar vader valk is). Dit informatie is wel interessant als je kleur berekening wilt meenemen in de keuze van een hengst.

Om een valk gekleurd veulen te krijgen zou je een perlino hengst moeten zoeken die homozygoot is voor agouti, en ook liefst homozygoot voor zwart.
Als je merrie en de gekozen hengst niet homozygoot zijn voor zwart, en vos dragers zijn, bestaat de kans dat je een palomino gekleurd veulen kan krijgen.
Ik zou wel aanraden om de testen te doen bij Animal Genetics in UK ... goedkoper, sneller en 1000% betrouwbare resultaten! De link: http://www.horsedna.co.uk/

Is haar moeder ook blauwschimmel-bont? Weet je haar afstamming?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:17

De moeder van deze merrie is een schimmel + creme :)
(Smokey black + grey)