Hoe zit dat nou? (fokken)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Posh

Hoe zit dat nou? (fokken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 11:36

Staat dit hier goed?

Uit nieuwsgierigheid: Hoe zit het nu precies met het fokken in deze tijd?

Is het nog verstandig om (veel) te fokken i.v.m. het grote aantal paarden wat al op de aarde rondloopt?

En als je toch besluit te fokken, waar moet je dan op letten en wat is bepalend voor de kwaliteit/het 'eindproduct' wat je wil halen?

Ik ben benieuwd naar reacties.

uryanne

Re: Hoe zit dat nou? (fokken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:41

Het is altijd verstandig om met kwaliteit te fokken.
Probleem is; wat is kwaliteit? Iedere fokker zal zeggen 'mijn merrie is goed genoeg om mee te fokken'.
Vervolgens kan hij/ zij de producten aan de straatstenen niet kwijt. Blijkt toch dat anderen de kwaliteit niet zo goed vinden.

Ik denk dat een pas op de plaats altijd goed is. Bijvoorbeeld niet met 3 merrie's fokken, maar eens een jaar maar met 1 merrie.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:33

Met "goed genoeg" kom je er niet. Alleen als je fokt met je beste merrie(s), geraak je vooruit. Wat je daar precies onder verstaat, moet je zelf invullen... Als dat overeen komt met wat je clienteel erover denkt, dan zit je goed.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:38

Fokken is net als de handel vaak gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Als er at the moment een grote vraag is naar veulens/jonge paarden van een bepaalde hengst of combinatie, dan is fokken verstandig. Ik denk dat het merendeel van de fokkers niet fokt met het idee van de topper eruit te halen, gewoon om écht een goed paard te hebben gefokt, wél om er veel geld uit te halen. Dus als het verkoopbaar is, is het voor velen verstandig. Simple as that :)

HBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:04

Ik denk dat het voor veel mensen ook hobby is. Vaak kost het ook veel geld en moet je blij zijn dat je de kosten eruit hebt.

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:30

denk dat het beter is niet te fokken als je het aanbod ziet aan welke prijzen is het sop op de kolen niet waard, de kosten overschrijden bijna altijd de verkoopwaarde, meestal ook met kwaliteit

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:05

Sorry, maar als je ziet wat voor troep er aangeboden wordt vind ik het niet vreemd dat niemand er van af komt |( |(

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:40

wij zeggen altijd, fokken is gokken.

want zoals bij mensen als bij dieren, kan 2 mensen die slim zijn, een dom kind krijgen. en 2 mensen die dom zijn, een slim kind krijgen. je weet het nooit van te voren.

je kan je merrie door bijvoorbeeld 2 keer laten dekken door de zelfde hengst, maar wil niet zeggen dat de beide nakomeling de zelfde toekomst in kunnen gaan. bijvoorbeeld dressuur.

het is een gok en blijft een gok.

ik heb er nu 1 waarvan ik zoiets heb van nee. maar op papier zal hij het goed moeten gaan doen. ik moet gewoon een paar jaar wachten en dan kan ik zeggen ja hij kan het of nee.

we hebben hem zelf gefokt. dus een gok

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:04

veulens schreef:

want zoals bij mensen als bij dieren, kan 2 mensen die slim zijn, een dom kind krijgen. en 2 mensen die dom zijn, een slim kind krijgen. je weet het nooit van te voren.

Inderdaad als je altijd als familie gepaard hebt met domme mensen..wordt het moeilijker om op het idee te komen dat je ook kunt paren met slimme mensen..Maar die slimme mensen zijn zo slim dat ze nooit met domme mensen paren..
Vandaar dat je meestal 2 soorten families hebt.
En zo heb je ook weer slimme fokkers die de slimheid hebben om alleen paarden te koppelen die over bv. 6 generaties de zelfde kenmerken laten zien..
Waarbij de dominantie wordt verhoogt en het recessieve verlaagt.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:03

veulens schreef:

Ik word altijd een beetje kribbig als ik hoor zeggen dat fokken toch maar gokken is. Wanneer je goed geïnformeerd bent en je hebt een goede fokmerrie uit een prima merrielijn, dan sla je niet zo snel de plank mis. En als je geen goede fokprodukten uit je merrie krijgt, is je merrie geen goede fokmerrie of je hebt er zelf toch niet zo veel verstand van als je dacht en je hebt dus in je onwetendheid de verkeerde keuzes gemaakt. Mag je zelf kiezen wat van toepassing is!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:10

sportfokker schreef:
Wanneer je goed geïnformeerd bent en je hebt een goede fokmerrie uit een prima merrielijn, dan sla je niet zo snel de plank mis. En als je geen goede fokprodukten uit je merrie krijgt, is je merrie geen goede fokmerrie

Daarom zijn hengsten vaak bij velen populairder dan hun eigen merrie.
Maar hebben niet de slimheid te ontdekken dat de hengst een produkt is van een moeder, gepaard met een zoon van een moeder.. :D

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:14

Welk ras/type je fokt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Als er maar vraag naar is.

Omdat er al veel teveel gefokt is de voorbije jaren, is er geen vraag meer naar 'goed-genoeg' paarden/pony's. Je moet dus iets fokken dat enerzijds gezond, mooi en bruikbaar is (basisvereisten) en anderzijds nog dat beetje meerwaarde heeft.
Dat kan een mooi kleurtje zijn, een zeldzaam ras/type, of gewoon een heel goede afstamming en sport/fokpotentieel. Je moet jezelf daar niet in bedriegen. De meeste paarden zijn niet zo uitzonderlijk. Er lopen hier in België bv duizenden Darco's rond, maar die zijn daarom niet allemaal een potentiele stammoeder.

In deze tijd gaan fokken met paarden met gebreken, of paarden die gewoon net niet dat beetje extra hebben, is vlees voor in de salami creëren.

En shetlanders (of beter gezegd alle pony's van dat formaat) verdienen een aparte vermelding. We moeten misschien allemaal afspreken dat we er de komende tien jaar geen enkele meer bijfokken. Misschien dat ze dan niet meer zo en masse "naar Italie verkocht worden" voor minder dan 100 euro.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:20

Rapperijder schreef:
En shetlanders (of beter gezegd alle pony's van dat formaat) verdienen een aparte vermelding. We moeten misschien allemaal afspreken dat we er de komende tien jaar geen enkele meer bijfokken. Misschien dat ze dan niet meer zo en masse "naar Italie verkocht worden" voor minder dan 100 euro.

Zolang als we in een tijd blijven,waarbij men op zoek gaat naar een surrogaat aaibaarheidsfaktor,denk ik dat het alleen maar meer zal worden..
Tenzij het konijn, de Vlaamse Reus, nog populairder gaat worden. :j