Hulp gezocht bij hengstenkeuze Friese merrie.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Hulp gezocht bij hengstenkeuze Friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:37

Hallo allemaal *\o/*

Mijn moeder heeft sinds een paar dagen een Friese merrie gekocht.
Brechtsje van de Singel ( v. Olof 315 ).
3 jaar oud en nu ongeveer 1.59m.

De staleigenaar vertelde ons dat het altijd wel goed is voor de merrie om tenminste eenmalig een veulen te krijgen.
Hierdoor zou de merrie volwassener worden en werkwilliger. Buiten dat is het ook bij honden en mensen zo dat het de kans op baarmoederhalskanker natuurlijk verkleind als je wel een keer een kindje of dus pups hebt gekregen.

Ik heb een beetje gegoogled en gezocht, maar ik raak een beetje in de war om het inteeltpercentage van het Friese ras.
Wij zitten hier vlakbij Stal Wijdewormer Kwadijk en daar hebben ze hele mooie hengsten staan, maar deze hebben een gemiddelde van 15.9% inteelt ?!

Brechtsje heeft 2.34% inteelt, zeg ik even uit mijn hoofd. Naar mijn weten is een lager inteeltpercentage beter, nietwaar?
Wat is nu verstandig om als hengst op Brechtsje te zetten? Ik wil het inteelt gewoon zo laag mogelijk houden, als dit dus inderdaad de betere keuze is voor de bloedlijnen. Ik ben op zoek naar een hengst van ongeveer 1.65m, in elk geval niet kleiner en verder zullen de prestaties mij een worst wezen. Het moet natuurlijk wel een goedgekeurde dekhengst zijn, want het is de bedoeling om het veulen een poosje te houden en uit te brengen op keuringen en dergelijken.

Ik heb gelezen dat het Friese ras flink bedreigd wordt, vooral door de Wessel-nakomelingen. Wessel-nakomelingen schijnen vaak vreemde ziekteverschijnselen te vertonen en een aantal zijn er een onverklaarbare dood gestorven. Ook de kans op een waterhoofd is vergroot bij de Wessel-nakomelingen.
Ook ben ik gewaarschuwd voor de hengst Haerke. Deze zou nu een goede binnenkomst hebben en de nakomelingen van hem zullen daarom massaal zijn? Ik ben verder maar een leek in de Friese wereld omdat ik altijd actief ben geweest in de Arabisch Volbloeden.

Ik ben op zoek naar een hengst waarbij ik het verwantschapspercentage dus zo laag mogelijk houd en dus de kans op een goed veulen vergroot.

Ik hoop op nuttige informatie :Y)

Nicole288

Re: Hulp gezocht bij hengstenkeuze Friese merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 03:41

Vragen over Friezen passen op het subforum BKR, ik verplaats je topic er naartoe:

EHK -> BKR

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:11

Het is een fabeltje dat het voor honden, katten, paarden of mensen, beter zou zijn om eenmalig wel zwanger te zijn om baarmoederproblemen te voorkomen dus die redenatie gaat al niet op.
Daarbij gebeurt het bij friese merries geregeld dat de nageboorte er niet af komt. Tel daar de 'normale' problemen en risico's bij op die zich voordoen bij een dracht en zoogperiode en vraag jezelf dan nog eens af of het het waard is.
Ieder jaar lees je hier op de kraamstal weer een aantal verhalen over de merrie die het niet heeft overleefd, dat gebeurd, dat is het risico, ben je bereid dat risico te lopen?

Om het inteeltpercentage te berekenen is het ook belangrijk om te weten wie de vader van de moeder van jouw Brechtsje is. Olof 315 is dan wellicht Wessel-vrij, de problemen die jij aanhaalt over waterhoofden ed zijn niet enkel afkomstig van Wessel, maar men noemt vooral de veelgebruikte Wessel, Jochem en Mark P en die laatste twee zitten weer wél achter Olof. Daarbij zijn het ook niet zo zeer de nakomelingen daarvan maar een paring van nakomelingen met een gelijkende bloedvoering die de problemen doen ontstaan.

Is jouw Brechtsje zelf al gekeurd? Olof is een best oud type hengst, waar op dit moment de voorkeur bij het stamboek niet echt naar uit gaat, wat is de eventuele meerwaarde van een veulen waarbij jezelf al aangeeft dat je haar niet wilt houden?

Qua percentages, er wordt een inteeltpercentage aangegeven en een verwantschapspercentage, daar zit nogal een verschil in.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:57

ik wil je best helpen de hengstenkeuze te bepalen. Maar je moet ook kijken of het paard interessant is voor de fokkerij. Gezien haar afstamming Stb / vb / Stb en zelf nog veulenboek is zij niet interessant voor de fokkerij. Of je moet het veulen zelf willen houden. Wat zouden jouw verbeterpunten zijn bij deze merrie? En hoe is het karakter?

Als ik de afstamming zie een Olof X Tamme denk ik dat deze merrie wellicht niet te groot zal zijn (<1.60 mtr) en een barokke bouw zal hebben maar wel met een krachtige beweging. Klopt dat? Zo ja, en wil je toch gaan fokken zou ik zeker in de gaten houden dat luxe en hoogte ingebracht worden.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 13:56

Het karakter is zeer goed. We zijn net van plan om te gaan fokken voor de winst, maar meer om een keer zo'n ervaring op te doen. Dit lijkt ons erg leuk. Vandaar dat we ook niet specifiek op zoek zijn gegaan naar een merrie met toplijnen en weetikveel wat voor prijzen. We zijn gevallen voor het goedmoedige, rustige en lieve karakter.

Daarbij klopt het dat ze nu 1,59m meet en een barokke bouw heeft. Ze is niet heel barok, maar wel flink. Wij willen gewoon een veulentje fokken met zo min mogelijk risico voor beiden, zowel voor de moeder als voor veulen.

Hopelijk komen we zo weer wat verder!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:45

Wij willen gewoon een veulentje fokken met zo min mogelijk risico voor beiden, zowel voor de moeder als voor veulen.

ik denk dat iedereen dat wel wilt,alleen weet je dat nooit van te voren

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 22:28

keona schreef:
Wij willen gewoon een veulentje fokken met zo min mogelijk risico voor beiden, zowel voor de moeder als voor veulen.

ik denk dat iedereen dat wel wilt,alleen weet je dat nooit van te voren

Je kan bij het Friese ras aardig het een en ander incalculeren qua risicos hoor :Y) Geen idee of dit bij andere rassen hetzelfde is, maar dus een goede hengstenkeuze is uitermate belangrijk.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:06