Wie kan mij helpen bij de keuring van mijn PRE hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Wie kan mij helpen bij de keuring van mijn PRE hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 14:27

Hoi allemaal!

Ik ben in het bezit van een 2,5 jarige PRE hengst Maximo XV genaamd.

Nu is het zo dat begin Februari bij hem een lichte vorm van Wobbler is geconstateerd lees het hele
verhaal in mijn onderschrift. Momenteel staat hij in de wei met 3 andere hengsten en gaat het erg goed
naar mijn zeggen. Hij galoppeert bokt en is weer helemaal vrolijk, wel zwaait/maait hij voor nog redelijk met zn benen
maar dit is ook een beetje raseigen heb ik vernomen.

Eind september/Oktober wordt hij weer onderzocht en wordt er gekeken in welke mate de Wobbler nu is en of het ooit
een rijpaard zal worden of dat het afgelopen is. Spannend allemaal.

Nu zit ik met de vraag kan ik mijn paard ook laten keuren? Ik bezit over de juiste papieren en ook is hij op tijd geënt etc.
aan welke keuringen kan ik mee doen en wat is verstandig? Campeonata en premie keuringen wie zou mij
op weg kunnen helpen.

Gr. Nienke

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:35

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:37

Bij al die keuringen zijn ook de gangen van belang. Ik kan me niet voorstellen dat een paard met wobbler dat wellicht niet eens bereden kan gaan worden, wel goed op een keuring voor de dag zou kunnen komen.. Keuringen zijn voor de betere paarden, ik denk dat het een teleurstelling gaat worden om je paard daaraan mee te laten doen.

Daarnaast is het paard zoiezo niet geschikt voor de fok, dus waarom dan gaan keuren?

NZ92

Re: Wie kan mij helpen bij de keuring van mijn PRE hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 14:39

We weten dus niet zeker of het Wobbler is aangezien hij in een half jaar erg is opgeknapt en hij niet meer die ernstige verschijnselen vertoont sorry vergeten aan te geven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:47

Dan nog: het paard is wellicht vooruit gegaan, maar het zal waarschijnlijk nooit het soort paard zijn dat je wilt voortplanten. Paarden in de fok moeten het ras beter maken, niet minder... Ik zou in ieder geval nooit kiezen voor een hengst die misschien wel een afwijking doorgeeft in de beweging..

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 14:50

Oke. Ik wacht toch eerst het onderzoek af in de kliniek als blijkt dat hij helemaal gezond is wil ik het toch met hem proberen.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:19

Campeonata betekend kampioenschappen.
ofwel. de paarden die het winnen zijn kampioens hengsten.
ik vind dat als je daar aan mee doet je ook een goed paard moet hebben om te laten zien
mocht er iets mis zijn met je paard vind ik niet dat je ermee naar de keuring moet gaan.

ik zou ook niet weten tot hoever er ernst is in de zaak.
maar het kost een hoop geld om mee te doen aan de keuringen en als je dan met niks thuis komt is zonde.
+ vind ik niet dat als er iets mis is je een paard voor de fokkerij moet stellen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:50

APTO zou kunnen, want dat is alleen op stand.

Maar moet je dat willen en wat heb je er aan, als hij het heeft wil je niet met hem dekken, al is het alleen al voor zijn eigen grote kans op blessures??

Campeonato kun je natuurlijk ook aan meedoen, maar dan zal hij in beweging door de mand vallen en de rijproef wellicht niet eens lukken.

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:11

Nienke, als je gewoon mee wil doen omdat je dat leuk vind trek je dan vooral niet teveel aan van bovenstaande reacties. Het is echt onzin dat op de campeonata alleen maar goede paarden komen, veel mensen doen ook mee voor zichzelf en niet omdat ze willen fokken met hun PRE of omdat ze kampioen willen worden. Jammer genoeg is het geen onzin dat het veel geld kost, die afweging moet je zelf maken of je het ervoor over hebt om mee te doen met een paard waar je niet mee zal gaan fokken. Maximo moet wel APTO zijn goedgekeurd eerst en dan zou ik je aanraden om volgend jaar mee te doen aan de campeonato. Als driejarige hoef je nog geen rijproef te doen met hem. Natuurlijk is het voor jou te hopen dat je op een dag mee kunt doen met hem en wel de rijproef kan doen. We duimen voor je dat hij geen wobbler heeft of in ieder geval nog dienst kan doen als rijpaard.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:12

Als 3 (en 4 jarige) hoef je zelfs ook nog geen APTO te zijn (maar als 4 jarige idd wel een rijproef).
Iedereen mag idd meedoen aan de Campeonato en het is bere gezellig, mensen zijn aardig, daar hoef je het echt niet voor te laten, welkom ben je. je krijgt alleen van te voren wel een medische keuring, dus als hij afwijkende gangen toont wordt je niet toegelaten (een beetje maaien mag wel).
En dan heb je heel veel gedoe gehad om niks.

Maar ook ik hoop natuurlijk dat je paard helemaal goed komt en dat we je paard een keer mogen bewonderen daar!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:58

2 1/2 jaar?
Ik zou nog even 2 jaar geduld proberen op te brengen en daarna pas naar een premiekeuring gaan (misschien zelfs pas met 5 a 6 jaar)
die jonge pre's zijn zoooooooo moeilijk te beoordelen in een premiekeuring.
het is natuurlijk leuk mee te doen, maar ik zou het zelf niet met zon jong paard doen.
boel geld, en veel stress voor je paard.
ga anders gewoon kijken, dan kan je eerst eens zien hoe het eraan toe gaat.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:10

Je kan hem apto laten keuren zoals Cyrina zegt is op stand moet alleen aan een aantal maten voldoen en geen defecten hebben zoals oa een kiepnek ( cuello de gato) maar met 2 enhalf jaar zou ik hem eerst even lekker laten uitgroeien en geduld hebben :D

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:48

Oke bedankt voor jullie meningen :) Ik wacht eerst toch het medisch onderzoek af en vanaf daar ga ik stappen ondernemen :D