Nu heb ik met de dierenarts overlegd en ze willen de enting eventueel morgen al wel geven. Dan krijgt ze morgen de 1e basis + WestNijl, over 1 week de eerste droes enting en nog een week later gaat ze naar de opfok. Maar ik twijfel of de basisenting wel voldoende effect heeft (i.v.m maternale antistoffen). In hoeverre zit daar een marge in? Is enten met 5 maanden al te doen, of zou ik echt nog een maand met enten moeten wachten? Maar dan gaat ze ongeënt naar de opfok en daar is haar moeder natuurlijk ook niet, dus stressituatie die weer een ziekte uit kan lokken, zeker als de kleine niet afdoende beschermt is.
Even ter verduidelijking ik weet dat de basis enting met 6 weken herhaald moet worden, dat zou sowieso al gebeuren op het opfokbedrijf. De droesenting wordt 2 weken na aankomst op het bedrijf herhaald.
Veulen is gewoon gezond en goed ontwormd. Moeders is altijd op tijd geënt (ook tegen WestNijl) en ook gewoon gezond.
De reden dat ik met 5 maanden speen is omdat mijn merrie zo langzamerhand begint te lijken op een gratenpakhuis. Er gaan kilo's goed voer in (merriebrok, muesli, slobber, vitaminen, mineralen etc.), maar ze geeft alles aan haar veulen. Veulen groeit dus ook als kool