[TI] tinkers in de tailer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lucca

tinkers in de tailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 11:52

Hallo

Mischien een rare vraag, maar in mijn trailer zitten twee standen waar je de voorbalk op hoogte kunt verzetten. Ik heb dus 2 tinkers, van 1.62 en 1.58 en twijfel wel eens welke stand nu beter is, voor mijn gevoel zitten ze er precies tussen in. Hebben jullie hier ervaringen mee, waardoor je zegt; ik zou hem op juist de hoogtste of laagste stand zetten?

Ik hoop op reaktie.

Caily

Re: tinkers in de tailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:57

Ik zou hem liever te hoog dan te laag doen, ivm overheen gaan, eronder door zie ik niet snel gebeuren...
Maar ik sta er nu niet naast, ik zou gewoon doen wat voor jou het beste voelt, je kan altijd onderweg nog veranderen toch?

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 12:00

ja dat had ik ook al als idee dat de hoogste stand beter was.
het gaat er in dit geval om dat ze twee dagen op de trailer moeten (8 uur per dag) waarvan de 1e 3 uur door de bergen en dan zijn die stangen een soort belangrijke steun en wil ik dat ze er zo weinig mogenlijk last van hebben, en zo goed mogenlijk steun er aan. begrijp je?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:01

let op als ze te hoog zitten dat ze niet tegen de luchtpijp drukken. Eigenlijk gewoon de maat nemen van een borstuig met menen.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 12:05

ja had ik ook al bedacht, echter is de laagste stand weer lager dan waar het mentuig zit(een vuist boven borstbeen) daarom is het zo lastig

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 12:06

ik ga in iedergeval extra zacht materiaal om de stangen draaien, zowel voor als achter, dat lijkt me comfortabel voor ze. een flinke laag stro erin.
En dan ook zo'n vraag; op de drukke snelweg, voor vrachtwagens ed; zeiltje open of dicht. kwa frisse lucht prefereer ik zeiltje open...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:24

wat voor vloer heb je in de trailer. Stro maakt gladder dus beter van niets op de bodem.

Hier zeiltje altijd dicht vanwege een soms wat te dicht erop rijdende vrachtwagen. en paarden die nog niet veel gewend zijn op de trailer.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:32

Zeiltje dicht maar aan beide zijden een hoekje open. Dus waar je normaal het laatste elastiek om het knopje aan de zijkant van de trailer doet, nu om die waar het voorgaande elastiek ook om zit, dan zit het zeil zo goed als dicht maar krijgen ze toch wat meer doorluchting.

Beetje omslachtig uitgelegd :')

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:36

Hier blijft het zeiltje altijd open, ook bij paarden die weinig ervaring op de trailer hebben. Alleen met hele jonge veulens die er los in gaan, dan gaat hij dicht.

Verder zou ik de stangen ook liever iets te hoog dan iets te laag hebben.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:41

Zeiltje open laten, het wordt anders veel te warm in de trailer.
Geen stro op de vloer, elke trailer heeft een antislip laag op de vloer.
Met stro maakt je het juist gladder.
Het zijn grote paarden dus de stang hoog, achter rond de zitbeen knobbel.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:33

Bij onze tinkers staan de stangen op de laagste stand, omdat onze kleinste tinker (1.48) pas in haar achteruit onder de achterstang door schoot en daarna de achterstang in d'r nek kreeg toen ze verder achteruit stormde :? Misschien achter laag en voor hoog?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:27

voor hoog zetten de stangen.
en zeiltje open, 2 paarden zoveel uur op de wagen, dast word al gauw erg warm voor ze.
mochten ze echt gaan "flippe"van het verkeer achter ze, kan je het zoals cp112 aangeeft onderweg altijd nog doen.
zou ook geen bodembedekker erin doen, dat word snel te glad. neem bv een bezem mee, dat als je puaze gaat houden even de mest eruit kan halen, dan word het daarachter ook niet zo glad

goede en veilige reis!!

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 11:05

Hee bedankt allemaal voor de antwoorden
er zit inderdaad een antislip vloer in en stro is glad, maar ik had stro bedacht, zodat de kunnen gaan plassen onderweg, en nu "durven" ze dat mischien niet omat het spettert
maar inderdaad, zeiltje blijft open, en niks op de vloer, de mest haal ik er onderweg inderdaad regelmatig uit als het nodig is.

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:09

Is het niet een idee om wat vlas neer te leggen? Dan wordt het ook niet zo glad.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:47

Schoon vlas is ook behoorlijk glad! Dan kan je beter wat stro neerleggen enkel tussen de benen en niet door de hele trailer. En dan bij voorkeur stro wat al een nachtje in de box heeft gelegen.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:51

Ik heb altijd zaagsel op langere ritten liggen want Patrick plast gewoon onder het rijden.
En dat ligt van voor tot achter is absoluut niet glad.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 08:07

Bedankt allemaal.

Inmiddels lopen mijn tinkers weer veilig in het land. :-) Zonder bodembedekking gestart. Maar in Denemarken zaagsel achterin, daar is dit namelijk verplicht en kun je bekeurd worden als er niets in ligt. Het is verplicht omdat de niet willen dat er iets van urine ed op de (snel)weg lekt. En zaagsel dus urine ed absorbeert.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:26

super dat de reis goed is verlopen, ben je terug in NL?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:34

fijn dat ze weer veilig op het land lopen, toch altijd spannend zo`n lange reis.