Western zadel op een haflinger.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nixxs

Western zadel op een haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 22:45

Ik heb begrepen dat de inch maten bij western anders zijn dan bij
de dressuurzadels ? Als ik 17.5 inch als dressuur heb,
welke maat heb ik dan nodig voor een western zadel ?
Is dat dan 15 Inch ??
Mijn haflinger heeft een vrij korte rug en weinig schoft.
Zijn er maten in westernzadels, zoals D/E maat ?
Dit zie ik regelmatig op marktplaats staan maar weet
niet of ik dat wel heel serieus moet nemen,
of kan een zadel idd zo universeel op maat liggen ?
Ik heb laatst een zadel gepast maar deze was veel te lang,
helaas wist de verkoper niet de inch maat.

Graag jullie tips en ervaringen.

8nnemiek

Re: Western zadel op een haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:51

Voor korte ruggen kun je het beste proberen een roundskirt zadel te vinden, dus met afgeronde hoeken.
Als je er net zo veel verstand van hebt dan zou ik je aanraden om zeker geen zadel van marktplaats te halen, maar om gewoon een goede zadelmaker/verkoper te laten komen die genoeg van westernzadels af weet. Een westernzadel heeft van zichzelf geen kussens en moet daardoor echt perfect passen als je geen rugproblemen wil.
Een andere optie is een roundskirt barefoot zadel of ander merk boomloos westernzadel. Die passen wat makkelijker, zeker op de ronde haflinger ruggetjes, en zijn ook nog gunstiger in prijs dan een western-boomzadel van een goed merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:09

Ik heb voor mijn haflinger een full quarter bona allen. Superfijn zadel. Maar zou als ik jou was naar bijvoorbeeld countrymill gaan om te passen...

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:40

Heb voor mijn haf een bob`s heb hem bij eveline vandaan van eurohorse zal wel bij een bedrijf gaan zadels passen welke er echt verstand van hebben.
Voordeel van eurohorse is dat ze ook aan huis komen ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:53

Advertenties op marktplaats die beweren dat een zadel altijd past of altijd past op een paard/pony van een bepaalde hoogte zijn bedriegerijen. Niet op ingaan dus. bovenstaande tips zijn erg goed. Nog 1 wil ik er aan toevoegen. Een westernzadel bevat veel leer en is bewerkelijk om te maken. Reken dus minstens 1500/2000 euro voor een nieuwe en 500/800 voor een goede tweedehandse. Is een zadel goedkoper dan dat dan moet je erg goed weten waar je mee bezig bent voor je dat koopt. Grote kans namelijk dat het prutkwaliteit is en slecht voor de gezondheid van je paard/pony. Uitzondering is boomloze zadels, die zijn wel degelijk goedkoper van nette kwaliteit te vinden, denk aan de barefootjes, die beginnen nieuw rond de 500 euro meen ik.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:15

Ik heb een semi-quarter 17 inch erop liggen. Maar ik heb een iets sportiever gebouwde haf..

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:20

Neem eens contact op met Evelien van Eurohorse. Zij komt op stal om de rug van je paard op te meten
en zoekt aan de hand van die meting een zadel wat past. Ze heeft ook tweedehandszadels.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 12:28

Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee !!!