Paar vragen over friezen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Paar vragen over friezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 10:00

:wave:
Als alles goed is, komt hier over zo'n anderhalve week een mooie friese ruin bij mij op stal te staan.. :D
Nu wil ik natuurlijk zo goed mogelijk voor hem zorgen, maar aangezien ik geen ervaring heb met dit ras, wil ik jullie toch wat vraagjes stellen;
- Heeft een fries die dressuurmatig getraind wordt, (veel) krachtvoer nodig en zoja, welke soort?
- Hoevaak rijd je je jonge fries? (dit paard is 4 jaar)
- Doe je een specifieke training om de rug te versterken? ('mijn' fries heeft een sterke rug hoor, maar dat wil ik wel graag zo houden natuurlijk)
- Hoe zit het met dekens? Als je een winterdeken hebt voor je fries, hoeveels grams is deze?
- Scheer je je fries in de winter en zoja, what to do with de sokkies? :))
- ... Dit zijn de vragen die ik tot nu toe kan bedenken, ik ben benieuwd naar de antwoorden :D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:04

Aranel schreef:
Als alles goed is, komt hier over zo'n anderhalve week een mooie friese ruin bij mij op stal te staan.. :D
Nu wil ik natuurlijk zo goed mogelijk voor hem zorgen, maar aangezien ik geen ervaring heb met dit ras, wil ik jullie toch wat vraagjes stellen;
- Heeft een fries die dressuurmatig getraind wordt, (veel) krachtvoer nodig en zoja, welke soort?
- Doe je een specifieke training om de rug te versterken? ('mijn' fries heeft een sterke rug hoor, maar dat wil ik wel graag zo houden natuurlijk)
- Hoe zit het met dekens? Als je een winterdeken hebt voor je fries, hoeveels grams is deze?
- ... Dit zijn de vragen die ik tot nu toe kan bedenken, ik ben benieuwd naar de antwoorden :D

nee niet veel
hangt van het paard af
nee, ik nog niet, ik wil daar niet zelf aan gaan sleutelen
daar heb ik geen antwoord op, want die van mij krijgen deze winter geen deken op
nee, gewoon de wintervacht lekker zijn gang katen gaan

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:17

- Scheer je je fries in de winter en zoja, what to do with de sokkies?

- Ja, de mijne krijgt drie keer per dag een halve bak basisbrok. Maar de meesten kunnen ook wel met wat minder af.
- 3/4 keer per week, en 1 keer per week longeren in de longeerring met pessoa.
- Niet echt training, maar ik heb tot voor kort wel grondwerk gedaan, en de osteopaat is geweest.
- Ja, winterdeken, maar pas vanaf november. Is 200 grams. Wel doe ik heel laat de dekens pas op, ze krijgt ook totaal geen vacht. Bij de meeste paarden moet je wel eerder een deken opdoen als je een wintervacht wil voorkomen.
- Nee, ik scheer niet. Ze worden daar bruin of grijs van en ik vind dat niet mooi en ook niet passen bij een sobere fries.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:44

Aranel schreef:

Nee, friezen zijn een sober ras en hebben niet veel nodig qua krachtvoer.
De mijne krijgt op het moment helemaal niets aan krachtvoer, ook geen muesli of granen, en ziet er super uit!
Wel krijgt ze veel ruwvoer, zo'n 4-5-6x per dag, afhankelijk van hoeveel ze op het gras staat.
De andere friezen die hier staan krijgen ook niet of nauwelijks krachtvoer en zien er stuk voor stuk super uit.

Hij is 4 jaar, dan zou ik hooguit zo'n 4x per week een half uur/3 kwartier echt met hem trainen.
Recreatief rijden kan heus wel wat langer. ;)

Als je de basis erin traint, en rechtricht dan worden de spieren van de rug ook getraind.

Dat is per paard verschillend, de één staat onder de 5 graden te rillen, de ander bij het vriespunt en weer een ander helemaal niet.
Zelf hou ik altijd aan; rond de 5 graden een ongevoerde regendeken, en rond het vriespunt een 250 grams deken.

Dat is ook per paard verschillend.
Het is maar net wat voor vacht hij aanmaakt.
Wordt het een beertje en zweet hij snel en is hij moeilijk droog te krijgen, dan zou ik hem idd scheren.
Is dit niet het geval, dan lekker zo laten.
De sokken moeten er natuurlijk aan blijven, daar kan je omheen scheren in een omgekeerde V.
Heb je je paard bij huis staan dan heb je misschien helemaal geen deken nodig en hoef je niet te scheren.
Na het rijden zet je je paard dan een (ruim) uur op stal met wat hooi, en daarna kan hij weer naar buiten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:23

Aranel schreef:

--> voer navragen bij de huidige eigenaar en dit ook geven zodra hij bij jullie is, als je ziet dat hij zwaarder of lichter wordt het voer qua hoeveelheid aanpassen.
--> ik zou bij lichte training of buitenrijden dit tot 5 x per week doen.
--> nee niets specifieks, mijn paarden hebben allen goede ruggen.
--> ik gebruik alleen een zweetdeken (en dit nog sporadisch). Mijn paarden staan in de zomermaanden dag en nacht buiten in de wintermaanden in de nacht op stal en overdag buiten ook bij slecht weer. Bij extreme koude en nattigheid staan zij toch ook al snel een uur of 6 buiten.
--> aan de sokken doe ik niets (echter een paard heeft last gehad van mok en toen heb ik de sokken eraf gehaald)
--> scheren alleen de baard en oren (en dit hou ik niet strak bij)

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:06

Heey Fyenna

Heeft een fries die dressuurmatig getraind wordt, (veel) krachtvoer nodig en zoja, welke soort?

Ira krijgt sochtends een halve kilo brok en een halve kilo muesli en savonds ook. Veel hooi. Ira wordt dan ook snel dun.

4 keer per week is genoeg. En je hoeft vast ook geen uur te rijden. Als je ongeveer 4 keer per week een half uur/3 kwartier rijdt is dat mooi. En dan nog een keer longeren en los gooien.

Goed over de rug rijden. Ira heeft ook nergens last van. Maar gewoon de spiertjes trainen

Ira heeft een beetje alles.. wollendeken, 200 gr, 300gr. Ik scheer haar ook. dan heeft ze in de echte kou ongeveer 500 op. maar dit ligt natuurlijk gewoon aan jou paard.

Ik scheer haar dus wel. Ik scheer haar onderbeen in een punt.
dan scheer ik de voorkant in een punt en dan blijven de sokjes eraan. Wordt niet lelijk.. Janouja.. ira wordt bruin. Maar het is dan maar zo. Beter als ze bruin of grijs is dan dat ze haar warmte niet kwijt kan, want daar wordt ze echt ongelukkig van.

Ocorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:10

Hallo,

Wat leuk dat je een fries op stal hebt :-) Hierbij mijn antwoorden op jouw vragen:

Onze friese paarden die in de sport krijgen niet minder krachtvoer dan de kwpners, dit verschilt per paard natuurlijk, maar hoor vaak dat over friezen worden gezegd dat ze niet veel krachtvoer nodig hebben omdat ze sober zijn. Ieder paard wat dressuurmatig werk verricht, heeft voedingstoffen, vitaminen en mineralen nodig om alles op peil te houden maar ook om spieren te kunnen ontwikkelen. Onze 6-jarige friese merrie van M1-dressuur krijgt als basis 's morgens en 's avonds 1 kg pavo sportsfit. Bij training wordt dit uitgebreid tot 3 kg (0,5 tot 1 kg extra na de traning, per training verschillend). Wanneer ze 's zomers erg last heeft van transpireren, voeren we ook elektrolyten bij (naast de liksteen die ze standaard in hun stal hebben hangen).

Dit is afhankelijk van het paard. Het ene paard kan meer aan dan het andere. Onze paarden rijden veelal hun eerste wedstrijd wanneer ze 4 jaar zijn, maar worden nog niet dagelijks getraind. Daarnaast zorgen we ervoor dat ze plezier in hun werk houden door veel variatie.

Veel naar de ontspanning toe rijden, waardoor je je paard de kans geeft over de rug te laten lopen (naar beneden). Daarnaast het paard actief houden, zonder meer voorwaarts te rijden.

Mijn wedstrijdfries staat 's winters onder een thermodeken van 550 gram (per stal hebben we een stalraam wat op een kier staat en voor frisse lucht zorgt, dus de paarden staan niet in een warme stal of lage stal waar veel warmte blijft hangen). De andere paarden die getraind worden hebben minimaal een 300-grams deken op.

1 merrie wordt geschoren, alles gaat eraf :-) behalve de sokkies, hier scheer ik omheen. Elastiekje erom en klaar is kees :-)

Veel succes en geniet ervan!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:25

Aranel schreef:
De mijne krijgt 2 keer per dag een halve schep sportbrok en 2 keer een halve schep geplette witte haver. Ik wil dit nu langzaamaan gaan vervangen door granenmix, omdat hij dat zichtbaar lekkerder vind na even uitproberen. Eerst kreeg hij een volle schep brok, maar daar zit meer suiker in en hij begon wat vetjes te kweken, maar hij kreeg ook veel last van jeuk. Nu is dat stukken minder en is hij beter op gewicht.
Toen die van mij 4 was heb ik er pas voor de eerste keer opgezeten en het eerste jaar heb ik een paar keer in de week (gemiddeld 2 a 3) een half uurtje gereden, kwartiertje echt werken en voor de rest lekker de ontspanning erin rijden. Hij was erg laat, zoals wel meer friezen, en vooral in zijn hoofd was het snel teveel. Nu is hij 7 en train ik eigenlijk pas begin dit jaar 5 a 6 keer in de week, incl. longeren. Dat doe ik 3 kwartier, waarvan een half uur intensief. Hij gaat nu ook pas langer dan een uur mee naar het bos. Tis een beetje een laatbloeier met alles, en hij heeft dan nog een trauma van bij de vorige eigenaar, waardoor hij zichzelf soms aardig in de weg kan zitten en het over het algemeen wat langer duurt allemaal :)
Ik longeer regelmatig met dubbele longeerlijn en stel hem daarbij lekker rond in. Ook veel lekker laag over de rug rijden. Hij heeft een prachtige zelfhouding, dus oprichting is geen probleem, hij is er direct als het moet. Maar ik merk wel dat hij daardoor een wat sterkere rug heeft gekregen. In het begin heb ik veel eraan gedaan om zijn rug te ontlasten, wat meer naar voren zitten, veel verlichte zit. Weet niet of dit ook echt helpt, maar ik vond het geen kwaad kunnen om van die rug zo min mogelijk te vragen.
Ik heb een 350 grams winterdeken en een paar lichtere voor de tussenperiode zeg maar. Ding is wind en waterdicht dus hij staat er gewoon mee buiten. Moet zeggen dat dat prima gaat, wel wat winterhaar uiteraard, maar geen teddybeer tot nu toe :)
Ik scheer mijn paard nooit :) Ik moet even kijken hoe hij het dit jaar gaat doen omdat hij waarschijnlijk op deze nieuwe stal wel veel meer buiten zal staan en gewoon hele dagen zoals in de zomer (ik vind dat erg fijn), maar weet nu dus niet hoe zijn haardos zich in de winter gaat ontwikkelen :D Sokken laat ik altijd wel zitten, omdat hij al zo weinig sok heeft vind ik het zonde om het eraf te doen :D Die van heeft *afkloppen* ook nooit last van mok of mijt oid, dus ook daar geen problemen, ook niet van modder. Dat maak ik ook zoveel mogelijk wel droog als hij op stal gaat. En zorgen voor een superdroge stal doet ook erg veel :)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:16

- Heeft een fries die dressuurmatig getraind wordt, (veel) krachtvoer nodig en zoja, welke soort?-
Ik vind van wel en ik merk dat ook heel goed aan hem. Als ik hem niet goed voer, dan zit er niet voldoende energie in.
Hij is dan moeilijk voorwaarts, snel leeg.
Dat verschil is ontzettend duidelijk merkbaar bij hem.
Hij krijgt 2 x daags anderhalve schep Champion van marstall. Dit komt neer op ongeveer 2 a 2 en halve kg.

Hoevaak rijd je je jonge fries? (dit paard is 4 jaar)
Vind ik lastig te beantwoorden. Friezen doen er iets langer over om uit te groeien.
Ik vind dit eigenlijk pas de leeftijd om uberhaupt alleen nog maar te beginnen met zadelmak maken. Mijne heb ik pas met 5 zadelmak gemaakt. Ben er erg voor omdat de pezen en gewrichten nog niet uitgehard zijn. Friezen zijn niet het sterkste en gezondste ras en daarom vind ik dat van belang om ellende op latere leeftijd te beperken. Vind het dus echt heel moeilijk om hier iets over te zeggen behalve hoe ik het zie en dat wijkt redelijk af van wat gangbaar is.

- Doe je een specifieke training om de rug te versterken?
Ik zit aan de Posbank en pak zo'n 3 x per week een bostraining.
Dit is om conditie en kracht op te bouwen.
Ik doe ook dressuurmatig dingetjes in het bos, vooral lekker losmaken.

Maar wat ik heel belangrijk vind en waar ik eigenlijk vooral voor ga, is een flinke heuvel met mul zand in actieve stap omhoog en weer omlaag.
Begonnen met 1 x omhoog en omlaag en dat steeds verder uitbouwen.
Maak je de achterhand en rug sterk mee.
En naderhand is hij echt echt helemaal los. :)
Wat ik in de bak heel belangrijk vind: vwnw.

Ik heb van 0 tot 500 gram, maar evengoed komt hij behoorlijk in het haar en krijg hem slecht droog. Dus dit jaar ga ik hem scheren en ik denk dat me dit goed gaat bevallen.

Zie vorige vraag.
Nu is mijn Fries geen doorsnee Fries want hij heeft een kol.
Hij hoeft dus ook niet rastypisch te zijn en daarom heb ik de sokken eraf gehaald, dit vind ik mooier.

Iv_Oebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:42

Mijn 7 jarige friese merrie wordt 5x in de week dressuurmatig bereden en 1x in de week gelongeerd (meestal met bijzet) zij krijgt nu ze ook nog op het land staat 3/4 sportbrok en 3/4 muesli per dag en vul dat aan met brood of appels/wortels.

Dat verschilt per paard, maar zal het niet te vaak/lang doen nu hij/zij nog zo jong is friezen zijn laatbloeiers.

Nee, geen specifieke training, wel probeer ik altijd aan het einde van elke training lang laag uit te rijden.

- Hoe zit het met dekens? Als je een winterdeken hebt voor je fries, hoeveels grams is deze?- Scheer je je fries in de winter en zoja, what to do with de sokkies?
Ik heb een deken van bucas die voor zowel de + temperaturen als de - temperaturen geschikt is. Weet niet hoeveel grams en ik scheer haar nooit. Gewoon optijd beginnen met de juiste dekens en ze houd een prima vacht.

Groetjes,
Kelly

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:05

Aranel schreef:

* Mijn Fries loopt 6 keer in de week en krijgt dan anderhalve kilo (Marstall Champion en haver gemengd) per dag. Op dagen dat hij niets doet (bv met slecht weer oid) krijgt hij alleen Marstal Force en wat Pavo Daily Plus. En hooi natuurlijk + elke dag weidegang.
* Toen mijn Fries 4 jaar was, reed ik hem 3 keer per week en een keer longeren.
* Ik rijd veel laag en rond, al vanaf het begin. Zo longeer ik ook. Mijn Fries heeft absoluut geen moeite met halsstrekken in stap, draf en galop. Zorg dat ze altijd over de rug lopen en niet teveel in hun 'eigen' houding hoog bovenin.
* Mijn Friesje wordt 's winters niet geschoren, blijft superkort en glad in het haar. Hij heeft in de winter een staldeken met hele hals op (360 gram). Als het heel hard vriest dan doe ik daar een 200 grams onderdeken onder. Zo gaat hij ook naar buiten.
* Ik scheer dus niet, maar houd wel altijd de kootholtes kaal zodat mok zo min mogelijk kans heeft. Heb trouwens een Fries met weinig behang.

Heel veel plezier straks met je zwarte parel

Ethelate

Re: Paar vragen over friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:35

Voor de rug, elke week krachttraining: longeren met pessoa, lekker laag ingesteld.
Voer is erg paard afhankelijk, voer in het begin vooral genoeg basis & weinig krachtvoer. En daar dan een balans in vinden. Veel friezen zijn te dik.
Heb een hele lading dekens, wil paard dan ook dun in zijn vacht houden.
Heb nu een nieuwe regendeken: Amigo XL, erg fijne pasvorm voor haar brede front en speknek!
En ik scheer haar in dekenpatroon, hals, voorfront en buik. Het zadeldekje wat nooit geschoren wordt, laat is dus zitten, over de rug naar de achterhand. Voorbenen scheer ik ook niet, stop op de schouderspierlijn, dan valt het bijna niet op. Haar hoofd scheer ik niet, hou wel (het hele jaar door) haar baard bij.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:43

Aranel schreef:

Ik behandel ze net zoals mijn KWPNpaarden en de Arabo-Friezen waar mee ik rij.

Wij voeren Friesche brok, dit is een granenmix. De pony's krijgen ponybrok. De paarden basis-sportbrok en de oudjes slobber.
Jonge Friezen rij ik hetzelfde als andere jonge paarden, dus met zadelmak maken 4x in de week en dan na 2 maand een halfjaar op rust. Het oppakken gebeurd daarna en verschilt per paard hoe zwaar ze in training gaan.
Specifieke training voor de rug: nee. Nogmaals, ik behandel ze niet anders dan anderen. Dus door ze gewoon goed over de rug te laten gaan komt dat wel goed. Springen doe ik overigens ook met mijn Friezen. In de winter scheer ik ze helemaal kaal, sokjes laat ik zitten maar kootholte gaat ook kaal. FF oefenen dus. Alle Friezen hebben hier dekens op, de dikte en het aantal verschilt per paard.

Have fun met je nieuwe paard!