Waar goed gekeurd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarleenM

Waar goed gekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 16:34

Oke, een beetje een vage titel maar hoe kun je nou preccies zien waar een hengst is goed gekeurd?
Ik heb namelijk een leuk veulen gezien en zat zo eens te denken/te kijken wat er allemaal mogelijk mee zou zijn, (Vader staat niet in de advertentie, het gaat me nu gewoon alleen hoe je kunt zien waar hengsten goed gekeurd zijn)

De vader van de moeder --> http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=29744

Als ik in de link kijk zie ik wel dit staan:
Citaat:
PYTHAGORAS Z
Westf. 410177179
hengst 1979 bruin
ggk: Z;Rheinl.

2007: Duitse fokwaarde springen 121 78% (419e pl)

XX/OX percentage : 23.24%

Betekend dit dat hij is goed gekeurd voor de Westfalen of bij ggk Z; Rheinl ?? Zoja als dit bij Z; Rheinl is waar kan ik die vinden?
Ik heb gelezen dat het mogelijk is dat hengsten bij meerdere stamboeken goed gekeurd zijn? Hoe kun je dit vinden?

Wie o wie kan mij wat meer informatie geven over hoe dit werkt?
Groetjes

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:38

Het paard is gefokt als Westfaler en goedgekeurd bij Zangersheide en Rheinland.
Bij die laatste 2 stamboeken met je de hengst dan ook terug kunnen vinden.

Edit: Het is inderdaad mogelijk dat hengsten bij meerdere stamboeken goedgekeurd zijn. Dat kan je bij de desbetreffende stamboeken vinden en op paardenfokken zie je vaak ook waar ze goedgekeurd zijn.
Tweede, je kan op zoek gaan waar de hengst ter dekking staat, de hengstenhouder kan je alles over de hengst vertellen.
Laatst bijgewerkt door Quir op 01-09-11 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Re: Waar goed gekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:42

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 16:50

dus het zou kunnen zijn dat die hengst niet is goed gekeurd, ondanks dat dat op paardenfokken.nl staat?

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:58

Nee, wel dat hij niet méér ggk is. Geruind/overleden/afgekeurd/pensioen.
Maar hij is gefokt bij zangersheide, dus zij kunnen je vast meer vertellen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:00

De hengst is geboren in 1979, kans is vrij klein dat hij nog leeft of überhaupt nog dekt.
Hij is zeker goedgekeurd geweest voor Zangersheide en heeft op de stoeterij gestaan, daarom overigens ook de Z achter de naam. ;)
Hij heeft ook meerdere goedgekeurde/bekende zonen/nakomelingen.

Alleen zal hij niet meer dekken (als hij überhaupt nog leeft) en zal hij dus ook niet meer in de lijsten staan. :)

Wat op paardenfokken staat hoeft niet per se waar te zijn, in principe kan iedereen een paard toevoegen, maar het is een gemakkelijke op stap naar de stamboeken om te kijken in de lijsten of hij gekeurd geweest is. Meestal klopt het wel.

Deze hengst is dus sowieso wel goedgekeurd bij het Zangersheide, Rijnland weet ik niet en kan ik ook zo snel nog niet terug vinden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:01

Morganya schreef:

Dat is niet waar, hij blijft altijd goedgekeurd (of hij moet echt afgekeurd worden), maar hij is niet meer beschikbaar en dekt dus niet meer. Dat is even wat anders dan niet meer goedgekeurd zijn.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:04

Quir schreef:
Morganya schreef:

Dat is niet waar, hij blijft altijd goedgekeurd (of hij moet echt afgekeurd worden), maar hij is niet meer beschikbaar en dekt dus niet meer. Dat is even wat anders dan niet meer goedgekeurd zijn.

Imo is dat hetzelfde, dat had je kunnen zien aan mijn toevoeging. In dit geval dus overleden/pensioen.

@ TS: Pythagoras Z (Pilot) stond in de 80er jaren ter dekking op Stoeterij Zangersheide en bracht onder andere de nationale springpaarden Precision Z en Hippocrates.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:05

Ondanks die toevoeging klopt de zin niet, want hij is niet afgekeurd. Imo is dat compleet iets anders, afgekeurd (zelfde als niet meer goedgekeurd) of niet meer beschikbaar....

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:07

Quir schreef:
Ondanks die toevoeging klopt de zin niet, want hij is niet afgekeurd. Imo is dat compleet iets anders, afgekeurd (zelfde als niet meer goedgekeurd) of niet meer beschikbaar....

Ik heb ook niet gezegd dat hij afgekeurd is. :D Slechts dat ook afkeuring 1 van de mogelijkheden was.
Ik heb alleen qua hengsten ervaring met een ander ras, en daar is het zo dat als een paard om wat voor reden dan ook niet meer op de keuring verschijnt, hij niet meer goedgekeurd is. Dat is iets anders dan afgekeurd, wat inhoud dat het paard niet geschikt (meer) was om mee te fokken. Dat het bij sommige stamboeken dus blijkbaar niet zo werkt wist ik niet, mijn fout, maar het feit blijft hetzelfde. hij staat niet meer op die lijst omdat hij (om wat voor reden dan ook) niet meer dekt.
Laatst bijgewerkt door Morganya op 01-09-11 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:09

Morganya schreef:

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:12

Zie mijn edit.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:14

Morganya schreef:
Zie mijn edit.

Daar kan ik wel mee in komen, wij zeggen dan dat de hengst niet meer beschikbaar is om wat voor reden dan ook. Alleen als hij afgekeurd wordt is hij niet meer goedgekeurd. :)

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:18

Dan weet in het vervolg dat dat bij rijpaarden zo werkt. :Y)
(Heb er nooit bij nagedacht dat dat bij andere stamboeken zo kon werken bij overlijden oid omdat het imo logisch is dat een dood paard geen dekhengst meer is, tenzij er nog diepvriessperma beschikbaar is ofzo. Maar goed, zo leer je nog elke dag wat bij :+ )

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 17:30

Aah oke.. ik moet eerlijk zijn dat ik niet gekeken heb hoe oud hij was maar klinkt inderdaad logisch dat hij nergens meer te vinden is aangezien hij wellicht al dood is..

Nakomelingen van hem kun je dus ook alleen inschrijven bij Zangersheide of Rheinland of is dit ook weer afhankelijk waar de moeder is ingeschreven?
Pff vind het soms maar ingewikkeld :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:31

Ligt er inderdaad aan waar de moeder ingeschreven is en wat voor belang je bij papier hebt. Wil je naar de keuring of niet, paard alleen voor de sport of recreatie, wil je er in de toekomst mee kunnen fokken en wat wil je met die nakomelingen doen. Hangt van ontzettend veel factoren af.