Jonge merrie en drachtig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loezz

Jonge merrie en drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 21:12

Ons Merrieveulen is 1 juli 3 jaar geworden en is drachtig geraakt op de weide. Dit was NIET onze bedoeling! Normaal werd ze in september zadelmak gemaakt, hoe moeten we dit oplossen of is er geen reden tot paniek?

Jilletje

Re: Jonge merrie en drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:13

tsja, tis wat jong.
het ene paard is geestelijk al volwassener als de ander, en hoewel het jong is gaat het vaak prima.
wanneer is ze gedekt? je zou haar hengstig kunnen laten spuiten of het vruchtje laten afknijpen

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:21

Sja, oliebol happens....hoe ver is ze? Is ze al erg dik? Als dat niet het geval is en ze lijkt er geen 'last' van te hebben zou ik gewoon rustig aan beginnen met inrijden/zadelmak maken. Op het moment dat ze dikker wordt kun je haar op rust zetten en bijvoorbeeld andere dingen met haar gaan doen. Lekker wandelen, laten wennen aan verkeer enzo. Op zo'n moment kan het inrijden allemaal even 'bezinken' en kan het best zijn dat als je haar na de bevalling weer oppakt, ze het allemaal al beter snapt.
* in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst * *D met andere woorden: dit hoeft natuurlijk niet voor jouw merrie te gelden.

o en vergeet niet te genieten van je merrie en haar veulen. Ook onverwachte veulens zijn erg leuk....

beschuitman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:50

Nee er is geen reden tot paniek. Natuurlijk is ze behoorlijk jong, maar dat hoeft echt geen problemen te geven. En inderdaad kan het inrijden gewoon doorgaan en krijgt ze daarna een mooie pauze in het einde van haar dracht en na haar bevalling.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:53

Ze is niett e jong om drachtig te zijn hoor, heel veel merrie's worden op hun 3e gedekt. Er zijn ook mensen die hun merrie's met 2 jaar al dekken, dat vind ik zelf wel veel te jong! Je kan haar er gewoon om inrijden in September hoor, dat hoeft geen probleem te zijn. Heb je haar al laten scannen om te kijken hoe groot het vruchtje nu is om aan te tonen hoe lang ze dragend is.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 21:42

Dankje voor alle reacties! We hebben besloten ze te scannen als ze bij de mensen staat waar ze opgeleerd kan worden.. Jammer want verheugde me erop om er snel op te rijden maar zal dan even uitgesteld worden.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:36

Je hebt haar nog helemaal niet laten scannen begrijp ik? Hoe weet je dan of ze dragend is? Ik vind het erg riskant om niet te scannen, ook omdat je n.l een kans hebt dat er b.v 2 vruchtjes in zitten.
Als ze wel dragend is, en ik neem aan dat het dan om een vroeg stdium dracht gaat nu, dan kan je haar nu gewoon laten beleren hoor en rijden geen probleem. Als ze nu al ver gevorderd in dracht zou zitten is het een ander verhaal en zou ik het niet doen, maar de merrie heeft in een vroeg stadium nog geen "last" van de dracht.

Als je haar nu beleerd kan je haar ook in de laatste maanden voor de dracht licht aan het werk houden, als zwangerschapsgym en dan heeft ze een betere conditie voor de bevalling.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:42

Waarom wil je haar zadelmak maken terwijl je weet dat ze dragend is!!?? Mijn vorige merrie heeft op haar 3e een veulen gehad (ook niet gepland) en zij heeft er geestelijk en lichamelijk behoorlijk onder te lijden gehad. Ik zou lekker wachten met beleren tot het veulen er straks af is.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:17

je kunt rustig een drachtige merrie zadelmak maken en zelfs al rustig berijden.
als je maar wel op tijd stopt wanneer ze aangeeft het niet aan te kunnen.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:25

Persoonlijk zou ik jou merrie ook laten staan. Het lichaam is nog niet uitgegroeid en moet nu dus 2 dingen tegelijk.
Daarom zou ik er voor kiezen om haar pas te beleren op het moment dat het veulen eraf gaat.

Mijn merrie die in juli 3 is geworden, is nu hoog drachtig (foutje)
Ik laat haar ook staan tot het veulen eraf is en zij zelf weer in model is en hoogst waarschijnlijk wordt ze pas beleerd als ze 5 jaar is.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:29

Ja mijn paard heeft ook overwacht en ongewild een veulen gekregen op haar 3de.gedekt toen ze net twee was.wat percyleen zegt,gebeurt nu ook bij mijn paard.twee weken na de geboorte is ze lichamelijk ingestort.Nu komt ze er weer zachtjes bovenop,maar je moet rustig aan doen.Misschien aan de hand gaan wandelen,een paar keer per week.maar ik zou ze niet zo zwaar belasten,vooral omdat het nog een jong dier is.een zware buik en ook gaan bereiden zou ik niet doen.ook nu de buik nog klein is.
wij waren overigens al begonnen met bereiden,maar wij wisten ook pas drie weken voor tijd zeker dat ze drachtig was.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:36

Je hebt haar dus nog niet laten scannen? Dan zou ik dat zo snel mogelijk doen, en afhankelijk van wat daar uitkomt kun je beslissen of je het veulen kunt/wilt houden. Ik kan me goed voorstellen dat je zegt er zitten risico's aan voor de merrie, m'n planning loopt in de soep en de hengst heb ik niet zelf gekozen, dus ik kies voor wegspuiten/knijpen (of hoe ze dat bij mini vruchtjes ook doen).

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:39

hoe lang zou ze al mogenlijk drachtig zijn ts?

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 22:09

PercyLeen schreef:
Waarom wil je haar zadelmak maken terwijl je weet dat ze dragend is!!?? Mijn vorige merrie heeft op haar 3e een veulen gehad (ook niet gepland) en zij heeft er geestelijk en lichamelijk behoorlijk onder te lijden gehad. Ik zou lekker wachten met beleren tot het veulen er straks af is.

Omdat ze gewoon echt te dik wordt en de verhoudingen niet meer kloppen. We hebben haar nog hengstig gespoten maar het had geen baat meer en ondertussen hebben we haar ook niet meer hengstig gezien. En jongens alsof ik een moord bega om ze dan nog te laten opleren. Zo ver zal ze nog niet zijn , een paard kan inmiddels nog lang berijden eens ze zwanger is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:15

Ja maar..... DAN heb je het over volwassen, oudere, volleerde paarden met goede bespiering en conditie en rij-ervaring.

Dit is nog een puppy-paard en dan wrs nog dragend ook (weet je wel hoe zwaar dat is voor een paardenlijf? OOK op die leeftijd)
En dan het hele beleren erbij: zadel erop en alles?

Ik zeg: laten staan, veulen laten komen en volgens jaar opleren. Is ze eerst een ervaring rijker wat veelal ook wat stabieler maakt (mama zijn) en is ze nog wat verder uitgegroeid.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:38

helemaal mee eens zilfstar!ik merk het aan mijn paard die het echt zwaar vond en nog vindt.je kan beter wat later beginnen met zadelmak maken.ik zou hooguit gaan wandelen zodat ze fit blijft.niet meer doen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:43

Ik ben er sowieso een voorstander van om een paard pas met 4 jaar in te rijden. Een 3 jarige die ook nog eens drachtig is zou ik zeker laten staan! Het lijkt me een beetje too much. En waarom die haast?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:19

Jennyxx schreef:
Ik ben er sowieso een voorstander van om een paard pas met 4 jaar in te rijden.

Zie ik het verkeerd of strookt dit niet helemaal met je profielfoto's? ;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:12

Eh jawel. Inrijden is wat anders dan zadelmak maken :+ Maar om on-topic te blijven. Voor zover ik weet waren mijn pony's niet drachtig ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:49

Lekker in september zadelmak maken, doorwerken tot begin december, en wegzetten. Ik vind het juist een ideale combinatie, zo ga je zeker niet te snel aan de slag met een jonge merrie. En wanneer het veulen een paar maanden oud is pikt zo'n merrie doorgaans het werk weer gewoon op vanaf het punt dat je ze weer stil hebt gezet.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:56

Als ze al dikker wordt, is ze dus al wat verder in de dracht. Ik zou haar zadelmak maken en dan lekker laten staan. Pas met inrijden beginnen als het veulen eraf is. Kun je wel lekker alles op je gemak doen :)