[TI] tinker kopen, tips ect. welkom!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luisa

tinker kopen, tips ect. welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 16:32

Hoihoi,
Ik ben een meid van 18 jaar. Ik verzorg momenteel een hele leuke tinker merrie van 1.60 en 15 jaar oud. Ik ben erg gek op deze tink en heb ook al een hoop geld aan dr besteed (cronische mok die door veel uitproberen nu goed onder controle te houden is) de eigenaar van haar heeft besloten haar te verkopen, omdat ze er zelf haast niets meer mee doet. Nu wou ze haar aan mij verkopen, maar ik heb helaas nee moeten zeggen. Hoe top en leuk ik dr ook vind, maar als ik al een eigen paard wil, dan graag ook een jonkie die ik helemaal naar eigen hand kan richten. Aangezien deze dame altijd fokmerrie is geweest, zit er meer als een paar rondjes door de bak hobbelen en een mooie buitenrit maken niet in. ik studeer zelf nog en werk ook veel, maar weet het allemaal netjes te combineren (werk, school, stage, vrienden, vriendlief & paard) nu ben ik al een tijdje voor een eigen paard aan het sparen, en weet ook al precies wat ik wil =)

Een mooie plek heb ik al, namelijk in Groesbeek, waar nu mijn verzorg tink staat. Lekker de hele dag van sochtens tot savonds op de wei met veel bomen als schaduw gelegenheid, savonds een erg grote paddock met inloopstal, en 4 lieve maatjes erbij. Leuke buitenbak waar goed in valt te rijden en heerlijke uitrijmogelijkheden. Binnenbak is in de winter misschien te regelen bij de buren, zou ik eens moeten vragen. Hooi regelen we onder mekaar, en brok kost me niet veel (aangezien ik m’n verzorg tink momenteel ook maar een klein handje per dag geef, liever wat meer ruwvoer en gras dan teveel krachtvoer.)
Deze plek kost me maar 100 euro per maand.

Dus nu komen we bij het paardje zelf.
Ik wil een tink. Keek zelf ook stiekem al naar shire’s, maar het word toch echt een tink.
Merrie of ruin maakt niet uit. Liever geen hengst ivm merries in onze kleine kudde. Kleur maakt ook totaal niet uit. Ik ben meer van de grote types, dus minimale is écht 1,48, kleiner moet het niet zijn. (ben zelf maar 1,64 en van normaal postuur, maar vind t zelf geen gezicht op een pony kleiner dan 1,45) de bedoeling is dat de toekomstige tink niet ouder dan 7a8 jaar is, of ie nou 2, 4 of 6 is maakt me niet uit, maar iig niet ouder dan 8. hele jonge veulentjes liever ook niet, maar vanaf een leeftijd van 2, 2,5 is prima. Hij/zei mag helemaal groen zijn, maar moet wel al de basis dingetjes kennen (halster, meelopen, hoefjes optillen/uitkrabben enz.) hij/zei moet geen dominant en/of moeilijk karakter hebben. Ik ben zeker wel in voor een uitdaging en wil ook graag zelf beleren, maar het moet dan ook wel een lief karakter hebben, anders is de lol er gauw van af. Hij/zei moet geen lichamelijke problemen hebben, en geen stalgebrekken of mok. Graag voor t oog zie ik een flinke bos manen, sokken en staart (ben gek op heel veel haar) ik weet dat haast alle heel behaarde paarden last van mijten hebben, en dit valt dan ook nog goed te behandelen met bvb Sebacil, maar ik heb toch wel liever een tink zonder mok, aangezien ik zelf al erg lang loop te kampen met de mok bij m’n verzorgtink en ik dr echt klaar mee ben, met die rot mok.
Daarnaast mag de tink wel een tikkeltje potentie voor de dressuursport hebben =)
Mijn budget is ongeveer €3.000,- tot €3.500,-
Ik hoop dat ik niet teveel eis en dat ik met dit budget een mooie tink vind.
Dit word wel pas rond lente/zomer 2012, aangezien ik perfect voorbereid wil zijn. =)

In ieder geval alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaaltje!
Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen/adviseren, ik heb een hoop ervaring met paarden in het algemeen door veel stages bij verschillende stallen, maar een eerste eigen paardje is toch wel erg spannend =) ik zou het heel fijn vinden als jullie nog tips voor mij hebben of punten waar ik mee moet rekenen ect.

Groetjes en Liefs, Luisa
Laatst bijgewerkt door Luisa op 30-08-11 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Re: tinker kopen, tips ect. welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:36

Volgens mij heb jij de dingen goed doordacht en helemaal klaar voor een eigen paardje!
Dusse, wat wil je nog weten/horen van mede Tinkerbokkers? Ik kan hier niet veel meer aan toevoegen, ga vooral veel kijken, karakters vergelijken, indien vader en moeder bekend naar broertjes en zusjes vragen, etc. Ik heb zelf een half jaar terug een twentermerrie met onbekende afstamming gekocht, geen moment spijt van gehad!

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 18:33

hmm kan de tekst zelf niet meer wijzigen, maar wou dr nog bij vermelden dat ik zelf in Nijmegen (Gelderland) woon, en ik dus liever niet naar Belgie ofzo afreis.
dus als mensen reageren die een mooie tink te koop hebben, hou er dan aub rekening mee dat het niet helemaal aan de andere kant van Nederland is, want ik wil voordat ik een paardje koop eerst een aantal keren het paardje komen bekijken, totdat ik er een 100% goed gevoel bij heb, en als je elke x 150 km moet rijden.. snappie? =)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:24

Probeer toch minder kritisch naar de afstand te kijken ;)
Ik heb mijn eerste paardje aan de andere kant van het land gekocht en ben er ook meerdere keren naar afgereisd voordat hij bij mij kwam. Ik was toen net zo oud als jij. Ik heb dit paardje nu 10 jaar later nog steeds en ik ken geen paard die ik meer vertrouw en beter bij mij past :) Zoiets had ik niet gevonden in een straal van bijv. 50km in die tijd.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:27

Hmmm... Ik weet niet of ik dat wel snap... Ik zou zeggen voorkeur gaat uit naar dichterbij, maar als je droompaardje nou verder weg staat, zou je het daarom laten staan?

Ik ben zelf naar Den Helder geweest voor mijn paardje, dat is enkel zo'n 3,5 uur reizen, ik ben twee keer wezen kijken. Toen ik haar kocht was het namelijk winter, en het ging hier om een twenter, dus rijden oid hoefde niet, maar anders was ik zeker nog wel een keer gegaan hoor.

Wat misschien voor jou ook leuk is bij een aantal Tinkerstallen te ga kijken, daarvan zitten er meerdere in het noorden van het zuiden van het land (snap je het nog?)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:29

Dat noem je het midden Lotte :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:33

Nee, het zuiden van het midden ligt boven het noorden van het zuiden :P

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 23:46

Oh jullie brengen mij in de war hihi
Nee ik snap t zeker en heb idd ookal heerlijke tinks gezien die 150 km van me vandaan stonden,
En zou t dr echt wel voor over hebben :)
Toch noch eventjes doorwerken en sparen, ben namelijk al helemaal hoteldebotel van eentje <3
Thnxx voor de comments alvast! Tips altijd welkom!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:05

Nu ben ik wel heel benieuwd welke je zo leuk vind O:)
Overigens, vergis je niet, niet alles wat leuk is kan je kopen en past bij je. Ik kan een boel Tinkers noemen die ik erg leuk vind maar als het erop aan komt toch niet hier in de wei zou willen hebben...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:14

snowdon schreef:
Probeer toch minder kritisch naar de afstand te kijken ;)

Mee eens! Wat je van ver haalt is lekker!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:46

Ik kan me voorstellen dat je ook een beetje kijkt naar afstand, dat deed ik ook toen ik op zoek ging naar mijn droompaard. Uiteindelijk heb ik hem op 40km afstand gevonden. Mocht er niets in de buurt te vinden zijn, dan was ik wel verder gereden.
Houd lekker marktplaats in de gaten en kijk regelmatig op de sites van diverse tinkerstallen.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 08:58

Bedankt voor de tips! Ben inmiddels al een beetje marktplaats verslaafd, haha
Maar echt zoeken en kijken doe ik pas als ik het geld ook bij elkaar heb.
Wie weet als ik nu al een mooie op t oog heb en helemaal verliefd ben, dattie volgend jaar wel verkocht is.