Veulen afspenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 10:31

Heee
Ik wil mijn shetlandveulen gaan afspenen bij zijn moeder. Hij is nu 5 maanden oud en al best zelfstandig. Ik kan de merrie gewoon meenemen om te poetsen en hij blijft gewoon lekker staan en dooreten en ik kan hem ook gewoon meenemen om te poetsen zonder dat de merrie helemaal druk word. We hebben 1 weide opgesplitst in 2 landjes en nu vaak met 1 open stuk zodat ze naar het andere land kunnen lopen als ze willen. Als het veulen dan niet doorheeft dat de merrie naar het andere land loopt blijft hij soms staan kijken voor het hek maar ze gaan er echt niet doorheen. (hij heeft dan waarschijnlijk niet door dat het hek open is.)
Nu krijg ik morgen mijn pony naar huis vanaf de manege en hij heeft eerder altijd met veulens en jaarlingen ingestaan. Ik wil graag proberen om hem met het shetlandveulen samen te doen. Wel gaat mijn pony 's nachts naar binnen dus moet ik het veulen dan laten staan of gewoon weer terug doen in het weiland van de andere 2 shetlanders?

Ik vraag om jullie mening:
- Is 5 maanden oud genoeg? Daarmee bedoel ik of hij zelfstandig genoeg is.
- Zal ik hem of de merrie bij mijn pony in zetten?
- Moet ik hem of haar dan laten staan als mijn pony naar zijn stal gaat?

Groetjes

fiona1

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:51

Je verhaal is enigzins verwarrend maar ik denk het volgende;

5 maanden vind ik oud genoeg, ik zou het veulen bij zijn vriendjes in de wei laten en de merrie mee naar huis nemen en samen met je pony zetten. Zo'n jong veulen (geen enkel paard) moet je nooit alleen zetten ook niet voor de nacht of een paar uurtjes. (muv rijden met de moeder etc. maar dan ben je waarschijnlijk nog in de buurt mocht hijh in paniek raken)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:53

Nee, vijf maanden is te jong. Uit onderzoek is gebleken dat je veulens het beste met een leeftijd van 8 tot 9 maanden geleidelijk kunt gaan afspenen. Veulentjes hebben het beste gezelschap van oa andere veulentjes, maar iets is beter dan niets. Voor de ontwikkeling van jonge paarden is het belangrijk dat ze zoveel mogelijk kunnen bewegen, dus ook 's nachts. Ik zou het veulentje 's nachts dan ook niet op stal zetten.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:05

5 maanden vind ik niet te jong hoor, zeker neit als hij al zo zelfstandig is. Naar mijn mening horen veulens tussen soortgenoten en het liefst op de wei. Zeker niet alleen zetten dus, ook niet 's nachts. Kan je hem niet laten staan waar die nu is en alleen zijn moeder naar huis halen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:20

Je kunt vijf maanden dan wel oud genoeg vinden, uit onderzoek blijkt dat vijf maanden (veel) te jong is. Door te jong en /of abrupt af te spenen kunnen dergelijke veulens een trauma ontwikkelen dat vaak pas op latere leeftijd tot uiting zou kunnen komen, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van stalondeugden.

jorretje

Re: Veulen afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:33

Dorientjuh ik vind je nogal vel reageren! Stuur mij maar een link / info over dat onderzoek, wil ik wel greaag lezen (en dan met name hoe ze dat nou weer onderzocht hebben). Er blijkt zoveel uit onderzoek, dat betekend neit meteen dat het waar is.. maar dat is weer een andere discussie.

Ik blijf erbij dat ik afspenen met 5 maanden prima vind kunnen! Maar dit is natuurlijk weer zo'n half-bokt over-je-heen-punt. Afspenen met 4 maanden gebeurt ook veel bij hengstveulens en dat worden later echt niet allemaal onhandelbare getraumatiseerde rijpaarden.
Ik zou ook LIEVER zien dat ze wat langer bij mama blijven (ik vind 6 maandjes ideaal), maar 5 maanden vind ik echt NIET te vroeg. Ik vind 8 maanden wel erg laat. Dan heb je kans dat zo'n veulen erg aan mama gaat hangen. De merrie is het vaak ook echt wel zat na 6 maanden. Maargoed ieder zijn eigen mening en eigen ervaring.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:36

het ligt maar net aan je veulen.
5 maanden kan zeker oud genoeg zijn. Ik heb vorig jaar mijn veulen ook met 5 maanden afgespeend.
Idd niet alleen laten lopen. Het leukste is een leeftijdsgenootje, maar een andere pony kan ook.

Hier gaan ze er met uiterlijk 6 maanden van moeder af.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 15:44

Ik denk dat ik maar gewoon rustig begin met eerst een keer een kwartiertje en dat zo een beetje opbouwen. Hij komt dan bij mijn d-pony in en die heeft altijd met jonge paardjes in gestaan. Het veulen blijft 's nachts buiten, mijn d-pony gaat naar binnen. Maar dat maakt niet uit want dan kan het veulen weer terug naar de andere wei.

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:48

er staat nu een artikel in de strengen over het afspenen van je veulen er daar staat ook dat vijf maanden niet te jong is. wel kijkend naar het veulen. vijf maanden is heel normaal. bij de paarden worden ze meestal al rond de vier maanden gespeend. i.v.m dat de merrie al weer drachtig is en anders geen vlees genoeg houdt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:58

Ik kan het zo snel even niet vinden, maar wel dit: http://www.huisdieren.nu/pdf/2011-06%20 ... %20WUR.pdf vanaf pagina 28. Ik reageer fel omdat veel mensen het belang van goed afspenen onderschatten.

Enkele citaten uit dit artikel:
- De natuurlijke speenleeftijd van paarden ligt rond 8-9 maanden.
- Als ondergrens wordt een leeftijd geadviseerd van 4-5 maanden in verband met de ontwikkeling van het maag darmstelsel om in staat te zijn volledig op ruwvoer over te kunnen gaan. Een speenleeftijd van 6 maanden heeft de voorkeur aangezien het maagdarmstelsel dan zeker voldoende ontwikkeld is.

Vanuit het psychologische oogpunt is het uiteraard beter om de natuurlijke speenleeftijd aan te houden.