Rijden met bit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Minishake

Rijden met bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 20:30

Hallo ik ben Amber en heb een Shetlander met de naam Mini. :D
ik rij er soms op niet heel erg lang. maar soms dan zit ik op haar en dan gaat ze rollen of draven.
of ze is aan het stappen en wil ze niet stoppen
Dus ik dacht misschien als ik haar met een bit rijd wil ze vast wel stoppen en luistert ze ook beter.
maar ik heb nu een bit gekocht en ik krijg hem er niet in alles al geprobeerd dus mag ik tips?

Citaat:
dit heb ik al geprobeerd:
x met een snoepje en dan het bit inkrijgen (lukt niet)
x aaien en dan bit in krijgen (lukt niet )
x met mijn vinger bij haar mond waar geen kiezen zitten maar dan wil ze haar mond niet openen

dus iemand nog tips geef maar

Edit: ze is verder nog geen bit gewend hoe maak ik haar "bit-mak"? wil je me alsjeblieft helpen alvast bedankt /3

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:24

..Hallo? Volgensmij leest niemand dit -O-

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:26

Blijven proberen... Ik weet het niet, die van mij had het altijd gedaan. Met snoepjes zou ik het niet proberen. Je moet je vinger in zijn mond doen.

Trouwens, ik denk dat je beter vanaf de grond de shet alles moet aanleren: draven, stappen, stilstaan etc op commando. Dan gaat alles op de pony een stuk beter, ipv er een stuk metaal er in te smijten

Nachtlampje

Re: Rijden met bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:30

Het kan zijn dat ze gebits- of andere mondproblemen heeft waardoor ze geen bit wil aannemen. Daarnaast moet je niet naar "sterkere" middelen grijpen, maar nadenken. Waarom doet ze dit? Zou ze pijn hebben? Misschien ben je te zwaar, of te lang. Hoe oud is je shet?
Het zou een goed idee kunnen zijn om haar eens te laten checken door een DA. Daarnaast moet je, zoals xxMaxx al zegt, eerst alles vanaf de grond er goed in hebben, daarna pas erop.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:34

Ik denk dat je het beste hulp kan vragen aan iemand die al veel ervaring heeft met dit soort zaken. Hij of zij kan je dan alles duidelijk uitleggen, zodat jij en jouw pony er allebei van kunnen leren. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:04

Als je pony het niet gewend is zal het er dan niet aan liggen dat ze niet snapt wat je bedoeld? In principe moet met of zonder bit niet veel uitmaken als je pony de basis goed onder de knie heeft. Ik denk dus dat je die basis eerst goed erin moet krijgen vanaf de grond (longe en lange lijnen) voordat je gaat rijden.

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 12:46

Bedankt voor de reacties... zal 't proberen...