Welsh B, Britse versus Amerikaanse standaard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Welsh B, Britse versus Amerikaanse standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 16:19

Ik heb een vraagje voor de mensen met kennis van de Welsh Pony.
Nadat ik mijn oog op de Welsh heb laten vallen, en dan voornamelijk de Welsh B, ben ik meer informatie gaan opzoeken over dit prachtige ras. Ze hebben alles wat ik zoek; het uiterlijk, het karakter en de potentie. Het enige minpuntje voor mij persoonlijk, is dat ze wat aan de kleine kant zijn. Een grote, compacte Welsh B zal zeker geen moeite hebben met mijn lengte, maar het is meer dat het voor het plaatje in de dressuur net kan, of net wat stoort. Mijn gewicht zal sowieso geen probleem zijn.
Ik had echter op een (Nederlandse) website gelezen dat de Welsh B niet alleen naar de klassieke Britse standaard wordt gefokt, maar ook naar de Amerikaanse standaard. De Amerikaanse standaard houdt een grens aan van 1,47 m, in tegenstelling tot de Britse standaard, die bij 1,37 de lat legt. Voor het plaatje is dit toch wel een verschil, een pony van 1,47 is namelijk een grote D-pony.
Aangezien ik in NL verder nooit iets lees/hoor over die Amerikaanse standaard, vraag ik me af of het hier wel 'wenselijk' is om een grote Welsh B te zien?? Hoe wordt hier bijvoorbeeld in de sport over gedacht, en in de fokkerij?
Verder vraag ik me ook af of de Amerikaanse standaard bijv. op nog meer vlakken afwijkt, dan alleen de maat. Dat zou nog wel gevolgen kunnen hebben m.b.t. hengstkeuze misschien, maar verder heb ik daar ook geen verstand van hoor. Ik heb wel op website van Welsh B-fokkers in de USA gekeken. Qua plaatje zijn ze wel hetzelfde; luxe uitstraling, gangwerk, duidelijk niks van een Cob.
Hier lijken ze iig niet te bestaan, die grote Welsh B's, maar volgens mij worden ze in Amerika zo gefokt omdat daar vraag naar is, bijv. van tieners of volwassenen. Ik snap het eigenlijk wel; het zijn plaatjes om te zien. Je hebt natuurlijk de Welsh D, maar die zijn qua gangwerk en zo toch minder ideaal voor de dressuursport, hoewel dat ook per paard verschilt.
Zou je een Welsh B van boven de 1,37 wel in het Nederlandse stamboek kunnen zetten, of werkt die alleen met de Britse standaard? En hoe gaat dat op keuringen etc.?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:38

een amerikaanse welsh pony kan bij geen enkel europees stamboek ingeschreven worden (tenzij beide ouders bij een Europees stamboek geregistreerd staan en de vader een veterinair goedkeuringscerticaat heeft).

In Amerika en Canada mag bijvoorbeeld met klophengsten gedekt worden, iets wat in Europa al meer dan 60 jaar niet meer mag.

In Amerika houden ze voor de sektie A nog steeds 1.27m aan als de bovenmaat, iets wat al zo'n 80 jaar geleden is afgeschaft in Wales. In Amerika mochten 10 jaar terug kleine sektie B's nog overgezet worden naar de sektie A, iets wat ook al zo'n 60 jaar niet meer mag in Europa.

Sektie B's boven de 1.37m zijn er wel, zelfs heel bekende, zoals Downland Chevalier en Coed Coch Berwynfa. Die mochten alleen niet meer geshowd worden. Maar voor een Britse deklicentie wordt de maat niet vastgesteld, dus mag er mee gedekt worden. Met een te grote B merrie mag je wel fokken, maar niet naar de keuring gaan. Coed Coch Bridget was een te grote B die in Nederland, waar ook mee gefokt was. En volgens mij was Tetworth Crimson Lake ook te groot.

In Nederland is er altijd sektie K (en nu NWR) geweest, die aan die markt gehoor gaven. De grote B's vonden gretig aftrek in Amerika, evenals de grote A's..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:41

Afgezien van je vraag mbt die amerikaanse standaard;

Ik weet natuurlijk je lengte (en gewicht) niet, maar lijkt het je niet vrij onwaarschijnlijk dat je als 17-jarige nog op een B-Welshje past?
Qua gewicht kan ik ook nog mákkelijk mijn Welsh A merrie rijden, maar qua lengte (1.70m.) absoluut niet meer natuurlijk. Op een Welsh C van 1.35m. pas ik overigens ook niet meer goed.......

Waarom zoek je het niet wat groter als het je echt om het rijden gaat?
Als je graag een Welsh wil, zou ik idd kijken naar een Welsh NWR, die zijn ook érrug chique hoor en hebben ook die gave pony-uitstraling, maar zijn toch een stuk meer rijpony gefokt en een stuk groter.

Dus waarom moeilijk doen, als er zelfs binnen het stamboek/dit ras een sectie is die eigenlijk speciaal voor jou wensen is bedoeld?

Rosa__

Re: Welsh B, Britse versus Amerikaanse standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 17:33

Bedankt voor de info! Nu ben ik tenminste weer wat meer op de hoogte. Het is dus niet zo dat deze grotere pony's 'ongewenst' zijn, anders zouden er ook geen goedgekeurde dekhengsten van rondlopen.

Ik denk dat het wel meevalt hoor JoyCiej007 (heb het dan over een grote, compacte Welsh B, want per Welsh B kan het ook ontzettend verschillen natuurlijk, stokmaat/breedte, weet ook niet wat voor een jij voor je ziet)... Kijk, voor het plaatje is het natuurlijk minder ideaal (bovenlichaam), maar verder kan het wel gewoon. Ik ben 1,69 (en weeg 54 kg), maar val meestal kleiner uit in het zadel. Rijdend op een pony, lijk ik eerder 1,60.
Je zult me misschien gaan uitlachen nu, maar ik heb in Engeland op een Exmoor gereden (1,23) en dat was absoluut geen raar gezicht.
Wat vind je dan bijv. van tieners en volwassenen op IJslanders, New Forests en Fell Pony's? Fells zijn doorgaans ook maar rond de 1,35 en qua breedte zijn ze eveneens vergelijkbaar met een Welsh B. :)
Waarom moeilijk doen? Hmm, je weet niet eens precies van mijn wensen af... Hier heb ik het over mijn wensen op rijgebied gehad, en dan heb ik nog niet alles verteld. Welsh NWR's vind ik ook wel erg leuk, maar op mijn gevoel afgaand is het niet hét ras.
Ik zoek eigenlijk een splashed white, over een paar jaar dan tenminste, en vooralsnog ben ik van mening dat ik eerst een paar Welsh B's bereden wil hebben, en dan analyseren hoe en wat, en kijken of ik echt te groot ben.
Dit topic open ik trouwens ook met de bedoeling erachter te komen hoe het met die grote Welsh B's zit, inderdaad dus, omdat ik het zelf ook minder mooi vind om op een kleine Welsh B te rijden. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:15

Ik snap hoe je het bedoeld ;) Maar vind de vergelijking met Ijslanders niet helemaal kloppen. Die zijn doorgaans ook een stuk groter en compacter, en daar ook beter op gebouwd. Al neemt dat niet weg dat ik bij sommige combinaties daar ook wel eens mijn twijfels bij heb hoor ;)

Tsja, jij hebt het enkel over 'het plaatje'. Maar als je buiten dat plaatje kijkt, kan je wel degelijk je pony (flink) hinderen met zo'n uitstekend bovenlichaam, en vaak zijn je benen dan ook te lang. Daardoor hinder je de pony wel degelijk, en haalt hem uit balans.

Maargoed, uiteraard is het je eigen keuze. Ik snap persoonlijk niet waarom, als je dan al de keuze hebt, je dan juist voor een kleine pony gaat, als er genoeg aanbod en keuze is uit wat grotere pony's, zoals genoemd, zelfs binnen het ras zelf.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:43

je kunt best met een Welsh B van boven de 1,37 fokken alleen hij of zij, of de nakomelingen als die boven de 1,37 zijn, zullen nooit in het hoofdstamboek worden opgenomen. Kunt ze dus alleen showen als veulen, jaarling of 2 jarigen bij het NWPCS. Op een Engelse keuring zullen de pony's als ze 3 jaar of ouder zijn waarschijnlijk laag geplaatst worden omdat ze niet binnen de rasbeschrijving passen.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:02

Als je een grotere pony wil en wel een type rijpony, zou ik eerder voor de NWR of WPBR gaan. Maar de B'tjes zijn natuurlijk wel heel leuk... Wat betreft het rijden: in Engeland zijn er heeel veel volwassenen die op B'tjes rijden op shows etc. Vaak staat dat prima, en ook in Nederland ken ik ze wel. In Nederland moet iedereen altijd op een paard, je benen mogen eigenlijk helemaal niet onder de buik uitkomen, maar als jij op een pony wil rijden moet je dat vooral doen. Niet als je zoveel te groot bent dat je je pony uit balans brengt, maar zo te lezen valt dat wel mee.
Maar dat terzijde. Ik had nog nooit van de Amerikaanse maat gehoord, maar als ik het zo lees zou ik er niet voor gaan. Tenminste, niet als het je om het ras en eventueel zelfs om de fokkerij gaat, dan kun je er eigenlijk niks mee. Als het je vooral om een mooie, leuke pony gaat, en je loopt tegen een Amerikaanse B aan... Overigens heeft mijn oma ook een hele mooi B-hengst gehad die als ik het me goed herinner ook boven de maat was en daarom ooit maar als sectie K ingeschreven was. Was een super pony om te rijden en heeft hele mooi B-veulens voortgebracht.